Stol ikke altid på kirkebogen!

Startet af Bjarne Smedegaard, 04 Nov 2018 - 19:43

Forrige emne - Næste emne

Bjarne Smedegaard

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17118407#155826,26052002

Linket herover viser begravelse for:Ellen Astrid Vibeke Farning. Født Westermann.

Så lang så godt.
Men at hun skulle være enke efter Niels Ingvard Ove Farning - DET ER IKKE SANDT!

Ove hed Sørensen. Mindst 10 år efter Oves død, måske senere, ændrer sønnen Bjarne sit efternavn til Farning, da man jo ikke kan finde en "Sørensen" i telefonbogen, imellem alle de andre. Mor tager samme navn, som sønnen.

Der har sandsynligvis aldrig eksisteret en Ove Farning. Præsten eller kordegnen har lavet en fejl.

Det er menneskeligt at fejle!  ;)

Jeg synes næsten at det er værre, at der er en på MyHeritage, som har slået min mormor ihjel, et år før hun døde.
Jeg kan desværre ikke komme i kontakt med Grete Lundblad-Nielsen, da jeg ikke ønsker at betale abonnement til MyHeritage.
https://www.myheritage.dk/site-family-tree-314907161/lundblad-nielsen?rootIndivudalID=1500003&familyTreeID=1

Måske kan jeg lidt forstå misforståelsen, da min mormor forsøgte selvmord i 1961, men hun overlevede.

Jeg synes, at vi alle skal være meget omhyggelige, når vi taster ind.
En lille tastefejl, kan ramme nogens følelser et andet sted i landet.

Kirkebogen kan jeg sikkert ikke få rettet, men hvis nogen kunne hjælpe med at rette årstallet for min mormors død i MyHeritage, så ville det være rart.

Med venlig hilsen
Bjarne Smedegaard

Christian Grøndberg

Citat fra: Bjarne Smedegaard [4558] Dato 04 Nov 2018 - 19:43
...
Ove hed Sørensen. Mindst 10 år efter Oves død, måske senere, ændrer sønnen Bjarne sit efternavn til Farning, da man jo ikke kan finde en "Sørensen" i telefonbogen, imellem alle de andre. Mor tager samme navn, som sønnen.

Der har sandsynligvis aldrig eksisteret en Ove Farning. Præsten eller kordegnen har lavet en fejl.
...
Bjarne og Ellen ændrer deres efternavne til Farning ved navnebevis/øvrighedsbevis per 18. november 1954. Det kunne jo være, at N.I. Ove blev kaldt Farning, eller at det i øvrigt var et familienavn. Mon der findes en bevaret ansøgning om navneskift med en begrundelse for skiftet?

Ved du, hvorfra navnet stammer? Det kunne jo både stamme fra hans eller hendes familie, eller blot være et konstrueret navn.

Mon der står det samme i hovedministerialbogen?

Men ja, det tyder på, at præsten/degnen blot har fået mandens fornavne og så selv har konkluderet, hvad efternavnet var. Alternativt kunne navnet være oplyst af børn eller en anden pårørende.

Og ja; der er generelt en hel del mere eller mindre grelle fejl i kirkebøgerne. Nogle gange optræder fejlene blot i den ene af hoved-/kontraminesterialbøgerne.


Med venlig hilsen
Christian

Helle Jespersen

Jeg finder jævnligt fejl i diverse oplysninger. Både på nettet, men også i den slægtsbog jeg har fra min farmors fars side af familien.
Desværre er det ikke muligt at rette disse fejl, da langt de fleste ting jo er nedskrevet af enten en præst eller i en bog.

Online sjusk er straks værre. Men det er også svært at komme til livs. For rigtig mange mener jo, at deres oplysninger er lige så rigtige som dine og mine. Her er det så med at have kilden klar, så man kan understøtte sin påstand. Dette kan man fx på Familysearch. Her kan man vedhæfte sin kilde og dermed påvise at man har ret i sin rettelse.

Men desværre er der også forskel på hvordan hver enkelt slægtsforsker og hvor nøje man er med sine data. Det er dem, som mig selv, der slår alt efter. Selv data i slægtsbogen bliver slået efter. Data jeg ikke kan verificere, skriver jeg ind, men med en note om, at de ikke kan verificeres, da kirkebogen ikke går længere op. Kilden er da angivet til at være slægtsbogen.

Og så er det dem, som lidt tænker, at nu har de sidste 10 de samme data, så er det nok rigtigt. Altså typen der blot følger strømmen og ikke danner sin egen mening. For massen har jo nok ret....... Og de fejl er svære at komme til livs.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Mona Rasmussen

Hej Bjarne

Jeg har nu sendt en besked til Grete Lundblad- Nielsen, hvor jeg har kopieret den del af dit indlæg, der drejer sig om din mormor.


venlig hilsen

Mona Rasmussen