Magister Christen Ottesen Blichfeld (1540-1596) Hvor mange børn??

Startet af Kurt Eriksen, 19 Okt 2018 - 12:39

Forrige emne - Næste emne

Kurt Eriksen


Wiberg har dette fra Vor Frue kirke, Århus:

5. k. 1/8 1566 [2 r. Cap. Kbh. Frue K. 64] Mag. Christen Ottesen Blichfeldt, f. Kbh. c. 37; Mag. Kbh. 65; Rtr. Ystad . . ; p. t. Christiansbg. Slot og Hofp. 63; Mag. Kbh. 6/7 66; Pr. i Ning H.; Cannik; 1 ~ F. E., † før 79; 3 S., 3 D.; 2 ~ 79 Cecilie (Sidsel) Lauritsdtr. Fogh; F. L. F. Bgmstr. i Aarh.; 8 B., hvoraf 1 S., 5 D.; 2 ~ Hans Hansen Zeuthen, r. Cap. Aarh. Frue K. og Hospp.; see Henrik C. B. i Tirstrup-F.; H. Lauritsen i Odder; Sønnen Otto C. B., Rtr. i Vibg. 17-25; H. J. Bruun og L. Pedersen i Voldum-R.; (af 2. Ægtesk.:) N. C. Morsing i Braband-K.; Peder C. B. i Værum-Ø.; (Christen J. B. i Ringsted-B.; P. J. Saxe i Sjelle-S.-L.); [† 23/4 1596 (el. 93); Lgst.].
PT 2006, s. 179-185 og 2008, s. 143-146; F-P s. 50 (»Christiernus Otthonis«); KUH II, s. 744; PT 11:3 (1942), s. 111, 109; DanKir bd. 16, s. 1244 (se nedenfor).

Han blev så gift (1) med formandens enke Tove Nielsdatter, som døde før 1579 og havde 3 sønner og 3 døtre!

Gift (2) Cecilie Lauridsdatter Fogh og fik så 8 børn mere.

Han havde ergo 14 børn iflg Wiberg?

Hvorledes nu det?

Ifølge Blichfeld stamtavlen var han fader til 8 børn, hvoraf 2 døde unge, hvorfor man kun har info om 6 børn.

Vil det så sige, at hustru nr 1 – som man i øvrigt kalder Eva død 1579 – var moder til de 6 omtalte børn, og at hustru Nr 2 kun fik 2 børn, som så døde unge?

http://www.kittaogsven.dk/files/Familien-Blichfeld.pdf

Natmus har dette fra Vor Frue kirke, Århus:

10) O. 1600. Christian Ottesen Blichfeld (»Christiernus Ottonis Fil.«), magister, f. i København, rektor i Ystad i Skåne, kapellan ved Vor Frue i København i tre år, omkring Olaj dag (= 29. juli) 1566 udset til præst for denne kirke og kannik ved domkirken og døde efter 28 års tro tjeneste 23. april 1593 i sin alders 56. år. Endvidere Hans Hansen Zeuthen (»Joannes Joannis Zeutheni(us)«, dette tempels kapellan, aftensangspræst samt vikar og kannik, d. 16□, og deres hustru, Cecilia Lauridsdatter Fogh (»Cicilia Laurentÿ Fogh«), datter af byens tidligere borgmester (Laurids Fogh, jfr. †gravsten nr. 4), som levede 14 år i ægteskab med sin første mand og med ham fik 8 børn, d. 16□. Latinsk indskrift210.
210 LA Vib. Århus bispearkiv. Rilag til rgsk. 1800—14 (G 3—2326

Mvh



Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Bjørn Marcher

Hej Kurt,


det er i min kones slægt, der er Blichfeldt'er, som tidligere udredt i en anden tråd her i forum: https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,27480.0.html. Det har nu intet at gøre med dit spørgsmål, men det er samme slægt.

Uden at være sikker, forstår jeg Wibergs noter sådan at det er forgængerens enke (Tove/Eva Nielsdatter), der har 3 sønner og 3 døtre, men ikke at det var fælles børn. I så fald ville Wiberg have nævnt deres navne og så videre.
Men det kan vel ses ud fra Wiberg's noter om forgængeren?

I så fald ville oplysninger passe med Blichfeldt stamtavlen.

venlig hilsen


Bjørn

Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Kurt Eriksen


Hej Bjørn!

Formanden Magister Ole Olsen havde iflg Wiberg 2 sønner, men de kom vel ikke til at hedde
Blichfeld.

Forstår det således, at Blichfeld havde 6 børn med formandens enke, og da han iflg Blichfeld
Stamtavlen var fader til 8 børn, må han have haft 2 børn med hustru nr 2.

Problemet er så, at det ikke stemmer med Natmus info fra Vor Frue kirke i Århus, da han ifølge
Natmus havde 8 børn med sin sidste hustru.

Meget behændigt nævner hverken Wiberg, Natmus eller Blichfeld Stamtavlen nogle navne på de
2 sidste børn.

Mvh


Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

grethe jensen

du kender vel Kirstin Noergaard Pedersens artikel om Christen Ottesen Blichfelt i "Personalhisotisk Tidsskft" 2006:2?
Mvh GJ

Kurt Eriksen


Mange tak Grethe!

Nej den har jeg ikke set, men må se om Bornholms Centralbibliotek ligger inde med bogen.

Mvh

Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Poul Madsen

Hej, undskyld jeg benytter denne tråd til at kontakte Kurt Eriksen. Jeg søgte at sende ham en personlig besked, men det kan man vist ikke. Jeg ville bare sige til Kurt, at jeg har set, at vi har fælles aner, Engsig-Karup'erne, og jeg har brugt din viden i et par kompendier her:

www.apoma.dk/mor-far/downloads.php .

Håber, vi kunne udveksle info.

Poul Madsen

Kurt Eriksen

 Ifølge PT 2006:2 havde Christen Ottesen Blichfeld i alt 14 børn.

6 med hustru nr 1 og 8 med hustru nr 2.

Mvh


Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Kurt Eriksen


Efter at have læst Flemming Aagaard Winthers kommentar i PHT 2008:1 til Kirstin Nørgaard Pedersens artikel "Nyt om Christen Ottesen Blichfeld" i PHT 2006:2 må det være på sin plads at gentage sprøgsmålet:

Hvor mange børn havde så Christen Ottesen Blichfeld?


Mvh

Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene