Søger biologisk Far - DNA

Startet af Heidi Emilie Damm Sørensen, 13 Nov 2018 - 11:14

Forrige emne - Næste emne

Heidi Emilie Damm Sørensen

Kære Alle

Jeg vil gerne forsøge, at finde frem til min biologiske far. Jeg har faktisk intet at gå efter så tænker DNA er min eneste mulighed.
Men jeg ved ikke, hvordan jeg skal gribe det an, hvilket sted jeg skal henvende mig? om der findes databaser hvor man bare registrer sig.
Håber inderligt der er en venlig sjæl der vil hjælpe mig på vej.

De bedste hilsner

Heidi
De bedste Hilsner

Heidi Sørensen :-)

Lars Erik Bryld

Næsten alle andre muligheder er mere farbare end DNA.

Hvis du er født inden for de sidste 50 år, så kan jeg ikke se, hvordan du skulle kunne forhindres i at kende til din biologiske far, med mindre han var anonym donor.

Men DNA duer ikke (endnu i hvert fald) til dét brug. Alt for få danskere er i øjeblikket DNA-testet, og min egen DNA-test er aldrig blevet matchet med nogen anden danskers.

Christian Konstmann Autzen

Det første du vel skal gøre, er at gå på Borgerservice og få alle oplysninger om dig selv udleveret; der kunne jo stå noget her, som du ikke selv er klar over. Der skal givet betales for denne service, men ...

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Heidi Emilie Damm Sørensen

Lars:

Jeg er 40 år så er født indenfor de sidste 50 år, med ved desværre ikke, hvem min biologiske far er, :-(  og jeg er ikke donorbarn.

Christian:

Jeg har været på kirkekontoret i det sogn jeg er født, men i mine papir står der fader ukendt??
Jeg ved dog der har været en retssag for, at fastslå faderskab, men det er så vidt jeg ved ikke lykkedes - og ved ikke hvor jeg kan/skal henvende mig for, at få oplyst noget om det?

hilsen Heidi
De bedste Hilsner

Heidi Sørensen :-)


Anders M. Petersen

Hej Heidi!

Som Christian og Lars siger, så er arkiverne stadigvæk det bedste bud når du ønsker at finde din far.

Men hvis ALLE muligheder er opbrugt, så er der naturligvis en chance for at finde din far gennem DNA. Her skal du have fat i en autosomal DNA test - f.eks. FamilyFinder fra FTDNA (www.familytreedna.com) som lige nu er på tilbud til 49$ + 13$ = 62$ (ca. 420 kroner) inklusive kit og porto.

Med den - og en del tid og lige så meget held - kan du måske finde en biologisk slægtning som kan pege dig i retning af din biologiske far. Det er dog ingen magisk løsning, så du skal forberede dig på at bruge dig en del tid på at sætte sig ind i hvordan DNA virker og på at spore efterkommere efter dine nære matches. Og så kræver det en del held - nemlig at en nær slægtning til din biologiske far tilfældigvis har valgt at DNA-teste sig.

Du kan øge dine chancer for at finde et godt match betydeligt ved at uploade din DNA-test til andre sites, herunder Myheritage (snart mod betaling) og Gedmatch (gratis men ikke særligt brugervenligt). Jo flere søer som din DNA-prøve fisker i, jo større chance for det match der kan løse gåden!

Og med en DNA-prøve på lager kan du måske overtale en halvbror/halvsøster eller halvfætter/halvkusine til at tage en tilsvarende test når du mener at have fundet den rette far for at få endelig sikkerhed.

God jagt!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Heidi Emilie Damm Sørensen

De bedste Hilsner

Heidi Sørensen :-)

Heidi Emilie Damm Sørensen

Citat fra: Anders M. Petersen [15495] Dato 15 Nov 2018 - 14:43
Hej Heidi!

Som Christian og Lars siger, så er arkiverne stadigvæk det bedste bud når du ønsker at finde din far.

Men hvis ALLE muligheder er opbrugt, så er der naturligvis en chance for at finde din far gennem DNA. Her skal du have fat i en autosomal DNA test - f.eks. FamilyFinder fra FTDNA (www.familytreedna.com) som lige nu er på tilbud til 49$ + 13$ = 62$ (ca. 420 kroner) inklusive kit og porto.

Med den - og en del tid og lige så meget held - kan du måske finde en biologisk slægtning som kan pege dig i retning af din biologiske far. Det er dog ingen magisk løsning, så du skal forberede dig på at bruge dig en del tid på at sætte sig ind i hvordan DNA virker og på at spore efterkommere efter dine nære matches. Og så kræver det en del held - nemlig at en nær slægtning til din biologiske far tilfældigvis har valgt at DNA-teste sig.

Du kan øge dine chancer for at finde et godt match betydeligt ved at uploade din DNA-test til andre sites, herunder Myheritage (snart mod betaling) og Gedmatch (gratis men ikke særligt brugervenligt). Jo flere søer som din DNA-prøve fisker i, jo større chance for det match der kan løse gåden!

Og med en DNA-prøve på lager kan du måske overtale en halvbror/halvsøster eller halvfætter/halvkusine til at tage en tilsvarende test når du mener at have fundet den rette far for at få endelig sikkerhed.

God jagt!
Anders

Hej Anders

Tusind tak for din hjælp - jeg må begive mig ud i det :-)

Hilsen Heidi
De bedste Hilsner

Heidi Sørensen :-)

Lars Erik Bryld

Citat fra: Heidi Emilie Damm Sørensen [58286] Dato 15 Nov 2018 - 15:23
Citat fra: Lars Erik Bryld [122] Dato 14 Nov 2018 - 18:42
https://www.sa.dk/da/brug-arkivet/koeb-oplysninger/faderskabssag-find-selv-oplysninger/

Ved du om man vil kunne andre oplysninger end dem jeg allerede har fået ved statsamtet igennem kirkekontoret?

Hilsen Heidi

Nu ved jeg jo ikke, hvad du har fået fra statsamtet, så det er svært at svare på.

Du nævnte, at der var en faderskabssag, og i den burde navnet på den udlagte fader vel stå. At han ikke blev pådømt faderskabet er jo ikke noget bevis for, at det ikke alligevel var ham. Lever han eller eventuelle familiemedlemmer til ham (som ellers ønsker at hjælpe dig), kunne I jo - i teorien i hvert fald - matche hinandens DNA og se, hvor tæt i lå på hinanden.

Men for nogle er den slags efter sigende meget sensitivt, så det er ikke sikkert, at du kommer nogle vegne ad den rute.


Anders M. Petersen

Hej Heidi!

Lige et vigtigt tip - jeg antager at din mor er død, siden du ikke kan få oplysningerne fra hende?

Men det ville være en stor hjælp i arbejdet med DNA, hvis du også kan få en FamilyFinder på din mor eller hendes søster eller bror. På den måde kan du frasortere de DNA matches, som matcher både dig og din mor (eller hendes søskende). De DNA matches der er tilbage vil så med meget stor sandsynlighed være fra din ukendte far.

Dette betyder så meget i det videre arbejde, at jeg vil anbefale at du finder en testperson på din mors side og bestiller to FamilyFinder på samme tid.

Du kan dog også vente til du har mindst ét uforklarligt tæt match (mindst 170 centimorgans), men så skal du vente på resultatet af den anden test, før du endeligt kan bekræfte/afvise at dette match går gennem din ukendte far.

Med venlig hilsen
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Heidi Emilie Damm Sørensen

Citat fra: Lars Erik Bryld [122] Dato 15 Nov 2018 - 16:16
Citat fra: Heidi Emilie Damm Sørensen [58286] Dato 15 Nov 2018 - 15:23
Citat fra: Lars Erik Bryld [122] Dato 14 Nov 2018 - 18:42
https://www.sa.dk/da/brug-arkivet/koeb-oplysninger/faderskabssag-find-selv-oplysninger/

Ved du om man vil kunne andre oplysninger end dem jeg allerede har fået ved statsamtet igennem kirkekontoret?

Hilsen Heidi

Nu ved jeg jo ikke, hvad du har fået fra statsamtet, så det er svært at svare på.

Du nævnte, at der var en faderskabssag, og i den burde navnet på den udlagte fader vel stå. At han ikke blev pådømt faderskabet er jo ikke noget bevis for, at det ikke alligevel var ham. Lever han eller eventuelle familiemedlemmer til ham (som ellers ønsker at hjælpe dig), kunne I jo - i teorien i hvert fald - matche hinandens DNA og se, hvor tæt i lå på hinanden.

Men for nogle er den slags efter sigende meget sensitivt, så det er ikke sikkert, at du kommer nogle vegne ad den rute.



Hej igen.

Der står bare i mine fødsels papirer, at faderen er ukendt. Ved du hvor man kan få oplysninger om fadersskabssagen?

Mange tak for di tid og hjælp.

De bedste hilsner Heidi
De bedste Hilsner

Heidi Sørensen :-)

Heidi Emilie Damm Sørensen

Citat fra: Anders M. Petersen [15495] Dato 15 Nov 2018 - 16:16
Hej Heidi!

Lige et vigtigt tip - jeg antager at din mor er død, siden du ikke kan få oplysningerne fra hende?

Men det ville være en stor hjælp i arbejdet med DNA, hvis du også kan få en FamilyFinder på din mor eller hendes søster eller bror. På den måde kan du frasortere de DNA matches, som matcher både dig og din mor (eller hendes søskende). De DNA matches der er tilbage vil så med meget stor sandsynlighed være fra din ukendte far.

Dette betyder så meget i det videre arbejde, at jeg vil anbefale at du finder en testperson på din mors side og bestiller to FamilyFinder på samme tid.

Du kan dog også vente til du har mindst ét uforklarligt tæt match (mindst 170 centimorgans), men så skal du vente på resultatet af den anden test, før du endeligt kan bekræfte/afvise at dette match går gennem din ukendte far.

Med venlig hilsen
Anders

Hej Anders

Min mor er ikke død, men vil/kan ikke komme med oplysninger der kan hjælpe mig (desværre er hun ikke ærlig omkring det og jeg har fået flere historier omkring det)

Tusind tak for din tid og hjælp - det vil jeg prøve, at gå videre med :-)

De bedste hilsner Heidi
De bedste Hilsner

Heidi Sørensen :-)

Christian Konstmann Autzen

Hej Heidi

Da du jo åbenbart ved, at der har været en faderskabssag, så prøv at spørge i retssystemet, hvor du finden en sådan sag, f.eks. her:

https://mobilretshjaelp.dk/

Din mor må jo i denne sag have opgivet en mandsperson som far til dig, og navnet på denne person burde jo så være kendt; - og denne mandsperson burde jo så være det nærmeste du kan komme på en biologisk far til dig, nu da din mor ikke overhovedet ønsker at hjælpe dig.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Heidi Emilie Damm Sørensen

Citat fra: Christian Konstmann Autzen [733] Dato 19 Nov 2018 - 10:38
Hej Heidi

Da du jo åbenbart ved, at der har været en faderskabssag, så prøv at spørge i retssystemet, hvor du finden en sådan sag, f.eks. her:

https://mobilretshjaelp.dk/

Din mor må jo i denne sag have opgivet en mandsperson som far til dig, og navnet på denne person burde jo så være kendt; - og denne mandsperson burde jo så være det nærmeste du kan komme på en biologisk far til dig, nu da din mor ikke overhovedet ønsker at hjælpe dig.

Hilsen
Christian


Hej Christian

Der har været flere indkaldt ved jeg, men ingen er "dømt" i sagen. Men jeg vil prøve den vej.

Tusind tak.

De bedste hilsner Heidi
De bedste Hilsner

Heidi Sørensen :-)

Christian Konstmann Autzen

Jamen - så har du jo flere navne, og så er det vel at tage dem en af gangen med en DNA-test  :D

Da du jo ikke vil være økonomisk belastning for nogen af de pågældende, så burde de vel selv være interesseret i at finde ud af, om de ikke kunne være din far  ;)

God fornøjelse.

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Heidi Emilie Damm Sørensen

Citat fra: Christian Konstmann Autzen [733] Dato 19 Nov 2018 - 10:38
Hej Heidi

Da du jo åbenbart ved, at der har været en faderskabssag, så prøv at spørge i retssystemet, hvor du finden en sådan sag, f.eks. her:

https://mobilretshjaelp.dk/

Din mor må jo i denne sag have opgivet en mandsperson som far til dig, og navnet på denne person burde jo så være kendt; - og denne mandsperson burde jo så være det nærmeste du kan komme på en biologisk far til dig, nu da din mor ikke overhovedet ønsker at hjælpe dig.

Hilsen
Christian


MAnge tak :-)
De bedste Hilsner

Heidi Sørensen :-)

Heidi Emilie Damm Sørensen

Citat fra: Christian Konstmann Autzen [733] Dato 19 Nov 2018 - 18:13
Jamen - så har du jo flere navne, og så er det vel at tage dem en af gangen med en DNA-test  :D

Da du jo ikke vil være økonomisk belastning for nogen af de pågældende, så burde de vel selv være interesseret i at finde ud af, om de ikke kunne være din far  ;)

God fornøjelse.

Christian

Jeg har desværre ikke nogen navne, at gå efter endnu.

De bedste hilsner

Heidi
De bedste Hilsner

Heidi Sørensen :-)

Lars Erik Bryld

Citat fra: Heidi Emilie Damm Sørensen [58286
Der står bare i mine fødsels papirer, at faderen er ukendt. Ved du hvor man kan få oplysninger om fadersskabssagen?

Man kan ikke få oplysninger om faderskabssager uden at kigge i dem. Men man har altid ret til at se oplysninger i sine egne sager, og alle faderskabssager om dig, er også dine sager. Du skal dog nok ansøge om at se sagerne.

https://www.sa.dk/da/brug-arkivet/bestil-arkivalier/soeg-tilladelse-se-arkivalier/

Og så har Christian måske ikke helt ret i, at du ikke kan blive en økonomisk belastning for en far, du finder frem til. Det gælder i hvert fald kun, hvis faderskabssager ikke kan genåbnes, og det er jeg ikke jurist nok til at vide. Men med din alder, så er du i princippet arveberettiget efter din biologiske far, hvis du finder ham og faderskabssagen er mulig at genåbne. Det er bl.a. derfor, at du ikke bare kan regne med, at personerne i faderskabssagerne frivilligt vil lade sig DNA-teste. Men at finde din far ved en tilfældighed via DNA, det tror jeg ikke på kommer til at ske lige med det samme.

Pia Wølch Jørgensen

Vil egentlig bare fortælle at det godt kan lade sig gøre at finde identiteten på en biologisk forældre med en simpel dna test fra f.eks. MyHeritage.

Jeg fik lavet en test, og ligeledes fik min far og datter. (og min mor). Min fars biologiske far var ukendt. Der var INTET at hente i nogen arkiver her i DK.

Jeg fik et match på en kvinde der så har vist sig at være min grankusine, vi gik i gang med at lede i slægtstræ... for en 4 uger siden dukkede der et match hvor en kvinde var kusine til min far.
Så med lidt detektiv arbejde og hjælpe fra et dna match (hvor relationen er længere ude) så fandt vi frem til identiteten på min fars biologiske far.
- han er så død for 30 år siden... og det er da brandærgerligt, men nu VED min far hvad manden hed og hvordan han så ud...

(og der er flere fætre og kusiner til min far, samt en halvsøster og en kusine til mig... nogen vil gerne have kontakt andre er blevet voldsomt overrasket).
Mvh Pia Jørgensen

piawj91@gmail.com

Anders M. Petersen

Hej Pia!

Jeg håber at du kunne finde på at skrive en lille artikel til "Slægtsforskeren" om dit resultat og hvordan du fandt løsningen?
Det kunne jo være god inspiration til andre med de samme udfordringer i stamtavlen...

Godt nytår!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm