Viet i Holmens kirke 1723

Startet af Gurli Kristensen, 10 Dec 2018 - 18:27

Forrige emne - Næste emne

Gurli Kristensen

Hej.

Jeg søger mine aner  Peder Andersen og Maren Andersdatter gift.

DE er født Peder i Gundsømagle 1698 og Maren i Gundsølille 1706,jeg har søgt dem i sogne omkring Gundsømagle men uden held, så har jeg prøvet at søge i FamilySearch og der er et par med samme navne, gift i Holmens kirke 1723, så det kunne godt passe, men der står ikke hvor de kommer fra.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17116049#151580,25192669


Jeg vil blive glad for gode råd om hvordan jeg forbinder dem fra Holmens kirke til mine aner i Gundsømagle ??



Vh

Rolf Kristensen
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Bjørn Marcher

Hej Rolf,

nu vil jeg nødig skuffe dig, men personlig vil jeg ikke regne med at det er dem:

1) Både navnene Peder, Maren og patronymet Andersen / Andersdatter er ret almindeligt,
2) Maren er ret beset for ung, kun 17 år i 1723 - men der står intet om Kgl. bevilling,
3) Holmens sogn er sognet for flådens folk (bredt betragtet; også tømre og skibsbyggere),

finder du dem i Holmens sogn efterfølgende? Hvor er deres børn døbt henne?

Kan du evt. finde dem i København ved mandtallet efter branden i 1728 ?

Skal du skabe en forbindelse, må det være hvis Peter er tømrer, snedker eller lignende håndværker.
Sømand er han vel næppe?   

De har sandsynligvis boet i Nyboder.
Du kan måske være heldig at finde ham i Nyboders husbøger, om end det første bind mange steder er ulæseligt.
Se https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/other/index-creator/23/17098347/17287942

venlig hilsen

Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Gurli Kristensen



Hej Bjørn

Tak for dit svar.

Jeg deler din mening om denne vielse, jeg har været meget i tvivl, da jeg ikke kan forbinde disse personer til Gundsømagle.

Mine aner får deres første barn i Gundsømagle i 1724, og forbliver husmandsfolk til deres død i Gundsømagle.

Som jeg skrev har jeg ikke fundet deres vielse i Gundsømagle eller nærmeste sogne. Flere andre slægtsforskere har netop sat denne vielse i Holmens kirke ind i deres slægtshistorie som værende Peder Andersen og Maren Andersdatter fra Gundsømagle, men har ikke kunnet dokumentere det.

vh

Rolf

Med venlig hilsen

Gurli Kristensen