Hvorfor er nogle billeder tydeligere hos FS end hos AO?

Startet af Marianne Lund, 03 Nov 2018 - 16:17

Forrige emne - Næste emne

Marianne Lund

Hej

Hvorfor er nogle billeder tydeligere hos FamilySearch end hos AO?

Der er ofte eksempler i forum, bl.a. her:
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,141030.msg746079.html#msg746079

og her:
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,142506.msg753548.html#msg753548

Med venlig hilsen Marianne

Mikkel Eide Eriksen

Hej Marianne

Mormonerne har så vidt jeg ved filmet arkivalier over hele verden i flere omgange (vistnok siden 1930erne, der skal være film af tyske kirkebøger der gik tabt under 2. verdenskrig!), og giver som "betaling" bl.a. en kopi af filmene til de lokale myndigheder (de hedder M-film eller Mormon-film på Rigsarkivet). Det er bestemt muligt at de to udgaver kan være slidt/eksponeret forskelligt.

Desuden har FamilySeach/Rigsarkivet hver især selv scannet deres udgaver, antageligvis med forskellige indstillinger på filmscanneren og softwaren. Jeg kan også forestille mig at FS har mere erfaring med at scanne film end Rigsarkivet har.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Marianne Lund

Hej Mikkel

Mange tak for svar! :)

Jeg troede at det var de samme billeder. Da AO fik de mange fint skannede kontraministerialbøger, så mener jeg at de fik dem af FamilySearch. De har også de samme forsider hos AO og FS, og det kunne tyde på at det er de samme billeder.
Med venlig hilsen Marianne

Jesper Skov

De er scannet af det samme forlæg, men ikke den samme filmrulle og ikke med det samme scanningsudstyr.
Da mormonkirken bestilte filmene i sin tid, fik de et eksemplar af mikrofilmen, og Statens Arkiver beholdt et eksemplar.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Marianne Lund

Med venlig hilsen Marianne

Ole Westermann

Mit indtryk er, at mange af FS' billeder er totalt uden ridser, medens dette ikke er tilfældet hos AO, hvor man skulle tro, at billederne er lavet efter film, som har været gennem mange filmvisere.
Og som Jesper anfører, er der sandsynligvis kvalitetsforskelle på scanningsudstyret.

mvh Ole

John Nielsen

Hej Marianne

De 2 eksempler som du linker til er eksakt samme film og samme billeder.
Jeg kan ikke få øje på nogen forskel som sådan.
De vises af 2 forskellige viewere som sikkert behandler zoom forskelligt.
Man kunne evt. se de samme hos Helbo, han viser AO's billeder i 2 andre viewere.

Hilsen John Nielsen


Ole Westermann

Jeg er simpelthen helt uenig med dig, John.
Der er betydelig forskel i skarpheden. På FS skal du lige vente et par sekunder, inden skarpheden er maksimal og langt bedre end på AO.

John Nielsen

Hej Ole

Det jeg siger er at det er de samme billeder, men de bliver behandlet forskelligt.

Hilsen John Nielsen

Marianne Lund

Med venlig hilsen Marianne

Hans Chr. Baagøe

Hej

I forbindelse med en tidligere forespørgsel fandt jeg ud af, at AO i det tilfælde både havde konverteret billederne til farvebilleder og ændret størrelsen på dem:
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,137444.0.html

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Marianne Lund

Med venlig hilsen Marianne

Lars J. Helbo

Prøv at downloade siden fra både FS og AO. Så vil i opdage, at opløsningen hos FS er næsten dobbelt så stor.

Disse billeder er scannet af FS efter deres egne film og RA har så overtaget de scannede billeder. Der har man så valgt at reducere størrelsen, før de lægges op på serveren.

Det er der nok en god grund til, for den høje opløsning hos FS giver naturligvis et tydeligere billede, men det går ud over hastigheden. Det er væsentligt hurtigere at bladre gennem en bog hos RA.

Det er også rigtigt, at der bruges forskellige billedvisere. RA bruger så vidt jeg ved iviewer (ligesom mig). Hvorimod FS bruger OpenSeaDragon. Sidstnævnte henter først billedet i lav opløsning og derefter (når man zoomer ind) et udsnit i højere opløsning. Man ser det tydeligt, når man zoomer ind, at der går et øjeblik før billedet bliver skarpt. Det er naturligvis en fordel, når man har billeder i meget høj opløsning; men igen er det på bekostning af hastigheden.

Marianne Lund

Med venlig hilsen Marianne