Norge: Inger Marie Lystrup 1760 død i danmark den 23. Feb. 7198 Ellidshøj sogn,

Startet af Ea Anild, 16 Okt 2018 - 09:59

Forrige emne - Næste emne

Ea Anild

Inger Marie Lystrup født i 1760.  (Luster i Norge:  ???)

Hej

Jeg vil gerne bede om hjælp til nogle oplysninger om hende, hvis muligt.




..................

Jeg har fundet disse opysninger på Dis.


Bolle Nielssen ROSENKILDE, Søn af Provst og Sognepræst Niels Jacob Rosenkilde til Store Brøndum i Aalborg amt paa Jylland, var fød i Store Brøndum 29.3.1762.

Han blev viet med Inger Marie Sølfestsdatter LYSTRUP, Datter af Bonde Sølfest Endresen Ottum til Lyster i Nordre Bergenhs amt i Noreg, døbt i Lyster 29.1.1760.




Mærkelig nok er jeg ej blevet underrettet om disse Indlæg, men da jeg lige vilde kige ind, blev jeg svært glad og overrasket over flere fantastiske Indlæg!

Hjærtelig tak til Judith og Christian for kæmpefine Oplysninger.  Copulationsprotokollerne der Vielsen mellom Bolle Rosenkilde og Inger Marie Lystrup skal være indført, er tydeligvis ej digitaliseret, men jeg stoler paa de Oplysninger som Carsten Fischer kom med i det gamle Tema fra 2008 der han sier at Vielsen skede i St. Nikolaj Kirke i København 27.10.1784.

Det er ligeledes interessant at se at Bolle og Inger Marie fikk en Søn Niels Jacob som blev døbt i Vor Frelser 14.11.1784, kun 2 1/2 Uge efter Vielsen!  Det skæde ogsaa den Gangen at unge Personer maatte gifte sig «i høj Hastighed», men af en ung Theologistudent...!

Vel, Sandheden er kommet for en Dag, og min første og største Udfordring er løst!

Ogsaa den siste af mine Udfordringer er løst da jeg i Dag har studert Kirkebøgerne for Ellitshøj Sogn og selv konstateret at Fødelsedatoerne mangler!

Da sitter vi igjen med Udfordringerne om der har været flere Børn og naar/hvor disse døde, men det bliver nok ej enkelt at finde ud av..., eller...?

En ny Kæmpetak for disse gode Oplysninger!

Ærbødigst,

Lars E. Øyane

PS: I tilfælde Peer Petersen leser dette, her er Beviset for at Inger Marie Lystrup kom fra Luster i Norge: Skiftet efter hendes Moder Brithe Aamundsdatter Ottum dateret 29.10.1810: https://media.digitalarkivet.no/view/24146/544?indexing=


.................

Altså skulle hendes moder være død lang tid efter sin datter Inger Marie Sølfestsdatter LYSTRUP,

Vielsen skulle være  27 Okt. 1784  Sankt Nicolaj Kirke i København. Men jeg har ikke Ikke fundet dem endnu.
Jeg har også set Vor Frelser Kirke Efter, men uden resultat.


Med venlig hilsen

Ea Anild

Peter Kristiansen

Angående vielsen: Kirkebøger med vielser er først bevaret fra 1785 for Skt. Nikolaj sg.
M.v.h. Peter Kristiansen

Ea Anild

Hej Peter

Ja lige præcis. derfor kan jeg ikke forstå at der er andre som har kunne finde den oplyste dato.


Med venlig hilsen

Ea Anild


Ea Anild

Hej Inger

De to første link havde jeg kendskab til, men ikke det sidste.

Så mange tak for det.


Med venlig hilsen

Ea Anild