Vill veta var Esther Larsen är född 1925 i Danmark eller Canada

Startet af Mogens H Andersson, 22 Okt 2018 - 23:26

Forrige emne - Næste emne

Mogens H Andersson

Hej,

Nu söker jag Esther Larsen vars mor heter Mette Marie Larsen född i Kastbjerg sogn, Randers amt 21.10.1891. Hon var gift med Kristian Dusinus Larsen född 26.7.1892 i Hobro.

De emigrerade till Kanada  1912 och fich flera barn där. Jag har lyckats familjen i sin helhet, men enligt Ancestry är dottern Esther född i Danmark. Sedan tidigare vet jag att Esther gifte sig med Ernst Bak Christensen, men hur får jag kontrollerat att hon är född i Danmark. Jag är säker på att både hon och hennes mor dog i Danmark.

Hoppas få hjälp att reda ut detta...

Mvh

Mogens

Bente Wanning

Såfremt du finder Esthers vielse med Ernst, så står der hvor hun er født.
Jeg regner med vielsen er sket i Danmark.
Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Mogens H Andersson

Tack för tipset! Om jag hittar var hennes man dog kanske det också gör att jag finner uppgiften. Det är troligtvis i Aalborg amts sogner jag skall leta. Dock har jag två olika datum för makens död nämligen 5.1.1992 eller 1.5.1992 någonstans i Aalborg amt.

Mvh

Mogens

Mogens H Andersson

Hej igen,

Finns det inget register tillgängligt som visar danskar som har återvänt till Danmark? Det hade varit bra att ha tillgång till när jag skall försöka hitta Esther Larsens bröllopsdag med Ernst Baek Christensen.

Mvh

Mogens

Mogens H Andersson

Hej igen,

Nu har jag hittat en Esther Larsen född 23.4.1912 och enligt Dansk Folketaellning 1925 bodde hon hos sin morfar Jens Christensen Schmidt i Kastbjerg sogn, Gjerlev herred. Det är ju en viss möjlighet att detta är den Esther som jag söker, men hon är inte född varken i Kastbjerg eller Hobro.

Blir jätteglad om någon i gruppen kan hjälpa mig vidare :)

Mvh

Mogens



Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Mogens H Andersson

Tack Gitte och Jens då återstår bara att finna bröllopsdagen med Ernst "Baek" Christensen kanske i Aalborg 1944-45?

Mvh

Mogens

Gitte Johansen

#9
Jeg tror, der er den forkerte Ernst, du har fat i, eller rettere den forkerte Ester.

nr. 10393

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=19196171#253380,47584101

Ernst

nr. 22

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=167352#167352,28099929


Ester Petersen (Larsen)

nr. 3

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=166729#166729,27997235

Du skriver i en anden tråd, at hun har andre forældre


https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,142317.msg752637.html#msg752637

Passer det med hendes forældre??
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

#10
På opslag 22 finder du det ene barn fra dødsannonce og på 113 den anden.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=173045#173045,29064562
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Mogens H Andersson

Hej Gitte,

Det är den korrekte Ester Larsen som jag fann tidigare i dag, men tills  att jag hittar Deras bröllopsdag är det antagligen fel Ernst.

Uppgifterna i Kastbjerg sogn är alltså rätt Esther med rätt föräldrar och bodde kvar i Kastbjerg enligt DF 1930, men enligt uppgifter på Ancestry skulle Esther vara född 1925, vilket alltså är fel.

Hennes föräldrar Kristian Dusinus Larsen och Mette Marie Schmidt gifte sig i Hobro och emigrerade till Alberta Kanada 1912 och Esther var plejebarn hos sin mormor och morfar enl DF 1916.

Enligt uppgifter flyttade Mette Marie Larsen tillbaka till Danmark och avgick med döden 1974.

Mvh

Mogens

Gitte Johansen

Ja, jeg er klar over, at den rigtige er fundet i Kastbjerg, men hvor har du fra, at hun skulle være gift med en evt. Ernst Beck Christensen?
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Mogens H Andersson

Hej Gitte,

det är en uppgift, tror jag, som jag har fått  via My Heritage

Mvh

Mogens

Mogens H Andersson

Hej igen,

jag fortsätter  att leta efter Esther Larsen som föddes 23.4.1912 i Kastbjerg sogn, Gjerlev herred Randers amt.Enligt Dansk Folketaellning bodde hon i Visborg sogn 1930, men sedan hittar jag inget mer om henne.

Jag har tidigare skrivit att hennes mor Mette Marie Larsen återvände till Danmark och avgick med döden här. Det är troligtvis inte korrektmen jag har nu som tidigare litat på uppgifter från My Heritage eller Ancestry och det kan jag kanske inte fortsätta med.

Det är nog fullt möjligt att jag får ge upp mitt sökande efter mor och dotter speciellt som det är svårt att få uppgifter från Alberta om det antingen är mindre än 120 år sedan de föddes och hitta döda personer är bara möjligt under vissa speciella omständigheter.

Vet du mer om dessa två damer hör gärna av dig!

Mvh

Mogens

Mogens H Andersson

Hej,

Det verkar som Ester har fött en son som heter Christian Larsen, åtminstone enligt My Heritage, men tyvärr hittar jag inga vidare uppgifter, men jag fortsätter att leta...

Mvh

Mogens

Mogens H Andersson

Hej,

Nu vet jag att Ester gifte sig med Torkel Christensen och fick tre söner och två av dem heter Dan och Leif och den tredje sonen kan heta Kylds om det finns ett dylikt namn.

Jag tror att familjen skall finnas på Själland, troligtvis i Fredriksborgs amt. Hoppas att dessa upplysningar kan göra att jag kommer vidare...

Mvh

Mogens

Mogens H Andersson

Hej,

Då har jag äntligen funnit rätt Ester Larsen. Hon gifte sig med Hans Henrik Thorkild Christensen i Jägerspris 15 december 1946. De fick tre söner, Kurt, Leif och Dan, som troligtvis lever alla  tre i dag.

Ester är född 23.4.1912 i Kastbjerg sogn, Gjerlev herred, Randers amt, men hennes föräldrar immigrerade till Kanada och lät Ester växa upp hos sin mormor och morfar.

Hennes man Hans Henrik Thorkild Christensen är född 6.6.1913 i Sct Knud sogn i Odense på Fyn

Nu saknas bara uppgifter om när Ester och Thorkild dog, men det är ingen uppgift somär lätt att få tag på. Kanske någon här i gruppen jan hjälpa mig vidare?

Mvh

Mogens

Mogens H Andersson

Hej,

Finns det någon som kan förklara för mig hur man söker i Gravsten.dk

Mvh

Mogens

Mogens H Andersson

Hej igen,

Nu har jag hittat de flesta uppgifterna om Ester Christen hon föddes och dog i Danmark och var troligtvis aldrig i Canada, men det är en annan intressant och spännande histori.

Tack för all hjälp jag fått här i gruppen!

Mvh

Mogens

Erik Holst Johansen Slyk

Hej.
Jeg ved ikke hvor meget du har fundet ud af om Ester Christensen (født Larsen), men her har du i hvert tilfælde hvad jeg har fundet ud af:
Ester Larsen:
Født 24-04 1912 Kastbjerg Sogn, Randers Amt -  Kirkebog opslag 102, nr. 3
Barnedåb 16-05 1912, Kastbjerg Kirke, Kastbjerg Sogn, Randers Amt
Konfirmeret 12-09 1926, Kastbjerg Sogn, Randers Amt - Kirkebog opslag 191, nr. 1
Gift 15-12 1946 med Hans Thorkild Henrik Christensen (f. 06-06 1913), Jægerspris, Frederiksborg Amt


Esthers forældre:
Far Christian Dusinus Larsen f. 26-07 1892 Hobro Købstad, Randers Amt - Kirkebog opslag 4 nr. 23
Mor Mette Marie Schmidt f. 21 okt 1891 Kastbjerg Sogn, Randers Amt - Kirkebog opslag 16 nr. 6


Esthers bedsteforældre:
Farfar Thomas Peter Larsen f. 11 okt 1841 Øster Svendstrup Sogn, Hjørring Amt - Kirkebog opslag 18 nr. 4
Farmor Jensine Jensen f. 2 okt 1850 Hobro Købstad Randers Amt - Kirkebog opslag 23 nr. 11
Morfar Jens Andersen Schmidt f. 6 okt 1858 Randers Amt
Mormor Kirstine Nielsen f. omtrent 1859

Esthers oldeforældre:
på farfars side Laurs Nielsen f. 1806 & Maren Kirstine Nielsdatter f. 1811
på farmors side Søren Jensen f. 18-02 1823 Snendstrup Sogn, Randers Amt - Kirkebog opslag 11 nr. 24 & Karen Andersdatter f. 05-08 1826 Kielstrup


Esthers tipoldeforældre:
på oldemor Marens side Niels Christiansen og Maren Andersdatter
på oldefar Søren Jensens side Jens Sørensen & Else Marie Jacobsdatter

Håber du kan bruge det
mvh Erik