Rygtet om en mulig halvbror i familien, født omkring 1940 – 1942. Hvordan søges?

Startet af Bjørn Marcher, 09 Dec 2018 - 19:01

Forrige emne - Næste emne

Bjørn Marcher

Kære forum,


Jeg holder konkrete oplysninger anonymiseret af hensyn til den muligvis levende person.

I min lidt fjernere familie er der rygter om en halvbror, som en fader skulle have været ophav til omkring 1940 – 1942 (måske vi skal udvide med et par år). En de aldrig har kendt, men oplysningen skulle være kommet frem under en skiftebehandling i 1983 ved faderens død. Der blev ikke udleveret konkrete oplysninger.

Jeg antager derfor oplysningen er fundet som et nummer i CPR-registret. Her registreres en persons børn med personnummeret, men uden navn. Til gengæld ser jeg efter at have nærlæst vejledningen om registrering i CPR-registret ikke rigtig mulighed for at få udleveret nogle oplysninger.

Faderen boede i Sokkelund Herred i Københavns Amt, udenfor brokvarterene. Så med disse få oplysninger kan jeg lede de første 20 sogne igennem i en flerårig periode uden sikkerhed for at finde noget, eller kunne afslutte søgningen.

Faderen har et karakteristisk - men ikke unikt - efternavn. Moderen kender jeg intet til – men hun bor jo ikke nødvendigvis i Sokkelund Herred! Og den formodede søn har jo ikke nødvendigvis faderens efternavn!

Er der nogen her i forum der kan give forslag til en søgning?
Findes der nogle registre til alimentationssager eller lignende? 
Kan man søge om at få oplysninger udleveret på nogen måde?
Hvordan ville I gribe det an?

venlig hilsen


Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Aase Madsen


Du skriver selv, i min lidt fjernere familie. Derfor bliver det næsten umuligt for dig at finde vedkommende.
De personer der var berørt af skiftet, må have en viden, de måske vil dele med dig.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Anne Marie Holck

Citat fra: Bjørn Marcher [833] Dato 09 Dec 2018 - 19:01
Kære forum,


Jeg holder konkrete oplysninger anonymiseret af hensyn til den muligvis levende person.

I min lidt fjernere familie er der rygter om en halvbror, som en fader skulle have været ophav til omkring 1940 – 1942 (måske vi skal udvide med et par år). En de aldrig har kendt, men oplysningen skulle være kommet frem under en skiftebehandling i 1983 ved faderens død. Der blev ikke udleveret konkrete oplysninger.

Jeg antager derfor oplysningen er fundet som et nummer i CPR-registret. Her registreres en persons børn med personnummeret, men uden navn. Til gengæld ser jeg efter at have nærlæst vejledningen om registrering i CPR-registret ikke rigtig mulighed for at få udleveret nogle oplysninger.

Faderen boede i Sokkelund Herred i Københavns Amt, udenfor brokvarterene. Så med disse få oplysninger kan jeg lede de første 20 sogne igennem i en flerårig periode uden sikkerhed for at finde noget, eller kunne afslutte søgningen.

Faderen har et karakteristisk - men ikke unikt - efternavn. Moderen kender jeg intet til – men hun bor jo ikke nødvendigvis i Sokkelund Herred! Og den formodede søn har jo ikke nødvendigvis faderens efternavn!

Er der nogen her i forum der kan give forslag til en søgning?
Findes der nogle registre til alimentationssager eller lignende? 
Kan man søge om at få oplysninger udleveret på nogen måde?
Hvordan ville I gribe det an?

venlig hilsen


Bjørn

Da det er Sokkelund, så ville jeg allerførst begynde med at kigge i Rigshopitalets kirkebøger fra perioden, hvis du ikke allerede har gjort det. Mange enlige mødre fødte jo der.

Bjørn Marcher

Aase,

tak for input, og du har helt ret. De er meget interesseret i at dele deres viden, der er blot ikke så meget at dele.   ;)
Tror det endte med et Proklama i Statstidende og ingen der henvendte sig.


Anne Marie,

tak for input. Selvfølgelig skal det prøves! Det havde jeg ikke lige overvejet.


venlig hilsen


Bjørn
   
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark