kilder til fattigforsørgelse ca. 1800

Startet af Pia Viscor, 31 Okt 2018 - 08:07

Forrige emne - Næste emne

Pia Viscor

Hvis jeg har forstået reglerne for fattigforsørgelse sidst i 1700-tallet og begyndelsen af 1800-tallet rigtigt, så blev almissen betalt fra det sogn, hvor man var født eller havde boet det meste af sit liv.

Ægteparret Jens Pedersen og Catharina Iwersdatter modtog almisse ved ft 1804 i Fjelstrup, Haderslev.

Jens Pedersen (nogle gange også nævnt som Jens Møller) blev iflg ft 1804 født ca. 1729. Han blev formentlig født på Brandsø, Husby, Odense. På dette tidspunkt er der ingen kirkebog.
Catharina Iwersdatter blev født 1739 i Fjelstrup, Haderslev.
Sandsynligvis blev de gift på Brandsø i 1766. Jeg har intet belæg, da kb ikke findes.
Mellem 1767 og 1776 fik de fire børn i Knud, Fjelstrup, Haderslev.
Catharina Iwersdatter døde i 1826 i Haderslev, hvor hun blev begravet fra Vor Frue kirke. I hendes begravelsesoplysninger er der en række unøjagtigheder. Bl.a. blev hendes mand kaldt Niels Müller fra Ulsbye. Der skulle formentlig have stået Husby. Men det er den rigtige kvinde, kan jeg se ud fra de andre oplysninger om hende.
Jens Pedersen/Møller kan jeg ikke finde død hverken i Fjelstrup eller Haderslev.

Mit spørgsmål er, om nogen kan komme med et bud på, hvor jeg kan finde oplysninger om deres fattigforsørgelse i Husby (Odense amt), Fjelstrup og Haderslev by?

Venlig hilsen Pia Viscor

Aase Madsen

I min bog: Find din slægt og gør den levende.

Står der at meget materiale særlig på landet angående Fattigvæsenet er gået tabt.

Man skal søge efter:
Fattigprotokoller.
Tilsyneladende skal de findes under sognet, fordi man i 1708 på landet oprettede Sognefattigkommissioner.
Medlemmerne af disse var: Sognepræsten samt 3-4 af de "vigtigste og bedste sognemænd".

I 1867 ophørte sognepræstens ledelse af fattigadministrationen og den overgik til sognerådet.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Pia Viscor