Adslev Sogn, Skanderborg Amt 1759- 1813 ops. 82 i h. side, Ingeborg

Startet af Rita Hansen, 27 Nov 2018 - 18:25

Forrige emne - Næste emne

Rita Hansen

Hej


Hjælp søges til det manglede ved Ingeborgs dåb.

Adslev Sogn, Skanderborg Amt 1759- 1813 ops. 82 i h. side, Ingeborg

Fød(t)  Ingeborg en Datter af husmand Søren Pedersen og Stine Christensdatter i Jeksen fød(t) 1. Aug. Dagen efter døbt ? ?
bekendtgjort 25 Septbr. i ? ? ? ?  og Niels Hansen ?.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=159434#159434,26811190


Med venlig hilsen
Rita Hansen

Ole Westermann

Hej Rita

Mit bud:
Fød 
Ingeborg en Datter af Huusmand Søren Pedersen og Hust. Stine
Christensdtr i Jexen blev fød d 1ste Aug. Dagen efter døbt, og samme offent-
lig bekiendtgjort d 25de Septbr. i Vidnernes Ras? Mikkelsens, Hans? Rasmusens
og Niels Hansens Overværelse.

mvh Ole

Rita Hansen

Hej Ole

Du skal have tusind tak for hjælpen.

Venlig hilsen
Rita

Preben Dammeyer

Nu blander jeg mig.

Ingeborg er min tipoldemor, og jeg har meget længe haft problem med hendes fødsel (dåb) m.v.

Nu har Rita været på tråden med Ingeborg, tak for det, Rita, og Ole har tydet for os. Også tak.

Ingeborgs far, Søren Pedersen, i Jexen, Adslev sogn, har jeg en anelse om skulle være født i Framlev sogn og hustruen, Stine Christensdatter, er døbt 12. 7. 1777 i Harlev sogn. - Disse 2 er viet 7.6.1799 i Harlev.

Og så spørger jeg, hvorfor blev Ingeborgs dåb i Adslev sogn offentligt bekendtgjort den 25. sept. i 2 vidners overværelse? - 2 måneder efter dåben!

Venlig hilsen - Preben

Preben Dammeyer

 Jeg vender tilbage med mit spørgsmål af 15. dec. om, hvorfor mon den døbte Ingeborgs dåb i Adslev sogn den 2. august 1803 efter 2 måneder blev offentlig bekendtgjort i 3 vidners overværelse.

I Fkt. angives Ingeborg Sørensdatter at være født i Harlev; men det er hun ikke.

Ingen af Ingeborgs forældre er født i Adslev sogn.

Ved Fkt. 1801 findes forældrene Søren Pedersen og Ingeborg Sørensdatter i Tåstrup, Harlev med 1 søn. Han som skrædder.

Hvorfor og hvornår blev en dåb offentlig bekendtgjort  ???   Der må have været "Ugler i mosen" ?

Venlig hilsen
Preben





Ole Westermann

Offentlig bekiendtgjort betyder jo blot, at forældrene har været i kirken med Ingeborg og fået bekræftet hjemmedåben små 2 måneder tidligere.
Ingeborg har måske været så svagelig, at man har villet vente, indtil hun var blevet så frisk, at hun kunne bringes til kirken.
Det behøver der jo ikke at være noget mærkeligt i - hun var jo blevet døbt, og der var jo ingen tidsfrist for, at bekræftelse af dåben i kirke kan ske.

mvh Ole

Preben Dammeyer

Ja, så naturligt; men jeg studsede over bemærkningen, fordi ingen af forældrene tilsyneladende har forbindelse med Adslev sogn.
Jeg ser nu, at præsten har benyttet samme eller lignende bem. i andre sammenhænge.
Men der er et problem!
Tak for snakken, og lad der nu blive julefred.
Venlig hilsen
Preben