Register over sjøfolk ? Herman Hübenbecker, f. 26.08.1890.

Startet af Norma Elisabeth Hübenbecker , 14 Okt 2018 - 15:46

Forrige emne - Næste emne

Norma Elisabeth Hübenbecker

 Jeg prøver å finne opplysninger om min danske morfars tid til sjøs, men vet ikke hvor jeg skal lete.

Min morfar, Herman Hübenbecker, f. 26.08.1890 i Øverød, Sølleød sogn, København Amt, var stuert på en båt da båten kom til Norge og han traff min mormor . Mulig båten var her flere ganger. Han gikk visstnok i land i Norge da mormor ble gravid. Og de giftet seg 30.04.1915 i Borge, Østfold, 20 dager etter at barnet ble født.  Han ble i land og ble etterhvert baker.

Jeg vet ikke om det var en dansk båt, men antar at det er sannsynlig. Vet heller ikke hva slags båt det var. Han var bare 25 år da han gikk i land i Norge, og jeg vet ikke hvor lenge han var til sjøs før det.

Er det noe register tilgjengelig på nett hvor man kan søke etter danske sjøfolk ? Og hvordan søker man evt ?
Takknemlig om noen har noen tips. 

(Jeg har opplysningene om hans danske familie, det er tiden til sjøs vi ikke vet noe om).

John Damm Sørensen

Hej Norma,

Emnet kommer op med jævne mellemrum, og der findes desværre ikke noget officielt register. Den bedste mulighed har været Hermanns søfartsbog, hvis den ellers er gemt.

Hilsen
John

Inger Toudal


I lægdsrullen står der, at han er i udlandet 1913, og at han ikke har meldt sig i 1914 (§ 13):

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16481033#18990,1280918 - F 33

- betydningen af den sdste vedtegning kender jeg ikke.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Norma Elisabeth Hübenbecker

Citat fra: Inger Toudal [1655] Dato 15 Okt 2018 - 09:31

I lægdsrullen står der, at han er i udlandet 1913, og at han ikke har meldt sig i 1914 (§ 13):

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16481033#18990,1280918 - F 33

- betydningen af den sdste vedtegning kender jeg ikke.

Venlig hilsen
Inger Toudal

Tusen takk ! Hva er en Lægdsrull? Oversikt over innkalling til militærtjeneste ?


Inger Toudal

Venlig hilsen
Inger Toudal


Norma Elisabeth Hübenbecker

Citat fra: John Damm Sørensen [1492] Dato 14 Okt 2018 - 22:48
Hej Norma,

Emnet kommer op med jævne mellemrum, og der findes desværre ikke noget officielt register. Den bedste mulighed har været Hermanns søfartsbog, hvis den ellers er gemt.

Hilsen
John


Jeg glemte å si takk for opplysningen. Jeg tror hans "søfartsbog" er tapt, hvis det er en bok han selv hadde, men jeg kan høre med slektninger om de har hørt noe om en slik bok.