Lægdsrulle - Søetaten???

Startet af Lene Lund Sørensen, 08 Dec 2018 - 16:52

Forrige emne - Næste emne

Lene Lund Sørensen

Hej

Er der nogen der kan hjælpe mig med oplysning om, hvilken lægdsrulle jeg skal lede i når jeg søger en underofficer i Søetaten.
Han er født ca.1790-1793 i København.

Det er meget sparsomme oplysninger jeg har, men det er forsøget værd

MVH
Lene Lund
Med venlig hilsen
Lene Lund

Niels Conradsen

Hej
Værnepligtige i Søværnet stod på dette tidspunkt ikke i lægdsruller , men i Sørullerne. Min erfaring er,, at de er meget svære at finde rundt i og Københavnere var i øvrigt slet ikke værnepligtige på dette tidspunkt-

Som underofficer i søværnet har han sandsynligvis boet i Nyboder, og det er nok mere sandsynligt at finde din ane i folketællinger for Søetaten eller Nyboders Husbøger - de findes på AO

vh
Niels

Lene Lund Sørensen

Hej Niels
Ja jeg har været i sørullerne, men hold  da op, det opgav jeg.
Jeg har fundet en person i Ft der måske kan være min #udlagte barnefader",
men sikker det kan jeg ikke være, før jeg finder ud af, om han har været udstationeret på Fyn???
Desværre har han "irriteret" mig længe, men jeg ligger ham nok væk lidt igen
MVH
Lene
Med venlig hilsen
Lene Lund

John Damm Sørensen

Hej Lene,

Prøv at give nogle oplysninger om dåben, så vil det være lettere for andre at byde ind med noget brugbart.
Hilsen
John

Bjørn Marcher

Hej Lene,


lidt svært at hjælpe når du ikke opgiver navnet....

måske du kan finde ham i en søofficers-oversigt:

https://dis-danmark.dk/bibliotek/900451.pdf

http://www.navalhistory.dk/Danish/Officererne/Officerslister/Officerer_L.htm

en anden mulighed er som Niels skriver at antage han bor i Nyboder - prøv at finde hans konfirmation i Holmens sogn, det må være omkring 1804 - 1808 så vidt jeg kan gennemskue.

Han må have haft den rette alder til at deltage i kanonbådskrigen 1807 - 1814. Som jeg har forstået det, foregik den meget decentralt, så han kan meget vel have haft base på Fyn. Det er f.eks. en bog om emnet (som jeg ikke har læst, indrømmet):  https://www.krigsvidenskab.dk/kanonb%C3%A5dskrigen-1807%E2%80%931814-%E2%80%93-til-lands-og-til-vands   

God jagt!

mvh   Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Jakob Ramlau

Storebælt var et yndet Operationsomraade for de roede Kanonbaade. Jeg mener at der var en Station i Nyborg? Der blev bygget saa mange Kanonbaade at det kneb med at faa "rigtige" Søofficerer nok. Man tog Koffardiofficerer ind som Maanedsløjtnanter. Hvilke Underofficer man havde med ombord staar mig ikke klart. Hver Kanonbaad havde en Bemanding paa omkring 60 Mand. Baadene kunde ikke holde Søen ret længe. Man var derfor afhængig af Stationer med strategisk Beliggenhed ved Kysten. Og den Tid der tilbragtes i Land har jo givet Lejlighed til at stifte Bekendtskab med yngre civile Quinder. Der har nok ogsa staaet en vis patriotisk Nimbus om disse Søfolk --- saa der er gode Chancer.
Efter Identifikation af Støttepunkter paa Landjorden paa Fyn er Gennemgang af de relevante Kirkebøger næppe helt uoverskuelig?   

Lene Lund Sørensen

Hej
Navnet på den udlagte barnefader er Johan Henrichsen.
Han bliver far til Anders Johansen, 5 Nov. 1814, Husby, Kb Husby Sogn,Odense 1813-1828 opslag 3 nr.12
Han opgives til at være underofficer af København.

MVH
Lene
Med venlig hilsen
Lene Lund

Jakob Ramlau

Ja, joh, tja................? Datidens Biologi var vel stort set som den nuværende. Abelone maa derfor være blevet besvangret i Begyndelsen af Februar 1814. Og Freden i Kiel blev underskrevet i Midten af Januar. Det viser sig ogsaa at netop Kanonbaadene lagde op om Vinteren. Selv med Vikingeblod i Aarerne kunde man ikke føre Krig i aabne Baade.
Saa Kanonbaadshypothesen (som jeg afgjort støttede i et ubetænksomt Øjeblik) er faldet stærkt i Kurs.