Johanna Mårtensdotter/Petersens død.

Startet af Theis Kongeskov Jensen, 10 Nov 2018 - 11:54

Forrige emne - Næste emne

Theis Kongeskov Jensen

Hej.
Jeg leder efter ovenstående og kan fortælle, at Johanna er født i Ullstorp i Sydsverige den 25. juni 1863. Hun kommer til København i 1882 eller 1886 og får, sammen med Nikolaj Julius Petersen, mindst 7 børn.
Nikolaj dør allerede 26. april 1902 og jeg finder aldrig parrets evt. vielse! Alle børn bliver også døbt i kirken efter faderens død! Tre af drengene bliver døbt samtidigt, den 19. april 1903, i Simeons Kirke og her står Johanna som ugift og faren som udlagt???

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17118219#155512,25978774


Nå, Johanna flytter til Thors Passage 9, Kbh. inden FT1911 og der bor hun også ved FT1930, i øvrigt sammen med sin yngste søn, Nicolai Julius Petersen, født 28. januar 1902.

Ved FT1940 kan jeg hverken finde Johanna eller sønnen og ej heller hendes død. Men Johanna fik dansk indfødsret i.h.t. loven fra 1934. Her må hun jo så have været i live! I Indfødsret-databasen står Johanna opført som Mårtensdotter, men ved FT1930, ligesom ved tidligere FT'ere, står hun som Petersen. Og i flere FT'ere står der også, at parret er gift!

Hvis nogen kan bidrage med dato og sted for Johannas død eller i det hele taget komme med et bud på de underlige forhold, vil jeg være meget taknemlig.

Mvh Theis




Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com

Inger Toudal


Oplysningerne i folketællingerne er, hvad den pågældende selv har oplyst til tællingskommissæren.
Det er ikke nødvendigvis i overensstemmelse med sandheden. 

Ifølge kirkebogen er forældrene ikke viede, og det er det, du skal holde dig til.

Efternavn:    Mårtensdotter   Fornavn:    Johanna
Fødelokalitet:    Ullstorp
Fødeland:    Sverige
Fødselsår:    1863   I DK fra:    1886
Bopæl, lokalitet:    København   Amt, region:    København og Frederiksberg
Lov af:    16 05 1934   Tillæg:    A
Løbenr:    363

Har du søgt efter Johanna i begravelsesprotokollerne for Københavns Kommune?
https://www.kbharkiv.dk/sog-i-arkivet/kilder-pa-nettet/begravelser-i-hele-kobenhavn-fra-1861-og-frem

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Eva Morfiadakis


Förnamn:   Johanna       Utflyttningsdatum:   1886-08-11
Efternamn:   Mårtensdotter       Utflyttningslän:   Kristianstad
Födelsedatum:   1863-06-25       Utflyttningsförsamling:   Ullstorp
          Utflyttningsort:   Ullstorp 2
Födelselän:   Kristianstad       Destination ort:   Köpenhamn
Födelseförsamling:   Ullstorp       Destination land:   Danmark   
   Ensam/Familj:   E
      
Yrke:   Piga       Källa:   
Ålder:   23       Sida i husförhör:   16
Kön:   K          
Civilstånd:   O

Hon finns bara registrerad i emiweb år 1886.

Eva M
Eva M

Theis Kongeskov Jensen

Hej Inger og Eva.
Det er selvfølgelig rigtigt, at man kunne sige næsten hvad som helst til tællingskommisæren. Måske specielt i de store byer, hvor kommisæren ikke nødvendigvis havde et detaljeret kendskab til den enkelte borger. Det har sikkert været vanskeligere på landet.
Og ja, jeg har tjekket begravelsesprotokollerne uden held. Ligeledes med kirkebogen for Simeons sogn og Almindeligt Hospital frem til 1960.

I Politiets mandtaller er hun i maj 1930 opført som grønthandlerske og ved FT1930 som detailhandlerske. Giver det andre steder at lede?

Tak for den præcise dato for hendes udrejse fra Sverige, Eva. Lidt sjovt, for den 17. juli 1887 føder hun datteren Gerda, så det er gået stærkt da hun kom til DK.

God søndag.

Mvh Theis
Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Theis Kongeskov Jensen

Fantastisk, Gitte, endnu engang  :)

Tak
Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com

Theis Kongeskov Jensen

Men Gitte, kan jeg så finde hendes skifte???
Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com

Gitte Johansen

Kan ikke lige finde den. Kun dem op til 1943, som du fik på mail for et stykke tid siden.

https://www.sa.dk/daisy/fysiske_enheder_liste?a=&b=&c=forsegling&d=1926&e=1926&f=&g=&h=&ngid=&ngnid=&heid=2134078&henid=2134078&epid=2134078&faid=11&meid=&m2rid=&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=


Måske kan andre?

Det må du se – skiftearkivalier

Skiftearkivalier indeholder oplysninger om rent private forhold. De er derfor omfattet af en tilgængelighedsfrist på 75 år.

Skiftearkivalier, der er mellem 50 og 75 år, kan benyttes efter speciel tilladelse. Denne tilladelse kan søges ved besøg på læsesalen. Ansøgningen behandles med det samme.

Du kan også søge om tilladelse til at benytte skiftearkivalier der er mindre end 50 år gamle. Ansøgningen skal være skriftlig på et ansøgningsskema eller i et brev. Du får skriftligt svar senest 15 dage efter, at ansøgningen er modtaget.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Theis Kongeskov Jensen

Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com

Eva Morfiadakis



Theis,

11/8 1886 är det datum hon får sin attest. Hon kan mycket väl ha varit i Köpenhamn flera år tidigare. Hon behövde en riktig attest om skulle gifta sig.

Eva M
Eva M

Theis Kongeskov Jensen

Eva:

Tak, det vidste jeg ikke. Hun blev nu aldrig gift med faderen til de 7 børn. Sikkert et levn fra hans forældre, der heller ikke var gift  :)
Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com