Politiets Efterretninger

Startet af Helle Rossini Hansen, 29 Okt 2018 - 16:59

Forrige emne - Næste emne

Helle Rossini Hansen

Hej

Jeg var så heldig endelig at finde et spor, der kan hjælpe mig med Julius Valdemar Christian Petersens videre skæbne. Jeg fandt ham i Politiets efterretninger.

3x5 D. F. p. V. o. B. for Uterlighed.(3x5 dage op vand og brød)
Vildersgade 60, 4. sal (4714)

Et andet indlæg jeg har under aneEfterlysning vedrørende Julius

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,142002.0.html


Men er mit spørgsmål er, hvad henviser 4714 til, det er IKKE et almissenr., jeg prøvede at slå det op i Almisse 1855-1915, Almisseprotokol, lb.nr. 4501-4999, og det viser sig at være en Enke.

Er der nogen der har forsket videre herfra, efter at have fundet en ane i Politiets efterretninger, og som kan fortælle mig hvad nummeret står for.

På forhånd tak for hjælpen

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

John Damm Sørensen

Nummeret i parentesen er nummeret på hans generalieblad.

Her er et uddrag fra Personalhistorisk Tidsskrift, der beskriver generaliebladene.
Om generalieblade:

Københavns Politi indførte i januar 1880 et "Generalregister over Forbrydere".
Formålet med denne ordning var "at tilvejebringe en let og fuldstændig Oversigt over de Personer, der heri Staden have gjort sig skyldige i Forbrydelser, og derhos væsentlig at formindske det betydelige Arbejde, der nu anvendes paa Optagelsen af saakaldte Generalie-Forklaringer". Registret skulle bestå af generalieblade med oplysninger om familiebaggrund, uddannelse, beskæftigelse, domme og "legemlige Særegenheder" m.v. for hver person, der udgik af et københavnsk arresthus og på et eller andet tidspunkt havde været sigtet for en handling, der havde pådraget - eller kunne have pådraget - ham eller hende højere straf end simpelt fængsel. Endvidere skulle der udarbejdes generalieblade for alle, der blev straffet med tvangshusarbejde for løsgængeri eller betleri, samt personer under 18 år, der havde gjort sig skyldige i overtrædelse af straffeloven og derfor var blevet straffet med f.eks. ris eller slag med rotting (spanskrør). Det var altså en ret så bred kreds af lovovertrædere, der skulle med i generalregistret.
Generaliebladet skulle forsynes med fortløbende numre, idet hvert køn havde sin nummerrække.

Desværre findes registret ikke mere, men kopier af generalieblade findes overalt som bilag i straffesager.

Hilsen
John

Helle Rossini Hansen

Hej John,

Hold op hvor spændende, det ville have været en udgangspunkt til at finde ham. MEN jeg kunne hverken finde disse registre eller blade på daisy eller Starbas (København) for Staden København. Der er nogle bevarede for andre købstader.

https://www.sa.dk/daisy/arkivserie_liste?a=&b=generalieblade&d=1&e=2018


Så nu er spørgsmålet hvor starter jeg. Hvordan finder jeg ud af hvilken politikreds han blev anholdt og straffet i.

https://www.sa.dk/daisy/arkivskaber_og_arkivserie_liste?c=&a=k%C3%B8benhavn&b=strafferegister&d=1884&e=1884

https://www.sa.dk/daisy/arkivskaber_og_arkivserie_liste?a=k%C3%B8benhavn&b=arrest&d=1884&e=1884

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh
Helle

Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

John Damm Sørensen

Hej Helle,

Ved indsættelsen til afsoning af domme er der en vedtegning B 3. Som du kan se af vedhæftede signaturforklaring, drejer det sig om Helsingør Købstad.

Hilsen
John

Helle Rossini Hansen

Hej John,

Jeg tror jeg forstår B, men hvor kommer 3 fra? Han var fra København, vil det så sige at krænkelsen skete i Frederikborg Amt og han blev dømt der? Jeg så der var et register for Stamruller på AO for Vridsløselille Forbedringshus, og da registeret var overskuelig gik jeg det igennem, og jeg var snyde heldig at finde ham der.

http://ao.sa.dk/ao/data.ashx?bid=40387816

Selvfølgelig var lige netop hans løbenr. ikke skannet i Stamrullerne, så jeg kom ikke videre på nuværende tidspunkt.

Med hensyn til generaliebladene, så fandtes der nogle for Vridsløselille Forbedringshus, men de starter først i 1890.

Hilsen
Helle

Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Helle Rossini Hansen

Ja Gitte det så jeg godt :D :D, der bliver ikke meget kød på den forseelse, men det tyder på at det var begrænset hvad de havde af frihed. Et spændende link


http://kongensoe.dk/node/106


Hvad jeg ærger mig over også, er at fængslet først tog billeder af fangerne året efter. :-[ Jeg ville godt se denne ane, han skulle være ret uhyggelig at se på ifølge de arkivalier jeg har fundet omkring ham indtil nu.

Han forsvandt for mig i 1890, ved han døde før 1901, jeg håber at jeg finder sporet i "fængslerne", måske er jeg heldig at han fortsatte som kriminel og døde i fængslet. Han var dog ikke anbragt i Vrigsløselille igen, for jeg checkede registeret helt til 1912.

Men nu skal jeg prøve at finde denne sag omkring hans "urterlighed" i 1884, det lyder kreepy

https://ordnet.dk/ods/ordbog?query=uterlighed&tab=rel

Hilsen
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

John Damm Sørensen

Hej Helle,

Jeg tror, at vi blander to sager. Den du har fundet er en mindre fængselsdom, som måske er afsonet i et af fængslerne i København.

Den sag, som Gitte har fundet, er den, som jeg havde fundet i DPE:

Politiefterretninger nr. 29 lørdag den 7. marts 1885

Julius Christian Valdemar Petersen, B 3,
23, 14/3 84, K 11/3 84, Røveri i Forbindelse med Indbrudstyveri, 14/3, § 4, [4714]
https://www.kbhkilder.dk/api/asset/5924

Det drejer sig formentlig om en dom på 1 års forbedringshus, som så er afsonet i Vridsløselille. Jeg har forgæves søgt efter dommen i avisarkivet.

Dommen er afsagt af Københavns Kriminal- og Politiret  11. marts 1884 (K 11/3 84). Ovenstående er en meddelelse om forestående løsladelse, Julius må derfor være blevet løsladt 14. marts 1885. Julius er formentlig indsat 14. marts 1884.

Et godt sted at begynde, vil være stamrullen (7282) fra Vridsløselille, da den fortæller om tidligere straffe og muligvis også om en efterfølgende straf. Hvis Julius er dømt igen, vil hans tidligere domme være overflyttet til denne dom, hvorfor det ikke umiddelbart giver mening at lede after dommen fra 1884.
Men strafferegisteret fra København vil også være oplagt.

Hilsen
John

John Damm Sørensen

Hej Helle,

Jeg tror, at du har fundet den forkerte Julius. Ham, vi har i Vridsløselille, er født i Helsingør 12. juni 1861. Det stemmer med, at han er 23 i 1884, som oplyst i DPE fra marts 1885. Det stemmer ligeledes med oplysningen om Helsingør Købstad.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17115842#151219,25113474

Så historien om denne Julius må være, at han stammer fra Helsingør og dømmes for røveri i København.

Hilsen
John

Helle Rossini Hansen

Okay nu er jeg forvirret, men what are the odds that vi har to Julius' med næsten det samme navn ???

Den jeg fandt tirsdag den 14. oktober 1884 (Politiefterretninger nr. 124) passer med alderen og adressen, som er den adresse som hans far boede på. Så jeg er 100% sikker på at han er den rigtige.

Jeg må indrømme at jeg var ellers fuldstændig oppe og køre da du tilføjede en forbrydelse, men han passer desværre ikke med alderen, og som du har fundet ud af, ja og så er han født i Helsingør, min Julius er født på Christianshavn d. 19. august 1866. Da jeg søgte i politiefterretningerne under "Julius Valdemar Christian Petersen" kom der kun en forbrydelse op. Så her er et andet spørgsmål, hvis han blev anklaget for en ny forbrydelse og kom f.eks. i Tugt, Rasp- og Forbedringshuset på Christianshavn, og døde i fængslet, vil den nye forbrydelse også være noteret i disse Politiefterretninger?

Men jeg kan godt se nu, at den forseelse som vi fandt er ikke min Julius, men den Julius fra Helsingør. ØV Ja jeg ville godt have fingre i de stamruller. Så jeg må sende min mor på Rigsarkivet, da jeg nok ikke kan vente til jeg er i Danmark igen. Men da jeg jo helst vil have hun slår hele sagen op, ja så er jeg nød til at finde ud af hvor og hvornår der blev afsagt dom.

Hilsen
Helle





Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Helle Rossini Hansen

Kiggede i Registeret igen, jeg fandt ikke min Julius, kun Julius fra Helsingør. Så han afsonede så ikke sin dom i Vridsløselille, I'm back to square one.

Helle

Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

John Damm Sørensen

Bare som reference her er din Julius født i København 22. april 1866.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17119859#158859,26691695

Så er det blot en fejl, at de begge er angivet med samme generalieblad, men det skete selvfølgelig også fejl. Det er ikke den eneste fejl, jeg er faldet over, selv om der mest har været forkert stavede navne og forkerte fødselsdatoer.

Så der er ikke andet at gøre end at få fat i strafferegisteret. Jeg kan desværre ikke tilbyde hjælp før tidligst om 3 måneder, da jeg er begyndt at arbejde igen, og læsesalen har jo lukket i weekenderne nu om stunder.

Hilsen
John

Helle Rossini Hansen

Wow det havde jeg ikke lige fanget John, du har ret de har det samme nummer generalieblad, så jeg skal ikke tage ham af listen før jeg ser stamrullen. Det bliver mere og mere mærkeligt med ham Julius, han giver mig kvaler, og den "tvilling" gør det ikke nemmere, her troede jeg at hans navn var usædvanlig og nem at lede efter. :-\

Jeg undskylder fejlen, jeg puttede datoen for dåben, ikke fødslen ind.

Tak for tilbuddet med opslaget John, hvis jeg ikke finder en løsning inden, så tager jeg imod dit tilbud.

Helle

Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"