Udvandring 1924 fra Århus til Amerika hvordan foregik det?

Startet af Jens Ole Jensen, 29 Okt 2018 - 18:08

Forrige emne - Næste emne

Jens Ole Jensen

Jeg søger oplysninger om hvordan en 18 årig ung pige (Esther Jenny Stenholt Lauritsen) der rejste fra Århus til Halifax, Canada for at indvandre i USA.

Selvom du ikke kan svare på alt vil jeg gerne have din hjælp

Jeg har fået hjælp til at finde hendes
DECLARATION AF PASSENGER CANADA
hvor der står date of sale 12/4 1924.

Skemaet er udfyldt af en booking agent.
På skemaet står at hun ønsker to make Canada my home samt at bosætte sig i Montreal.
1. Mon det er noget booking agenten fortalte hende, at hun skulle fortælle for at kunne komme ind i Canada og videre til USA?


Hun rejste med skibet SS Schytia, som jeg mener sejlede fra London til Halifax i Canada.
2. Hvis det var hendes ønske at komme til Amerika hvorfor valgte hun så den rute?
3. Mener der var andre skibe, der sejlede fra Købehavn til New York. Var det en dyrere billet?

Hvis du har mulighed for at finde hende i en passagerliste ombord på SS Schytia vil jeg blive meget glad, da jeg kun har hendes booking af billet.

Da hun kom til Halifax valgte hun at krydse grænsen til Amerika ved Montreal/Vermont st. Albans og udfyldte en
PRIMARY INSPECTION MEMORANDUM apr. 22, 1924.

4. Her fortæller hun at hun er Store Keeper Domestic - i Canada oplyste hun at hun levede af House Keeping?

5. Var det mon fordi at hun mente at det derfor var lettere at komme ind i Amerika?

Da hun ønskede at komme ind i Amerika var der kommet skrappere regler for indvandring og hendes ansøgning blev afvist
Hun appelerer og 29/10 1924 fik hun tilladelse fra Board of Special Inqury til at indrejse i USA.

6. Hvor mon hun opholdt sig alle de måneder? Sendte man hende tilbage til Canada.


Jens Ole Jensen, Aalborg.


Egon Sørensen

Hej!

Det må være passagerlisten med din Esther Lauritzen med afrejse fra Liverpool til Halifax. Jeg kan desværre ikke se listen.

Esther   Lauritzen   1906   Liverpool   1924   Halifax   Canada

https://www.findmypast.co.uk/search/results?datasetname=passenger%20lists%20leaving%20uk%201890-1960&eventyear=1924&eventyear_offset=2&lastname=lauritzen

Mvh.

Egon Sørensen