1724 - Hvor er Mads Nielsen i lægdsrullen?

Startet af Jakob Kær Nielsen, 13 Dec 2018 - 15:03

Forrige emne - Næste emne

Jakob Kær Nielsen

Kære slægtsforskere,

Jeg søger forgæves i Lægdsrullen over nationallandinfanteriets distrikt i Jylland. Aalborg og Viborg stifter (1724), men synes ikke at kan finde min slægtning Mads Nielsen. Jeg ved at der er undtagelser, men er det ikke nomen at alle fæstebønder findes i lægdrullerne? Er det noget der kan hjælpe?

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=19977409#269550,51150404

Er der medvidere nogen der ved, hvad præcist kolonnerne "Hartkorn, Ager og Eng." betyder? Jeg tænker, at det er størrelsen af deres fæste?

Mvh. Jakob

Lidt baggrund på Mads Nielsen:

Fæstebrev i Tårs

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21027034#330341,66436618

Kongl. Mayts Cancellie Raad Jesper Jespersøn til Høyholt
kiendis hermed at have sted og bortfest til Madz Nielsen, Et ...
Boelig i Taars Sogen Haugen kaldet bestaaende af Hartkorn
5 skpr. Hvilke bemte Boelig Hand sin Lifstid maae nyde bruge
og beboe, saa lenge Hand i Rette og paabydende Tiid svarer
alle Kongl. Skatter, samt alt Hvis Hand effter Jordebogen Pligtig
er til sit Herskab i Tilbørlig og tilsigende Tiider, og der
og fuld drifver, og Stedet med alt tilhørende forsvarlig
omgaaes og i goed stand og hæfd vedligeholder og sig i
øfrigt som en Ret Fæstebonde effter Kongl. Loug og For-
ordninger underdanigst forholder, dette til bekræfftelse
under min Haand og Zignete, Høyholt d.  (tom)    1719

Lige Fest brev paa Ret sort papir, af ovenmte Meenings
Indhold, haver Jeg underskrefne annammed, Hvilke ieg her-
ved Reverserer mig til udi alt sine ord og Puncter
fuldkommen at Holde og effterleve, venl. ombeden-
de                                             og
      Dette med mig til Vitterlighed at underskrifve
Høyholt ut supra.


Hans vielse i 1723
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17127384#170973,28699530

Desponsatus: Mads Nielssen Uggilt og Enken Anne
Christensdatter af Haven.
Forlovere: Jens Laurs:(en) af ?? i Jerslef Sogn
Christen Christens:(en) af Rom, Taars Sogn

17. Febr: Copulat: Madz Nielsson og Anne
Christensdatter aff Haven

Jakob Kær Nielsen

Kære alle,

Jeg tillader mig at rykke denne forespørgsel til toppen.

Selvom der ikke var nogen der kunne hjælpe med Mads Nielsen, er der så en erfaren slægtsforsker der kan henvise til yderligere litteratur/information om lægdsrullen fra 1724. Den synes at være udarbejdet med anden hensigt end lægdsrullerne der påbegyndes i 1789.

Godt nytår til alle.

Mvh. Jakob 

John Damm Sørensen

#2
Udtrykket "Hartkorn, Ager og Eng." skal nok nærmere forstås som hartkorn: ager og eng.

Hartkorn er udtryk for jordens ydeevne, og var grundlag for skatter. Da forskellige jordtyper giver forskelligt udbytte, kan man ikke umiddelbart udlede noget om arealerne størrelse ud fra hartkorn. Men på samme egn måske noget om relative størrelser.
Det ovennævnte udtryk må således efter min opfattelse være opgørelse over det samlede udbytte for ager- og engarealer.

Jeg kendte i øvrigt ikke til den lægdsrulle før nu.
Jeg bemærker dog, at der på de første sider henvises til en kongelig forordning af 8. februar 1724. Måske den indeholder oplysninger om kriterierne for optagelse i lægdsrullen.

Fandt lige dette om det tidlige lægdsvæse:
"Saavel i 1664 som i 1670 havde det været paalagt Amtmændene for Krongodsets Vedkommende og Godsejernefor de private Godsers at indrette Lægderne. I Forordningenaf 1701 paalægges det blot Amtmændene at udføre saadant paa Krongodserne, hvorimod det om de private Godser hedder, at Proprietairen maa selv lade dem indrette: i Forordningen af 8. Februar 1724 siges, at dette tillades. Det tilstedes vel ikke i Forordningen af 1701, saaledes som i Forordningen af 23. Januar 1677, Amtmanden eller Godsejeren at udtage til Soldater, hvem de vilde, mon man skulde synes, at en Tilladelse til at indrette Lægderne maatte give Adgang til noget mere, end blot at udføre et Arbejde, som ikke for de Paagjældendehavde "
https://tidsskrift.dk/historisktidsskrift/article/view/54410/73272

Her noger om indførelse af reserveruller og værnepligtsalderen 14 til 35 år.
https://books.google.dk/books?id=SdNAAAAAcAAJ&pg=PA464&lpg=PA464&dq=forordning+af+8+februar+1724&source=bl&ots=JKjASeCJp7&sig=BHNMADNjSccpPpm_AKtAjY9n-xs&hl=en&sa=X&ved=2ahUKEwjDstqigcXfAhUFjiwKHb6UAxoQ6AEwBXoECAUQAQ#v=onepage&q=forordning%20af%208%20februar%201724&f=false


Hilsen
John

Ole Ingvordsen

Hej

Titelbladet på opslag 3
(https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=19977409#269550,51150200 ) fortæller egentlig meget godt at listerne her indeholder de bønder der tilsammen udgør et lægd på 32 tdr. hartkorn, som hver skulle stille en soldat til Landmilitsen. Det er altså ikke lister over soldater.
I Jørgen Greens bog Slægtsforskning i lægdsruller, søruller og i hærens og søværnets arkiver behandles Landmilitsen 1614-1888 på side 30-44 og her beskrives på side 42 hvordan Frederik IV efter den store nordiske krig forsøgte at mindske trykket på landbefolkningen ved at fastsætte størrelsen på de enkelte lægder til 32 tønder hartkorn i stedet for 20, som det havde været før.

Venlig hilsen
Ole

Jakob Kær Nielsen

Kære begge,

Mange tak for jeres svar og litteraturhenvisninger. Det er yderst værdsat.

I forlængelse af disse indlæg, synes det dog stadig påfaldende, at jeg ikke kan finde min slægtning Mads Nielsen af Haven, Taars Sogn, i lægden?! Mads Nielsen blev fæstebonde i Haven i 1719 (og er bosat der hele sit liv - der er mange kilder i kirkebogen der dokumenterer dette).

Der er helt sikkert en god forklaring på dette, men måske nævnes hans fæste ikke af den simple grund af Mads Nielsen i 1724 ikke producerede noget korn på hans fæste? Eller måske har godsejeren fiflet med tallene, så han ikke skulle stille med for mange landsoldater? Har i en kommentar til disse mulige forklaringer?

Mvh. Jakob

PS. Kan én af jer tyde et enkelt ord i Mads Nielsens vielse (forlover Jens Laursen af ??, Jerslef Sogn). Jeg har stirret mig blind og kan simpelthen ikke få ordet til at passe.