Tyske kirkebøger - Carl Friederich Rudolph Rose død 1828. Født ca. 1758-1760

Startet af Henrik Rose, 20 Okt 2018 - 16:19

Forrige emne - Næste emne

Henrik Rose

Jeg søger hjælp til at finde en Carl Friederich Rudolph Rose død 9-2-1828 og begravet fra Sankt Petri Kirke i København. Han køber en ejendom i København i år 1800.
Ifølge andre slægtsforskere er han født 24-10-1758 i Berlin og døbt i Jerusalem Kirche i Berlin. Men der ikke henvisning til Kirkebogen.
Nogen der kender til vejen til tyske kirkebøger hvor hans fødsel og dåb er indskrevet?
Venlig hilsen
Henrik

Bjørn Marcher

Hej Henrik,


Carl Friederich Rudolph Rose har jeg en del oplysninger om, blot ikke hans oprindelse.

Tidligste oplysninger jeg har, er hans vielse 29.09.1786 i Sct. Petri sogn til Anna Christina Berthelsen. Alle efterfølgende oplysninger om børn og hans begravelse er også i Sct. Petri sogn.

Han var bagermester, så jeg ville antage han måske er kommet hertil fra Tyskland som svend på valsen.....  

Jeg har ikke hørt om oprindelse fra Berlin, lyder spændende, har du en kilde?

Her er han i FT1801:


København (Staden), Købmager Kvarter, Matr. 194, 867, FT-1801, A5032

Carl Friderich Rose                  43   Gift   Huusbond   Bagermester      
Ane Rose                                42   Gift   Kone        
Eleonore Rose                         11   Ugift   Datter        
Hans Fangel                            38   Ugift   Logerende   Bagersv.      
Johan Widenveck                    22   Ugift   Logerende   Bagersv.      
Richard Andresen                    46   Ugift   Logerende   Bagersv.      
Christopher Bødtker                20   Ugift   Logerende   Bagersv.      
Jørgen Jensen                         33   Ugift   Logerende   Bagersv.      

Datteren Eleonore bliver gift med Clemens Christian Marcher og får 15 børn med ham, heriblandt den i samtiden meget kendte operasanger Louise Rudolfine Sahlgreen (født Marcher).  Måske du gennem omtale af hende kan spore dig tilbage til Carl Rose?

Alle disse oplysninger havde du sikkert i forvejen, nu er resten af dette forum så lidt mere oplyst  :-)

venlig hilsen

Bjørn    

Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Henrik Rose

Hej Bjørn
Tak. Nej det var nu nyt for mig, men også i en anden gren.
Jeg har koncentreret mig om at den gren fra at Carl Friederich Rudolph Rose bliver gift igen i d. 24-1-1817 i Sankt Petri Kirke Med Louise Dorthea Rose født Eckert.
Venlig hilsen
Henrik

Bjørn Marcher

Hej Henrik,


du kan lige få lidt flere oplysninger om ham -  tror nu ikke det hjælper til at finde hans oprindelse.... men hvem ved?

Hans vielse som ungkarl og Beckerges. (Beckergesell = bagersvend), d.29.09.1786 til Anna Christina Berthelsen, St. Petri kirke, KB 1767-1795 V, opslag 165. Forloverne Joh. Weber, färber in der Lederstrasse no.22, og Erich Walle, Schist.Noag. in der Schwallerstrasse no.208. De blev trolovet 21.maj 1786.   
Forloverne kan jeg ikke finde i FT1787, formentlig er vi ude i lidt fejlstavning.

Folketællingen året efter:

København (Staden), Snarens Kvarter, Lille Knabrostræde 71, 1, FT-1787, B5768
Carel Friderich Rose                          30  Gift      Hosbonde         Vertshuus Holder
Anna Christina Batels                        32  Gift      Hans Kone

Han ejede et hus på Lille Regnegade, købt i perioden 1801 - 1806, fremgår det af de Københavnske Jævnførelsesregistre.

venlig hilsen

Bjørn

Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Inger Toudal


Kunne måske findes i Borgerskabsprotokollen på Københavns Stadsarkivs læsesal:

https://www.kbharkiv.dk/sog-i-arkivet/vejledninger/lav-og-borgerskaber

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Henrik Rose

Citat fra: Bjørn Marcher [833] Dato 20 Okt 2018 - 23:49
Hej Henrik,


du kan lige få lidt flere oplysninger om ham -  tror nu ikke det hjælper til at finde hans oprindelse.... men hvem ved?

Hans vielse som ungkarl og Beckerges. (Beckergesell = bagersvend), d.29.09.1786 til Anna Christina Berthelsen, St. Petri kirke, KB 1767-1795 V, opslag 165. Forloverne Joh. Weber, färber in der Lederstrasse no.22, og Erich Walle, Schist.Noag. in der Schwallerstrasse no.208. De blev trolovet 21.maj 1786.   
Forloverne kan jeg ikke finde i FT1787, formentlig er vi ude i lidt fejlstavning.

Folketællingen året efter:

København (Staden), Snarens Kvarter, Lille Knabrostræde 71, 1, FT-1787, B5768
Carel Friderich Rose                          30  Gift      Hosbonde         Vertshuus Holder
Anna Christina Batels                        32  Gift      Hans Kone

Han ejede et hus på Lille Regnegade, købt i perioden 1801 - 1806, fremgår det af de Københavnske Jævnførelsesregistre.

venlig hilsen

Bjørn

Mange tak Bjørn. Interessant.
Så vidt jeg kan se er ejendommen Lille Knabrostræde 71 ikke nedbrændt i 1795.
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kort_over_Københavns_brand_1795.jpg

Ifølge linket nedenfor må det ifølge denne kilde være ejendommen med nuværende adresse, Knabrostræde 24, da den i perioden 1756 til 1806 har matrikelnummeret 71. Ejendommen er bygget i 1730, hvilket også står i Porten i dag(2018).
http://kobenhavnshistorie.dk/index.php/arrangementer/22-bog/matrikel/173-snaren

Og ja Carl Friederich Rose køber en bagergård i Lille Regnegade 182 i år 1800. Han dør i 1828 den sælges i 1831/33. Enken Louise Dorthea driver den videre med en Bagermester Daniel Voss som dør i 1842.
Carl Friederich må have tjent godt ved at være Vertshuus Holder. Tænkte på et tidspunkt at han måske ejede ejendommen i Lille Knabrostræde og en forsikringssum ved branden i 1795 kunne finansiere købet af bagergården i Lille Regnegade.
Vil forsøge at finde noget om Vertshuset. Hvis der er kilder om den slags.
Venlig hilsen
Henrik

Henrik Rose

Men måske har jeg fundet Carl Friederich Rudolph Roses oprindelse i Berlin.
www.Archion.de

På vedhæftet nævnes en Carl Friederich Rose i en liste med navneregistreret i  1758. Det er nr. 281 i listen i højre kolonne. Jeg har ikke kunnet finde mere i den retning. Måske er der mere.
Venlig hilsen
Henrik

Henrik Rose

Til Bjørn Macher
Jeg tvivler på at Carl Rose i Lille Knabrostræde 71 i FT1787 er Vertshuus holder.
Han er nok snarere Becker altså noget med Bageri.
Carl Rose kan findes som annoncør i Compagnistræde 67(nu 14) hvor han sælger hvedemel og rugmel 
Annoncen findes på Mediastream.dk med datoen 26. januar 1787.   
Vh Henrik Rose

Bjørn Marcher

Hej Henrik,

jeg havde blot sakset den digitale udgave af FT1787 fra www.ddd.dda.dk - i dén udgave står værtshusholder, men det kan sagtens være læst forkert, læs selv i originalen. Fint at du fandt en annonce. Hvis han sælger mel, er han næppe værtshusholder! Godt at få det korrigeret.

Med hensyn til tysk oprindelse, vær opmærksom på at han i danske kilder også bærer mellemnavnet "Rudolf", det skal han så også have i en dåbsindførsel i Tyskland. Navnekombinationen Carl Friederich Rose er der nok flere i Tyskland, der har haft.

venlig hilsen


Bjørn



Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Inger Toudal


FT-1787 blev foretaget 1. juli 1787, og dér står han som værtshusholder.

FT-1787: https://www.danishfamilysearch.dk/cid440870 - se fanebladet Original Kilde

FT-1801: https://www.danishfamilysearch.dk/cid1052194

Datterens fødsel dec. 1789: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17118447#156131,26143567 - nr. 189

Er der nogen, der har undersøgt, om han er indført i borgerskabsprotokollen for København?

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Henrik Rose

Tak..

Der er andre der har fundet dette sted i Bagerlavet om hvornår (År 1800) han består Mesterprøven.
https://www.kbharkiv.dk/kildeviser/#!?collection=119&item=1205265

Se også

https://www.kbharkiv.dk/kildeviser/#!?collection=119&item=1205265
Og flere af de følgende sider. Formoder han var dommer der.

Så Carl Rose bliver Bagermester d. 29 sept. 1800. Derfor burde han vel være i bagerlære og bagersvend i nogle år inden.

Derfor kan han godt være værtshusholder i 1787. Jeg kan ikke læse hvad der står som erhverv i FT1787.

Men en Carl Rose sælger mel i Kompagnistræde 67 i stuen d. 26. januar 1787 ifølge en annonce i avisen. Det kan jo være at der er 2 personer der hedder Carl Rose.
Eller han både var værtshusholder mens også solgte mel. Noget tyder på at han var god til at tjene penge da han køber en større ejendom, Bagergården i Lille Regnegade 182 i 1800.

VH Henrik



Inger Toudal


Direkte link til optegnelsen om Carl Roses mesterstykke 29. sept. 1800: https://www.kbharkiv.dk/kildeviser/#!?collection=119&item=1205264

Som bagermester kunne han være indført i borgerskabsprotokollen, der ikke er online:

https://www.kbharkiv.dk/sog-i-arkivet/vejledninger/lav-og-borgerskaber
Citat

Lav og borgerskab 1565-1932

• 1565-1982: Lavsprotokoller på nettet (Kildeviseren)

• 1685-1859: Borgerskabsprotokoller (ikke online, står fremme på læsesalen).

• 1860-1932: Borgerskabsprotokoller på nettet (Kildeviseren).

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Erik Andersen

Hej

Jeg havde også lidt problemer med min tipoldefar - August Carl Rose - han var født i Giersleben - i Sachsen-Anhalt - han kon til Danmark lidt før 1860 og blev i Danmark til sin død - var købmand i Valby, Nordsjælland.


Jeg skrev til præsten i kirken og hun fandt 2 generationer til mig. Hun synes, at da hun nu havde brugt tid og Kirkebøgerville hun gerne have en lille donation til kirken, der var meget forfalden og foreslog at jeg kunne betale 2 x 5 Euro - Jeg sendte et lidt større beløb - som tak - hvilket medførte yderligere et takkebrev.


Det var en dejlig hjælp

MVH

Erik Andersen

Henrik Rose

Hej Erik Andersen

Så vidt jeg kan se blev Jerusalem Kirken i Berlin bombet d. 3. februar 1945.
https://en.wikipedia.org/wiki/Jerusalem_Church_(Berlin)

Og det der er på adressen i dag er mere alment møde sted.
Men jeg er i gang med en tysk slægtsforsker der prøver at finde ham kirkebogen. Håber ikke den er brændt med mindre de har en parallel registrering.

Vh
Henrik 

Henrik Rose

Jeg fik en tysk slægtsforsker i Berlin til at finde kilder i Berlins kirkebøger om Carl Friedrich Rudolph Rose der døde i København d 9-2-1828 og begravet fra Skt. Petri Kirke i København.

Den tyske slægtsforsker fandt den samme Carl Friedrich Rose døbt 24-10-1758 i Jerusalem Kirche i Berlin, som jeg havde selv havde fundet online herfra Danmark.
Forældrene til denne person er: Johann Heinrich ROSE (Tuchmacher) / Dorothea Elisabeth HEINRICH
Se i øvrigt vedhæftet.

Men han mangler mellemnavnet "Rudolph".

Spørgsmål:
Er der nogle der har erfaringer med at personer fra den tid fik et ekstra mellemnavn?
Og hvor kan man i givet fald finde kilder til dette "navneskifte"?
Kan det tænkes at han har haft kaldenavnet "Rudolph" og det er kommet med i kirkebogen?


Vh
Henrik Rose

Henrik Rose

Jeg har fundet en avisartikel fra d. 12. december 1777 om Premier Lieutenant Carl Friederich v. Rose. Jeg anser det som en naturalisation/indfødsret.
Vh
Henrik Rose

Bjørn Marcher

Spændende - ser ud som han er blevet forfremmet. Noget kortfattet omtale!

Ham kan vi heldigvis også finde i Hirsch' kartotek over danske officerer ....

se her

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17202077#198858,37678222

og her

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17202077#198858,37678229

og hans far står vist nævnt på det ene kartoteksblad!

mvh Bjørn

Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Henrik Rose

Tak Bjørn..
Er det mon den samme Carl Friederich Rose? Den jeg søger oplysninger om er:
Carl Friederich Rose (min tip tip-oldefar). (Ifølge en dåbsliste født i Berlin 24-10-1758 og død 9-2-1828)
Gift d. 29-9-1786 i Skt. Petri kirke med Anna Christina Berthelsen og de bor 1787 i Lille Knabrostræde 71.
Køber i år 1800 en Bagergård i Lille Regnegade 182 (194).
Gifter sig d. 24-1-1817 i Skt. Petri kirke til et nyt ægteskab med Louise Dorothea Rose født Eckerdt (min tip tip oldermor).
De får bl.a. min tip oldefar Carl Heinrich Wilhelm Rose født d. 2-1-1822.
Ovennævnte for at identificere den Carl Friederich Rose som jeg søger oplysninger om i slutningen af 1700-tallet.
--
Spørgsmålet er det du har fundet, er den samme Carl Friederich Rose - altså min Tip tip oldefar?
Linket nedenfor peger på oplysninger hvori der er angivet en dato 5-11-1777. Denne dato passer med en avisartikel hvorom der i avisartiklen står: "d. 5-11-1777 er den ved Holstenske Rytterregiment Stående Premier Lieutenant Carl Friederich von Rose bestilt til Second Ritmester."
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17202077#198858,37678222
Dvs. avisartiklen og dit fund i Hirsch passer - men faderens navn i Hirsch passer ikke med dåbsfortegnelsen i 1758 i Berlin.
Så måske var der 2 Carl Friederich Rose?
Vh Henrik

Henrik Rose

Jeg fandt Ana Christine Rose's f(. Berthelsen alder 57 år) begravelse d. 1-2-1815 i kirkebogen for Sankt Petri Kirke. Død d. 27-1-1815.
Hun blev gift d. 29-9-1786 med Carl Friederich Rose i Sankt Petri Kirke.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21583748#379940,73889799
Vh Henrik


Bjørn Marcher

Hej Henrik,


ja, måske er der 2 eller endda 3 Carl Friederich Rose ? 
Har du nogen kilde, der med sikkerhed er DIN Carl Friederich Rudolph Rose før vielsen til Anna Christine Berthelsen i 1786 ?
Hvor mange steder ser du mellemnavnet "Rudolph"?  Det står f.eks. ikke i folketællingen 1787.... 

Til gengæld skal jeg jo pege på at datteren Eleonore bliver gift med Clemens Christian Marcher og får 15 børn med ham, heriblandt den i samtiden meget kendte operasanger Louise Rudolfine Sahlgreen (født Marcher). Så hos et barnebarn kommer navnet "Rudolf" igen.....

Se også omtale her : https://www.kvinfo.dk/side/597/bio/1136/origin/170/ , og her https://biografiskleksikon.lex.dk/Louise_Sahlgreen    ....

Og hvis din forfader virkelig havde mellemnavnet Rudolf, er det vel ikke ham, der er fundet i Berlin i 1758? Ved du om den oprindelige kirkebog med dåben er gået tabt?

Officeren fra Donse Krudtmølle omtales nogle steder som von Rosen, hans far som Roosen. Der er i øvrigt omtale af Donse Krudtmølle her:  https://da.wikipedia.org/wiki/Donse_Krudtv%C3%A6rk  og der bor en tidl. krudtmester Roosen i København i 1771 (Oeders Efterretninger). Ser ud til flere generationer er nævnt - men om det er "vores" C.F. Rose er jo ikke sikkert!

mange hilsener

Bjørn

Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Bjørn Marcher

God aften igen,


du skal lige have en henvisning mere til Carl Friederich Rose og flere andre Rose'r : https://benteroe.com/onewebmedia/Pradel-rose.pdf

der vel også er relevant men måske ikke har nye oplysninger ud over en mulig forbindelse til Norge.

mvh Bjørn

Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Henrik Rose

Tak Bjørn. Jeg værdsætter din interesse for Carl Friederich Rose(CFR).
Min Tip tip oldefar CFR blev begravet fra Sankt Petri Kirke. I følge kirkebogen død d. 9-2-1828 og alderen er anført som 69 år. Denne alder passer med at det kunne være den CFR jeg finder i Berlin, som var født d. 24-10-1758.
Jeg var i kontakt med en tysk slægtsforsker der fandt 3 Carl Friederich Roser. Ham der er født i 1758 og en anden der var født 1766 og en tredje der var født i 1776. Jeg vælger så ham fra 1758. Det skal siges, at slægtsforskning i Tyskland er vanskeligt, fordi de tyske arkiver er mere opdelt. Så det var ikke en søgning i hele Tyskland. Men jeg antager at ham fra 1758 er min Tip tip oldefar.
Og den første sikre optegnelse er som du også kender vielsen i 29-9-1786 i Sankt Petri Kirke med Anna Christina Berthelsen og folketællingen i 1787 i Lille Knabrostræde 71.
To be continued....som man siger på Tysk. :)

Inge Busck Andersen

#22
Hej Henrik.
Prøv at finde indskrivning af svende i Københavns Bagerlavs arkivalier online på Københavns Stadsarkivs hjemmeside. Der vil stå hvor bagergesellen kommer fra 😀

https://kbharkiv.dk/brug-samlingerne/kilder-paa-nettet/erhverv/lav-1565-1982/

Venligst Inge

Bjørn Marcher

Hej Henrik,


min interesse i Carl Friederich Rose er jo at han ville være min tip4-oldefar, hvis det ikke lige havde været for en adoption i min navnelinie i 1845. Så jeg bærer efternavnet Marcher efter hans svigersøn Clemens Marcher. Så han er jo næsten familie, om end ikke biologisk familie.

En ting, der undrer mig, er at Carl Friederich Rose skulle være udlært som bagersvend i en alder af 42 år efter at have været værtshusholder, fået børn m.v.
Kan der være en søn eller mere sandsynligt en nevø med samme fornavne?  Det ville jeg finde mere logisk.... 

Jeg har set i indvandrerdatabasen, der synes ikke at være indvandret nogle relevante Rose-personer efter 1776.

mvh Bjørn



Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Bjørn Marcher

Nå, et dyk i folketællinger afslører flere CFR'er:

I 1787 i København:

København (Staden), Rosenborg Kvarter, , Gothers Gade No 216, 12, FT-1787, B5769
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    
Joh: Rose                     45     Gift             Mand     Soldat      
Anne Dorthea Dreise     36     Gift             Hans Kone     Do [Soldat]      
Joh: Henrich [Rose]             12     Ugift     Deres Børn           
Carl Fredrich [Rose]               6     Ugift     Deres Børn           
Christiane Elisabeth Møller    6     Ugift     Fattig Barn          

og

København (Staden), Snarens Kvarter, , Lille Knabrostræde 71, 1, FT-1787, B5768
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:
Carel Friderich Rose             30     Gift     Hosbonde     Vertshuus Holder      
Anna Christina Batels     32     Gift     Hans Kone           

som går igen i 1801:


I 1801 i København:

København (Staden), Hof- & Militæretaten, Kasernen i Sølvgade (Kronpr. Reg.), 1886, FT-1801, A5020
....
Carl Frederik Rose     20     Ugift          Tambour            -  det må være Joh.Rose's søn.
....

og så vores familie:

København, København (Staden), Købmager Kvarter, Købmager Kvarter, Matr. 194, 867, FT-1801, A5032
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Carl Friderich Rose      43     Gift     Huusbond     Bagermester      
Ane Rose                     42     Gift     Kone           
Eleonore Rose             11     Ugift     Datter           
Hans Fangel             38      Ugift     Logerende     Bagersv.      
Johan Widenveck     22     Ugift     Logerende     Bagersv.      
Richard Andresen     46     Ugift     Logerende     Bagersv.      
Christopher Bødtker     20     Ugift     Logerende     Bagersv.      
Jørgen Jensen             33     Ugift     Logerende     Bagersv.      


og den første er sandsynligvis denne person:

København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, Balsamgade 454,Qvistetage, 14, FT-1834, C5734
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:
Carl Frederik Rose             54     Ugift          Pensionist i H.M.Kongens R.M.      
Elisabeth Schou             42     Ugift          lever af Vadsk      
Ane Margrethe Andersen     12     Ugift          hendes Datter      
Johannes Ingnasius Gille     52     Enkemand          Arbeidsmand,logerende      
Maren Regine Arentzen     46     Enke          under Fattigvæsenet      
Johan Christian Arentzen     15     Ugift          hendes Søn      

og den samme i 1840

København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, Balsamgade, Huuset nr. 457, 2. Bagsal, 463 F29, FT-1840, C5130
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:
Carl Friderik Rose             60     Ugift          Pensionist af Kongens Regiment      
Elisabeth Schou             49     Ugift          Syening for Skomageren      
Ane Magrethe Andersen     18     Ugift          hendes Datter, Byeærinder      

(Desværre kan han ikke findes ved FT1845 - måske han er død inden?)

Spørgsmålet er så om de to CFR' er i familie?

mvh Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Henrik Rose

Ja der er flere. Men blandt dem du har oplistet kan jeg ikke finde et match med den CFR der ifølge en avisartikel i 1777 er naturaliseret som Premier Leuitenant.

Den blandt dem du oplister som matcher min tip tip oldefar CFR, er ham der bor i Lille Knabrostræde 71 i 1787. Og Købmager Kvarter, Købmager Kvarter, Matr. 194, 867, FT-1801.
Den eneste kilde før 1787 - som jeg mener er sikker - er vielsen i 1786 samt dåbsfortegnelsen fra Jerusalem Kirche i Berlin i 1758.

Jeg fandt i øvrigt også Bagerlaugs protokollerne for Tidepenge (kontingent) for indbetalinger for svendene og lærlinge for Carl Rose bagervirksomhed i årene 1800 til 1813. Han ejer bagergården til han dør i 1828. Han havde mellem 3 og 5 svende og 4 lærlinge. Det svingede fra år til år. Man kan se at navnene fra FT-1801 på de logerende svende går igen. 
https://kildeviser.kbharkiv.dk/#!?collection=119&item=1202601

I tingbogen for købet af Bagergården i Lille Regnegade 194(182) står Carl Rose anført som fribager. Men ved købet af bagergården bliver hans bagermester. (Jeg har i øvrigt en ældre bog om bageriet historie.)
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17007249#123510,18123830