gudiche Sørensen ses ikke i lægsrullen for Skivehus 1789 ?

Startet af Peter Pedersen, 17 Okt 2018 - 19:52

Forrige emne - Næste emne

Peter Pedersen

Hej,,,,

Inden jeg må give op på Gudiche Sørensens aner, giver jeg den lige et sidste skud her på Danske Slægtsforskere.

Gudiche Sørensen ses som tjenestekarl i Krejbjergaard i FT 1787 hos Christen Larsen Gudike (staves lidt forskellig her og der) angives da at være 27 år gammel.

Grundet navnet Gudiche/Guddike gætter jeg på, at han må være født i Krejbjerg. Således ses 17 af 19 personer, hvor Gudiche i en eller anden form indgår i navnet i FT 1787, at opholde sig i Krejbjerg.

Det til trods kan jeg ikke finde ham i lægdsrullen for Skivehus 1789 (synes ellers jeg har været hele rullen igennem).
Jeg mener, at alle bønder af hankøn uden undtagelse skulle indskrives til og med de var fyldt 40. (Ældre ses undtagelsesvis også).

Den 5. oktober 1798 bliver Gudiche gift med Inger Thorsdatter i Roslev og i næste FT 1801 ses han da også i Roslev med hustru og en lille datter.

Gudiche har jeg heller ikke kunne finde under Roslev da udskrivningen efterfølgende finder sted under Viborg

Desværre er KB for Krejbjerg ikke til megen hjælp, da den har lidt under tidens tand og fødsler for perioden omkring 1760 ydermere synes at mangle helt.

Med venlig hilsen
Peter Pedersen

Peter Pedersen

Grethe Leerbech

Hej

Kunne det tænkes han blev indskrevet i Spøttrup gods. Jeg har før fundet mine aner indskrevet under godser.
Ved du noget om hvilket gods Krejbjerggård hører udner.
I deres arkiver findes der noget om lægdvæsenet- men først fra 1815, måske kan du finde ham udskrevet der.

mvh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Jette Nielsen

Hej

Kiggede lige Konf. listerne igennem i Krejberg sogn, der er ikke nogen Gudiche Sørensen konf. i de 2 sogne Krejbjerg og Rødding.

Mvh.
Jette Nielsen

Peter Pedersen

Hej Grethe,,,

Undskyld mit sene svar.

Jeg formoder også, at Krejbjerg hørte under Spøttrup eller Hestehave.
"Desværre" flytter han omkring vielsen  til Roslev og derefter omkring 1826 til Åsted sogn.

Jeg kan godt følge dig omkring indskrivning under godserne, hvor jeg også selv har fundet aner. Dog tror jeg ikke der er meget at hente fra 1815, hvor han immervæk må have været ca. 55 år gammel, og med mindre han var soldat af erhverv, hvad han ikke var, under alle omstændigheder ikke vil optræde.

Må desværre nok sande, at det bliver svært at finde yderligere omkring ham.

Med venlig hilsen
Peter Pedersen


Peter Pedersen

Peter Pedersen

Hej Jette,,,

Så lige, at dit svar havde krydset mit.

Tak for dit bidrag.
Sædvanligvis skulle man jo være konfirmeret bl.a. hvis man skulle være soldat.
Dog ses konfirmation udeladt, måske for netop at slippe.
Det kunne så vanskeliggøre en senere vielse, man den finder jo så også sted i et andet sogn :)



Med venlig hilsen
Peter Pedersen

K. Thidemann

Jeg har også aner i Salling, Viborg amt - måske står manden i Sørullen, da alle sognene ligger ud til Limfjorden.

Viborg, Harre, Roslev, Roslef Bye, 7, 7, FT-1801, B8225
Gudicke Sørens[en]  41  Gift  Hosbond  Huusmand med 12 skpr Hk 
Inger Thorsd[atter]  33  Gift  Kohne 
Anna [Gudichsdatter]  2  Ugift  Daatter 
Anne Marie [Thorsdatter]  31  Ugift  Tieniste Pige - Kohnens Syster 
-----


Viborg, Harre, Roslev, Roslev, , 7, FT-1787, B8221
Thor Lauritzen  55  Gift  Hosbonde  Tømmer Mand og har 13 skp Hk: 
Anne Johnsd[atter]  55  Gift  Madmoder 
Inger Thorsd[atter]  18  Børn af 2det ægteskab 
Anne Marie [ Thorsdatter ]  15  Børn af 2det ægteskab 
 


 
mvh K.Thidemann 9000

Peter Pedersen

Hej,,

Ingen undskyld mit sene svar.

Jo Sørullen er bestemt også en mulighed - tænke jeg ikke på :(
Jeg har tidligere i anden sammenhæng kikket i dem og får nervøse trækninger ved tanken om at lede der igen.
Men vil forsøge mig :)

Det er alene Gudiche Sørensen, som jeg ikke rigtigt kan få has på, Inger Thorsdatter og hendes aner, mener jeg at have styr på.

Med venlig hilsen
Peter Pedersen
Peter Pedersen