Har fælles DNA 1,3% sammen med min kone.

Startet af Thorkild Bjørnskov Rasmussen, 22 Dec 2018 - 17:22

Forrige emne - Næste emne

Thorkild Bjørnskov Rasmussen

Hej
Jeg er fuldstændig nybegynder med DNA. Har fået lavet DNA test hos MyHeritage. Udover fælles DNA 1,3% - 94,4 cM med min kone, så har jeg også fælles DNA 1,0% - 73,2 cM sammen med min kones faster.

Mit spørgsmål er om følgende relationer kan medføre ovennævnte DNA Matches:

Min oldefars nevø giftede sig med en søster til min kones farfar.

Mvh.
Thorkild
Venlig hilsen
Thorkild Bjørnskov Rasmussen, Bryrup

Christian Konstmann Autzen

Jeg kan ikke hjælpe dig med dit spørgsmål.

Men jeg er i familie med min hustru - 9 generationer tilbage i en af mine anerækker og så 10 generationer frem i en af min hustrus anerækker. Og dette system har jeg fundet for flere i familiekredsen - senest hvor min søsters barnebarn også er i familie med sin samlever, noget med 8 generationer "frem og tilbage".

Hvor langt er du tilbage i dine aner hhv. i din hustrus aner ?

Hilsen
Christian

Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Ole Selmer

#2
Hej Thorkild

Jeg kan svare nej til dit spørgsmål. For at din kone og du kan have fælles DNA,  skal I jo have fælles aner. Og det har I ikke fået ved at  din oldefars nevø giftede sig med din kones farfars søster. Du kan se her,  https://dnapainter.com/tools/sharedcmv4/94hvor du skal lede efter jeres fælles ane.

Og når du matcher din kones faster, får du dermed at vide, at forbindelsen skal findes på din svigerfars side.

God jagt
Ole  
Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ

Thorkild Bjørnskov Rasmussen

Hej Ole

Jeg siger mange tak for dit svar. Det hjælper mig med forståelsen af DNA.

Mvh. Thorkild
Venlig hilsen
Thorkild Bjørnskov Rasmussen, Bryrup

Anders M. Petersen

Beklager et sent svar, men jeg har været på rigtig juleferie i år  :D

Og Ole har jo svaret - I er i familie et eller andet sted. Og med 94 cM, så er det ikke engang så langt tilbage!
Men sådan er det at være dansker - genpuljen er ikke så stor, så vi er alle i slægt med hinanden et eller andet sted.

Så er det bare at spore den fælles ane!
Du skal dog huske at hvis den fælles ane går gennem en person, der ikke har de biologiske forældre, som der står i kirkebogen, så er det næsten umuligt at finde den korrekte fælles ane, når det er mere end 3-4 generationer tilbage...

Hilsen
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Thorkild Bjørnskov Rasmussen

Hej Anders
Jeg er endnu ikke i mål med at få registreret mine aner, men min kones aner er registreret, så jeg håber stadig, at der på et tidspunkt dukker fælles aner op. Men din oplysning om manglende overensstemmelse med kirkebogen og virkelige biologiske forældre, kan jo på et tidspunkt blokere for en opklaring af de fælles aner.

Mange tak for dit svar.

Mvh. Thorkild
Venlig hilsen
Thorkild Bjørnskov Rasmussen, Bryrup

Thorkild Bjørnskov Rasmussen

Hej Anders
Just i dag har jeg fundet ud af, hvorledes jeg er i familie med min kone. Min kones tiptipoldefar, Mads Christensen, født ca. 1797 i Kjersgaard, Nørre Snede sogn, død 6.5. 1888 i Bjørnskov, Nørre Snede sogn, er min tipoldefar. Så jeg er helt høj derover.

DNA det er bare sagen efter min mening. Samtidig vil jeg gerne takke dig Anders for din fine vejledning til Family Tree, som jeg har gjort megen brug af efter jeg fik eksporteret data fra MyHeritage til Family Tree.

Mvh. Thorkild
Venlig hilsen
Thorkild Bjørnskov Rasmussen, Bryrup

Anders M. Petersen

Hej Thorkild!

Tak for de fine ord - og tillykke med det bekræftede match!
Og DNA lyver ikke - vores opgave er så bare at finde sandheden  ;)

Med venlig hilsen og tak
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm