Agnes Ahm - frihedskæmper i 2. verdenskrig - oplysninger om besøg i USA 1972!

Startet af Laila Nørgaard Jensen, 09 Nov 2018 - 21:37

Forrige emne - Næste emne

Laila Nørgaard Jensen


Hvem inviterede 180 af "frihedskampens veteraner " til USA 11. oktober 1972 på et 10 dages ophold?
I forbindelse med en artikel til vores lokalhistoriske årbog om en tidligere lærer i Vinderup Agnes E. Ahm har vi et avisudklip, der fortæller, at Agnes Ahm sammen med 179 andre var inviteret til USA på et 10-dages ophold som tak for indsatsen under besættelsen i 1940-45. Vi vil gerne vide noget mere om dette, bl.a. hvem der har inviteret og hvor i USA det fandt sted.... Er der mon nogen, der kan hjælpe os videre?
Vi har forsøgt hos jødisk informationscenter i Danmark, Ministeriet for Veteraner i USA og  Kammeraternes Hjælpefond.

Agnes Ahm levede fra 1910 - 76 og hendes dæknavn var "Marie"

Mvh
Bente Dalsgaard og Laila Nørgaard

Mikkel Eide Eriksen

Hej Laila

Vedhæftet udklip fra Philadelphia Jewish Exponent 17. november 1972, side 2. Det skulle altså være en amerikansk "Tribute to the Danes" organisation.

Klippet var i en sektion Headliners med hvad der ligner nyhedstelegrammer, så det har nok været bragt i flere aviser. JCNS er vist bureauet; muuuligvis "Jewish Congress News Service" eller noget lignende.

Fundet via newspaperarchive.com (der står at det kræver abonnement for at se billederne, men det virker for mig uden — måske også for dig?)

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Mikkel Eide Eriksen

Der er også dette klip fra Indianapolis Indiana Jewish Post 13. oktober 1972, side 10:


(det kunne ikke vedhæftes, så jeg har brugt en ekstern server; højreklik + gem som burde virke)
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Laila Nørgaard Jensen

Hej Mikkel

Tusind tak for dit hurtige og meget brugbare svar - det var lige det, vi havde brug for!

Det lyder som en spændende hjemmeside - den må tjekkes snarest!

Vh
Laila

Mikkel Eide Eriksen

Velbekomme :)

Jeg fandt ud af at man kun får 5-10 gratis billedvisninger i en given periode (hvor lang den er læste jeg ikke op på), så klik ikke for hurtigt på søgeresultaterne før du er sikker på at de er relevante...

Iøvrigt lidt spøjs timing, efteråret 1972 er jo ret præcist 29 år efter oktober 1943 — normalt sker sådanne opfølgninger jo på runde jubilæer.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986


Laila Nørgaard Jensen

Tusind tak John

Ja billederne har vi - men forhandlingsprotokollen kan vi måske få noget ud af .....

Artiklerne skal lige studeres nærmere!

Tak for hjælpen - begge to!

Vh
Laila Nørgaard