Kan slutningen på dette skifte findes?

Startet af Helen Jepsen, 26 Nov 2018 - 16:19

Forrige emne - Næste emne

Helen Jepsen

Det drejer sig om skifte efter Jacob Andersen (Stougaard) i Baadstrup i Hylke sogn.
Han døde 13.8.1808.
Han havde en datter og en afdød søn, hvis børns formynder påberåber, at børnene har ret til
arv, mens datterens mand Mikkel Hansen mener, at hans kone er den rette ejer til alt.

Skiftet startes her:
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=141589&side=320&height=568
og fortsættes med en del møder i skifteretten og det sidste, jeg har fundet er dette:
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=141589&side=356

den afsluttende ordlyd er sådan:

Ethvert Middel der har kundet Biedrage for M. Hansens Hensigt, er af
ham benyttet saaledes er og Begravelses Regningen af særdeles Vigtighed.
Jeg har ingen speciel Regning seet, men enten den er fremkommen eller
ikke, som modsiges nærværende som overdreven sc. [scilicet = det vil sige] 58 rd 2 mark samme bliver at
[næste side]
nedsætte, og ingen kunde tilstaaes den høyere end 25 Rd DC. [Dansk Courant] som er tilstrække-
lig til den anstændige Jordefærd, som den Dødes Stand kunde udfordre. – Efter saa-
dan Udvikling og næst at henholde mig til alle de Grunde, som jeg har anført, og som
indeholdes saavel i mine Foregaaende Indlægge, som Tingsvidnerne; sættes i Rette 
1. Den i Indlægget af 28. November 1809 fremsatte Paastand No 1,2.3,4 og 5 gjentages.
2 og 3 Post, forandres alternativ: at enten Sølvkanden og 4 Sølv Spiseskeer indleveres og
sælges til Boets Massa, eller og Kanden tilsvares med 90 rd, og de 4 Skeer med 20 rd.
Den 3die Postes 1 og 2det No: bliver uforandret og af M. Hansen at tilsvare med 400 rd
3. Begravelses Reg(ningen) tilstaaes alleene at maae postere i Boet til Udgift med 25 nævner
tyve og fem Rigsdaler. -
4. At Mads Hansen   
tillægges disse Tingsvidners Omkostninger og øvrige denne Sags
paagaaende Udlæg med 30 Rd forlods af Boet. – saaledes under alle lovlige
Forbeholdenheder indlades denne Skifte Disput til Dommerens lovforsvarlige Kjen-
delse under Modsigelse af alt Urigtigt og ubeviisligt fra M. Hansens Side. -
Aarhuus den 18. December 1809. -  Paa Formynder Mads Hansen af Moseberg hans
   Vegne             A. Jensen

Jeg vil selvfølgelig gerne finde ud af, hvad det endte med, men det lykkes ikke for mig at finde det.
Derfor håber jeg, at få hjælp til at finde det.
venlig hilsen
Helen Jepsen