Hjælp til tydning af faderskabs sag

Startet af Kurt Arne Empacher, 06 Dec 2018 - 14:17

Forrige emne - Næste emne

Kurt Arne Empacher

Hej Forum
Jeg søger hjælptil denne AJ-Journal som jeg ikke rigtig forstår,det er min Oldemor der får et barn med en Justesen men barnets navn er ikke nævnt og det er i 1884 og min mormor bliver født i 1883 og ham som skulle være far til hende er Ludvig Christian Overgaard og han tager til USA så han er måske ikke fader til min Mormor ,kunne godt tænke mig at få det tydet og skriften er svær for mig
På forhånd tak
Mvh
Kurt A
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=14812470#40899,6238059
Hilsen
Kurt A Empacher

Ole Westermann

Her er faderen jo entydigt angivet som handelsagent Jens Christian Justesen og moderen Anne Cathrine Ingerline Knudsen.
Så har du fundet de rigtige? Ellers er der ikke grund til tydning.

mvh Ole


Kurt Arne Empacher

Hej Ole og Gitte
Det er bare sådan at min mormors fødsel og dåb 11 sep 1883 er det med Ludvig Christian Overgaard som far og hvis det ikke er rigtigt så er både min og en del  andres slægtssider forkerte og vil skabe lidt forviring og jeg forstår ikke at det ikke er blevet undersøgt af dem der har skabt slægtssiderne og at det e rmig som forholdsvis ny der skal finde noget ,for min oldemor kan jo ikke få et nyt barn et halvt år efter den faderskabs sag jeg har fundet ,så er der en af jer der kan forklare mig det ,nu er der jo desværre ikke noget navn på det fødte barn? Så det er lidt af et mysterium for mig?
Jeg vedhæfter min mormors fødsel/dåb
Mvh
Kurt A
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17128412#173013,29053932
Hilsen
Kurt A Empacher

Ole Westermann

#4
Din oldemor var så gift med  Ludvig Christian Overgaard, men han var så tilsyneladende ikke biologisk far til din mormor.
Det kunne have fremgået tydeligere af din fremstilling.
Din mormor Elisabeth Petra Charlotte Overgård var så født 3. sept. 1883 og døbt 24. febr. 1884.

I omskrivning siger den første AJ-journal, at byfogden i Aalborg indfordrer hos JCJ ½ års bidrag til 7.1.84 - 20 kr til ACIK.
4.3. JCJ bortrejst - sagen til kongens foged, som remitt. den til byfogden 24.3.
Byfogden remitt m anmodning om afsoning - til politiet  2.4.
Politiet remitt sagen med 20 kr til byfogden, der efter resol. og leveattest sender bidrag for ½ år til 7.7.84
21.7. anmoder via Aalborg Stiftamt JCJ om fritagelse for bidrag sammen med skrivelse fra byfogden om, at
forældrene ikke kan 'samtykke'.
Så er det forbi Justitsministeriet, og 4.8. meddeles det til JCJ, at der efter de forliggende oplysninger ikke er
tilstrækkeligt grundlag for formindskelse af bidraget.
Fogeden remitt sagen med udskrift af en forgæves udpantning, og han forlanger afsoning.
Politiet remitt. sagen med 20 kr - så han hostede op med gysserne !

Og Gittes opfølgende journaler viser, at JCJ er en temmelig flygtig personage, som rejser til Kbh og er meget vanskelig at vride bidrag ud af.

mvh Ole

Kurt Arne Empacher

Undskyld til dig Ole for min mangelfulde oplysninger men jeg er lidt rystet over at finde dette om en biologisk far som ikke er Ludvig vi ved at de bliver hurtigt skilt og han tager til Amerika ,så nu er problemet med den slægtstavle i min slægt som flere har medvirket til ikke passer !!! Sikke noget og jeg fatter ikke at man ikke har kikket godt efter og at jeg som ny skal finde dette?
Til Gitte Tak for din store hjælp og jeg havde alle 4 AJ-journaler det glemte jeg at skrive
Til Ole Tak for din tydning stærkt at du kan det jeg e rnok for sent ude til at lære det ,der er joså meget andet der skal findes når der er så meget andre ikke har fundet!! Og jeg synes også at teksten er svær at finde ud af
Med stor tak til jer begge
Nu bliver der kaos i familien
Mvh
Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher