Sidenius slægt

Startet af Jan Erik Slind, 17 Okt 2018 - 14:52

Forrige emne - Næste emne

Jan Erik Slind

Hei, jeg søker og finne bekreftelse på en teori om at slekten Sidenius som er sagt og være svensk og fra Jämtland faktisk er dansk.
Min teori starter med en bok der heter «Samlinger til de Danske øers Baalands og Falsters Historia, Volum 2»  Her heter det at Isaac Sidenius ble født i Finnmark i Norge i 1712 hvor hans far var dansk misjonær rundt 1710. Jeg vet at det stemmer at en rekke dansk-norske embetsmenn ble innsatt i begynnelsen av 1700-tallet for og drive misjonering blant samebefolkningen. Jeg har ikke sjekket kirkebøker for Finnmark for og prøve og finne han der enda. Opplysningen i boken om at han er dansk er da i kontrast med det svenskene hevder.

Det er enkelte steder oppgitt at Isaks foreldre het Abraham og Birgitte Mogidatter (Mogensdatter) og at de kan ha blitt gift i Jämtland i 1701. Både Isak og hans bror Leonard kom som unge mennesker som følge av at familien flyttet til Trondheim fra Jämtland og studerte ved Latinskolen her før de studerte i København. Leonard ble misjonær og prest i Norge.
Isak var også prest og muligens misjonær på Grønland og han ble stamfar til forfatteren Henrik Pontoppidan, som skrev en roman der helten heter Per Sidenius. Han hadde en svært stor familie og må ha en stor etterslekt.

Her er persondata på Isak og hans familie:
Blev i 1726 af sin ældre broder Leonard sat i Tronhjems Skole, hvorfra han blev student 1734. Tog Theol. Attest. 27/10- 1736 (H. ill.) prædikede for Dimis 16/12-1736 (Laud), hvorefter han straks blev Hovmester på Broholm i Fyn hos Oberstløjtnant Nils Sehested, der 12/2-1738 kaldede ham til Sognepræst i Tved (kgl. Konf. 14/3); derfra blev han 5/3-1751 kaldet til Sognepræst for Nørre-Vedby og Nørre-Alslev på Falster. Blev Provst 1760 og døde 15/12-1780. 18 børn, hvoraf 8 med Anne.

Family 1 : Abild Maria JENSDATTER
   * MARRIAGE: 4 May 1739, Svendborg, sunds herred, svendborg amt
  1.  Abraham SIDENIUS
  2.  Jens SIDENIUS
  3. +Berthe Maria SIDENIUS
  4. +Christiana Sophia SIDENIUS
  5. +Henning Christopher SIDENIUS
  6. +Nicolina Elisabet SIDENIUS
  7.  Anne Cathrine SIDENIUS
  8. +Anne Cathrine SIDENIUS
  9.  Bolette Helene SIDENIUS
10.  Jakob SIDENIUS

Family 2 : Anne Margrethe HINCHELDEY (datter av rådmann Edvard Hinkeldej i Nykøbing)
   * MARRIAGE: 6 Jul 1758  (står gift 1751 i boken om de Danske øers...) Nykøbing sogn, falster sønder herred, Maribo amt
  1. +Edvard SIDENIUS
  2. +Jakob SIDENIUS
  3.  Christian SIDENIUS
  4.  Isak SIDENIUS
  5. +Christian SIDENIUS
  6.  Karen Marie SIDENIUS
  7.  Isacia SIDENIUS
  8. +Benjamin SIDENIUS


Kan noen bidra til og gi opplysninger om Isak's foreldre faktisk het Abraham og Birgitta, og er det andre forhold her som gjør at det kan fastslås at de er danske ? Kan det stå noe i forbindelse med hans giftermål i Danmark om dette ? Jeg har flere opplysninger, men må nesten stoppe der. Det finnes en historie om Isak i Dansk Præstegårdstidende 1914.



Birte Wienecke

Jeg har sendt noget privat.
mvh Birte