Skorstensfejermester Johan Landgreen, Kalmar

Startet af Anette Eriksen, 09 Nov 2018 - 09:30

Forrige emne - Næste emne

Anette Eriksen

Hej.

Jeg kan se, at muligheden for, her på siderne, at få slået noget op i svenske kilder, p.t. ligger stille. Og jeg er bestemt ingen ørn til opslag i svenske kilder. Har I nogle gode bud?

Ovennævnte Skorstensfejermester, Johan Landgreen fra/i Kalmar blev i 1911 udlagt som barnefader til en søn. Jeg har kun hans stilling, hans navn og oplysningen om Kalmar. Det fremgår af en faderskabssag, som Gitte Johansen, har fundet til mig.

Jeg vil rigtig gerne finde frem til mere om denne Skorstensfejermester.

Nogen gode bud?

Mange hilsner
Anette Eriksen

Aase Madsen

#1


Förnamn Johannes
( ved FT-1910 er han Sotaremäster)  (Det nya bolaget anställde U.H. som sotarmästare, eftersom han hade uppdragsavtal och förordnande som skorstensfejarmästare i kommunen.)

Efternamn Landgren
Födelsedatum 1854-06-02
Födelseplats Bjuf Malmöhus l.
Vigseldatum 1876-04-05
Boendeförsamling Kalmar stadsförsamling, Kalmar län
Tidsperiod 1901 - 1917
Länkar
Källa: Kalmar stadsförsamling AIIa:1 (1901-1917) Bild 231 / Sida 221
Samma hushåll
Johannes Landgren
Anna Stina Snäll
Anna Fredrika Vilhelmina
Ida Maria Elvira
Augusta Ulrika Elisabeth
Syster Elly Amanda
Sofia Dorotea Eleonora
Karl Fredrik Wilhelm
Fritz Gustaf Ossian
Alma Viktoria Hildegard
Ernst Anton Waldemar
Klara Emilia Konstantin
Ida Maria Elvira
Anna Greta Maria Landgren
Anna Fredrika Wilhelmina
Syster Elly Amanda   
1854-06-02
1850-03-20
1877-10-05
1879-06-18
1882-06-19
1884-07-19
1886-02-23
1887-09-30
1889-05-22
1890-11-22
1893-11-22
1880-12-15
1879-06-18
1903-11-23
1877-10-05
1884-07-19

Det kan være ham.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Aase Madsen

#2
Desværre kan jeg ikke finde denne HFL via SVAR i Sverige.

Kalmar slottsförsamlings findes men går kun til 1884, og jeg kan ikke finde Kalmar Stadsförsamling.


Kalmar stadsförsamling (H) AI:95 (1888-1900) Bild 39 / sid 72 (AID: v22745.b39.s72, NAD: SE/VALA/00177)

Det jeg har fundet er via Arkiv Digital, som man skal betale for. Den er blevet søgbar for personer fra bl. a. 1860-1930.
Samt FT-1950-60-75 og 85, samt skifter. Og svenskere i USA i 1940.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Gitte Johansen

#3
Hej Aase

Kan du finde samme familie i 1900?

Jeg synes, han er lidt gammel til en 17 års pige, men kunne måske have en søn ved navn Johan. I 1910 skulle han være i København.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Anette Eriksen

Hej Aase.

Tusind tak for denne oplysning. Den er jeg meget glad for. Jeg er ganske sikker på, at det er den rette familie, men som Gitte skriver, så er han 56 år gammel i 1910, hvor undfangelsen finder sted. Ikke umuligt, men måske han har en søn, der hedder Johan. Har du mon mulighed for, at tjekke det?

Mange hilsner
Anette Eriksen

Aase Madsen

Venlig hilsen.
Aase Madsen

Aase Madsen

Venlig hilsen.
Aase Madsen

Aase Madsen

Venlig hilsen.
Aase Madsen

Aase Madsen


Her kan du se at sønner er skorstensfejere.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Eva Morfiadakis

#9
Landgren, Johannes
Sotarmästare

Nr 322 St

Död 23/12 1928.

Kyrkobokförd i Kalmar (Kalmar län, Småland).

Född 2/6 1854 (ingen uppgift om födelseort)

Änkling.


Hans död.

Hans fru:

Landgren f. Snäll, Anna Stina

Nr 322 St

Död 22/2 1927.

Kyrkobokförd i Kalmar (Kalmar län, Småland).

Född 20/3 1850 (ingen uppgift om födelseort)

Gift kvinna.

Anm:
Hustru till Sotarmästare Johannes Landgren F. 1854

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

#10
Flickan född 1903 är en fosterdotter. Hon är dottern Idas dotter.


Eva M
Eva M

Anette Eriksen

Tusind tak til jer alle. Det må være den rigtige familie. Dog er ham Johannes en noget ældre herre og jeg kunne derfor håbe, at han måske havde en søn der hed Johan, som måske også var skorstensfejer og at det er ham, der er den udlagte barnefader.

Ved faderskabssagen (indsat højere oppe) mener jeg, at der står, at sagen er afklaret i mindelighed.

I er bare så seje - tak for al hjælpen.

Mange hilsner
Anette Eriksen


Eva Morfiadakis


Jag har sökt i utvandringsdatabasen emiweb men finner ingen utvandrad Johan Landgren.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

#13
Har du en link till faderskabssagen?

Jag ser att man skickat en skrivelse till Landshövdingen i Kalmar, dvs till chefen för Länsstyrelsen, den 23/8 1911. Skrivlesen kan finnas kvar men tror inte den är scannad. Den finns på landsarkivet i Vadstena.


Eva M
Eva M


Anette Eriksen

Hej Eva.

Tak for oplysningen, den skrivelse kunne være interessant at se. Findes der mon hjælpsomme slægstsforskere i nærheden af Vadstena, der måske kunne hjælpe? Eller kan den rekvireres på nogen måde? Jeg ved godt, at jeg stiller amatøragtige spørgsmål, men jeg er virkelig blank, når det gælder svenske kilder. Min ene tipoldefar var svensk og for år tilbage fil jeg mega stor hjælp fra en gruppe, der mindede lidt om vores gruppe her. Når jeg googler  DIS Sverige, kommer der mange muligheder frem. Kan du mon pege på en, der kunne være relevant for mig.

Endnu engang mange tak for hjælpen.

Mange hilsner
Anette Eriksen

Aase Madsen

#16
Hvis der ligger "noget" i Vadstena om denne sag, så kan du skrive til dem, og betale for at de søger efter det.

https://riksarkivet.se/vadstena


Venlig hilsen.
Aase Madsen

Anette Eriksen

Hej Aase.

Tak for den oplysning. Det vil jeg da forsøge.

Mange hilsner
Anette Eriksen

Eva Morfiadakis


Uppenbarligen får Landskontoret i Kalmar län svar från Skorstensfejermestern för den 13 okt. svarar man att den tilltalade "benægter".

Jag har kontrollerat brevdiariet för inkommande och utgående brev men inget är scannat ännu.

Eva M
Eva M

Aase Madsen

#19

Hvis det er ordnet i mindelighed, må faderen have opholdt sig i DK, men hvor?
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Anette Eriksen

Hej Eva.

Endnu en gang mange tak. Jeg læste det også som om han benægter, og der står vist også, at sagen er løst i mindelighed, så der er nok ikke nedskrevet så meget.

Selvom det er en Johannes og ikke en Johan, der er fundet frem til, så tror jeg det er den rigtige familie, vi har fat i. Dog ville det være rart at få afklaret, om Johannes Landgren, som er 56 år ved undfangelsen, evt. kunne have en søn, der hedder Johan og som kunne være barnefaderen.

Nu har jeg skrevet til arkivet, så må vi se, hvad de svarer.

Mange hilsner
Anette Eriksen

Eva Morfiadakis


Johannes Landgren har ingen son Johan i äktenskapet. Johannes kan ha varit i Köpenhamn i något ärende. Kanske besökt en släkting osv.

Eva M
Eva M