Oplysninger om slægten Engsig-Karups oprindelse

Startet af Poul Madsen, 17 Okt 2018 - 21:06

Forrige emne - Næste emne

Poul Madsen

Hej!

Er nyt forum-medlem. Tak for en god hjemmeside! Har været her før, idet jeg via Google er landet her i forb. med min søgen efter slægten Engsig-Karups rødder.

Har set Kurt Eriksens glimrende tråd om hans ane P. T. Engsig-Karup, og det gav mig en masse nyttige oplysninger.

Min far var slægtsforsker fra 1970'erne op til midt i 1990'erne, og det er hans arbejde, jeg søger at digtalisere af hensyn til slægtens fremtidige medlemmer. Supplerer kompendierne med scannede fotos.

Hvis nogen har rødder i Engsig-Karup, Storm eller Hinnerup, er jeg interesseret i kontakt.

Jeg har en hjemmeside, hvorfra man kan downloade min fars scannede kompendier:
apoma.dk/mor-far/downloads.php

Mvh
Poul Madsen

Kurt Eriksen

Hej!

Problemet med dit udmærkede slægtstavle er følgende:

Andreas Christian Fritz Engsig

Født 06 dec 1844 Frederikshavn, Horns, Hjørring
Døbt 30 mar 1845 do

Søn af Søren Jensen Engsig – Politibetjent – og Karen Marie Frantzdatter:

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=162107&side=31

Han hedder ergo ikke Engsig-Karup til efternavn.

Faderen

Søren Jensen Engsig – Politibetjent -

Død 04 okt 1846 – 56 år – Frederikshavn
Bgr 10 okt 1846 do:

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=162107&side=186

Han hedder ergo kun Engsig til efternavn.

Han blev gift 22 okt 1825 Raabjerg, Horns, Hjørring:

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=168252&side=109

Hustruen Kirstine Marie Frandsdatter

Født 29 jun 1807 Raabjerg
Døbt 05 jul 1807 do:

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=168251&side=36

Dette par havde mindst 7 børn, som alle blev født i Frederikshavn.
Men ingen af disse børn kom til at hedde Engsig-Karup.

Så hvor og hvordan Engsig-Karup kommer ind i billedet er problemet?

Ovennævnte søn blev 30 apr 1880 i Assens kirke gift med Laura Mathilde Trap:

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=178543&side=59

Og her hedder han så pludselig Engsig-Karup.

Mvh


Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Kurt Eriksen


Andreas Christian Fritz Engsig-Karup - Redaktør -


død 28 feb 1918 København

bgr 06 mar 1918 Elias kirken


mvh


Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Anelle Cosedis

Hej,

kan I bruge denne FT til noget?

Odense, Baag, Assens Købstad, Assens Kjøbstad, Damgade matr. 524, 123, FT-1880, b0083

Christian Gebhart Lebrecht Karup     64     Gift     husfader. bogtrykker. udgiver af Assens Avis          Kjøbenhavn 
Eline Karup                                     57     Gift     husmoder                                                            Odense 
Andreas Chr. Frits Engsig Karup             35     Ugift     adoptivsøn og kompagnon                       Frederikshavn 
Hanne Pedersen                             21     Ugift     tjenestepige                                Voldbro Mark, Gamtofte sogn 
Laurids Fuchs                                     17     Ugift     bogtrykkerlærling                                            Assens 
Carl Chr. Vilhelm Jensen                     15     Ugift     do [bogtrykkerlærling]                                do [Assens] 
Niels Chr. Clausen                             15     Ugift     do [bogtrykkerlærling]                                do [Assens] 
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De bedste hilsner
Anelle

Poul Madsen

Jeg siger mange tak til Anelle og Kurt.

Kurt, tak for de mange spændende links. Dem har jeg kigget på, og de giver en masse oplysninger af dem, jeg mangler.

Jeg er enig i, at Fritz er født Engsig uden Karup. Den konklusion nåede min far også, men jeg tror ikke, at han havde adgang til de bøger, der er scannede på ao.salldata.dk. Og jeg vidste intet om ao.salldata.dk, så tak for info. Jeg skal igang med at rette mine kompendier.

Du nævnte i en tråd, at Fritz blev adopteret af redaktør Karup. Jeg går ud fra, at Fritz har taget navneforandring, enten ved adoptionen, eller i hvert fald før copulationsprotokollen fra 1880. Du nævnte i den tråd, at du lige havde haft en anden ane, som havde taget navneforandring 4 gange! Tak for kaffe! Det gør slægtsforskning til ikke blot en videnskab, men en hovedpine.

Poul

Kurt Eriksen


Tja intet er helt enkelt mht slægtsforskning!

Nåh...

Det ser ud til at Anelle har løst problemet med FT-1880 Assens.

Bogtrykker og Avisudgiver Christian Gebhart Lebrecht Karup – født 31 jul 1814 København død 28 feb 1881 Assens - og hustruen Eline Euphrosine Belschner – Gift 10 aug 1844 Sct Knud, Odense - har åbenbart adopteret Andreas Christian Fritz Engsig, hvorefter han har fået efternavnet Engsig-Karup.


Mange tak til Anelle!

Mvh





Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Poul Madsen

Okay, jeg kan se, at jeg er nødt til at læse tingene flere gange, førend jeg fatter...

FT - betyder det Folketælling?

Kan godt se, at Anelles indlæg giver mere afklaring. Tak, Anelle!

Poul

Anelle Cosedis

Hej,

Poul, FT (altså folketællingerne) finder du på Dansk Demografisk Database, DDD.
Husk at man ikke skal udfylde for meget og prøve med mange forskellige stavemåder. Altså Laus, Laurs, Lars, Laurits, Laurids, Lauritz. Det er så bedre bare at skrive Lau. Men måske der er en anden i familien, evt. en hustru eller et barn, man kan søge efter.
Andreas kan sagtens blive til Andres, Anders o. lign.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det ser ud til at Andreas er kommet til familien mellem 1850 og 1860.

Odense, Baag, Assens Købstad, Damgadens vestlige side, Strandgades sydlige side, Nr. 101 c, 86, FT-1860, D7149

Christian Gerhard Labbrecht Karup     45     Gift      Bogtrykker og Redaktør af Vestfynske Avis          København 
Eline Belschner                             37     Gift            Hans Kone          Odense 
Andreas Frits Engse                             16     Ugift     Deres Plejesøn          Frederikshavn 
Lars Madsen                                     18     Ugift     Lærling          Holevad Sogn, Odense Amt 
Niels Christian Larsen                      17     Ugift     Lærling          Assens 
Ane Marie Sørensen                              27     Ugift     Tjenestepige          Turup Sogn, Odense Amt 

De bedste hilsner
Anelle


Poul Madsen


Mange tak! Og tak for data fra folketællingen. Det kunne tyde på, at Andreas Fritz skiftede efternavn til Engsig-Karup EFTER 1860.


Kurt Eriksen


Andreas Christian Fritz Engsig

Konfirmeret 17 apr 1859 Assens kirke:

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=178542&side=73

Her hedder han endnu ikke Engsig-Karup, men befinder sig åbenbart i Assens.

Han ses ikke FT-1850:

Odense, Baag, Assens Købstad, Østergade, No. 35, 73-F2, FT-1850, C8269
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Christian Karup     36     Gift          Bogtrykker. Huusfader     Kjøbenh. 
Eline f. Belschner     29     Gift          hans Kone     Odense 
Halvor K. Thane     32     Ugift          Typograph     Norge 
Anne Marg. Larsen     24     Ugift          Tjenestepige     Eibye N.O.A. 

Plejemoderen ses her:

Fødsler 1814- 1891
Sogn
Sankt Knud
Begivenhed
Fødsel
Kirkebog
1817-22
Side i kirkebog
41
Nummer i året
144
Løbenummer
181412795
Fødsel dag
28
Fødsel måned
10
Fødsel år
1820
Hjemmedåb dag
29
Hjemmedåb måned
10
Hjemmedåb år
1820
Kirkedåb dag
29
Kirkedåb måned
10
Kirkedåb år
1821
Barnets personnummer
18201028001
Barnets fornavn
Eline Euphrosyne
Barnets efternavn
Køn
K
Født inden for ægteskab?
Ja
Flerfødsel antal
Faders personnummer
69003
Faders fornavn
Thomas
Faders efternavn
Belschner
Faders erhverv
Skrædermester
Faders stednavn
Moders personnummer
69100
Moders fornavn
Kirsten
Moders efternavn
Larsdatter

Stedfaderen boede FT-1840 Vestergade, Odense og FT-1845 Vestergade 193, Odense – ifølge
Odensedatabasen.

Mvh


Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Poul Madsen


Hold da op! Endnu mere! Så skal jeg igen-igen igang med at rette kompendiet. Jeg vil i hvert fald have det med med konfirmationen. Så et eller andet sted mellem 1860 og 1880 har Fritz tilføjet Karup til sit efternavn Engsig! Og samtidig er jeg blevet klogere mht hans biologiske far og mor.

Mange tak til jer begge!