Söker tips för att kunna hitta Hovmand som bodde på Egegade i Köbenhavn 1947

Startet af Mogens H Andersson, 11 Dec 2018 - 23:01

Forrige emne - Næste emne

Mogens H Andersson

Hej,

hur kan jag hitta en person som jag bara vet efternamnet på, Hovmand och att han bodde på Ege gade i Köbenhavn 1947?

Mvh

Mogens

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Faderen bor samme sted i 1954 ved datters konfirmation. Egegade 5

Forældre skilt.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Mogens H Andersson

Tack Gitte
Ja den familjen hade jag också funnit, men däremot har jag inte hittat dotterns konfirmation som borde ha ägt rum i Sankt Johannes sogn?

I Folketaellningen står det att familjen hade en loger. Betyder det att familjen hyrde ut rum? Anledningen till att jag undrar är att min mor och jag bodde där några månader 1947.

Mvh

Mogens

Mogens H Andersson

Ja, så hittade jag Judiths konfirmationsdag,men nu kommer jag alltså inte vidare. Jag försöker hitta faderns död även om jag förstår att det är mer om Judith jag behöver veta för att få svar på min fråga.

Mvh

Mogens

Peter Kristiansen

CitatI Folketaellningen står det att familjen hade en loger.
kort for logerende. Ja, en person har boet til leje hos familien. En ung pige, som er pakkerske i en manufaktur-virksomhed. Husfaderen er ellers snedker. Så de må have haft et ekstra værelse, som de kunne leje ud.

Boligmanglen var stor i de år - og hvis man ikke var gift, var der stort set ingen mulighed for at få sin egen lejlighed - så måtte man tage til takke med et lejet værelse.

https://www.boliga.dk/bbrinfo/4DA9544B-E3AC-469A-84BA-0FF2824F1ACA

M.v.h. Peter Kristiansen

Mogens H Andersson

Hej Peter,

tack för att du svarar!Jo, att det var svårt att få egen lägenhet, men är det inte märkligt att en ensam mor med ett 16 månaders barn kan leje ett rum i en privatfamilj?

Mvh

Mogens

Peter Kristiansen

Nej det mener jeg ikke. Mener du af økonomiske eller moralske årsager ?
Hvor skulle hun ellers bo ?
M.v.h. Peter Kristiansen

Mogens H Andersson

Det var bara en allmän reaktion som intet har med varken ekonomiska eller moraliska aspekter. En ensam mor måste ju också arbeta för att klara sin och barnets försörjning och hon kan ju knappast lämna barnet ensamt i hyresrummet, medan hon går på arbete?

Men det gick kanske att hyra rum med barnpassning på den tiden?

Mvh

Mogens

Eva Morfiadakis

#9
Samma situation i Sverige,  svårt med bostad. Ensamstående kvinnor lämnade ofta bort sina barn om de saknade skyddsnät.

Har du följt TV-serien "Vår bästa tid är nu"? Där finns en ensamstående kvinna, servitrisen Margareta. Hon hämtar hem sin son som är i fosterhem. Hon bor i en sliten lägenhet i Klara i Stockholm. En grannfru som är hemma om dagarna erbjuder sig att se till sonen.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=154798#154798,25839112

Husmodern Ulla Riita är född Sörensen. Är inte inneboenden en syster?

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=154846#154846,25848617

Jo, det är de.

Eva M
Eva M