Konkurs - hvor søger jeg arkivalier?

Startet af Erik Rødsgaard Jensen, 03 Jan 2019 - 17:44

Forrige emne - Næste emne

Erik Rødsgaard Jensen

Søger efter et råd vedrørende min far, der var møbelsnedkermester i Brørup, Brørup sogn, Malt Herred, Ribe Amt. Han gik konkurs med firmaet i starten af 1950erne. Denne hændelse har der været meget tavshed om, da mine forældre levede. Men nu, hvor jeg er i gang med en slægtsbog, vil jeg godt vide noget mere om det.
Håber på hjælp til enten at finde opslag på nettet eller via arkiverne omkring denne konkurs. Der må jo have været registreret noget i den forbindelse.
Henvendelse til lokalarkivet i Brørup har ikke båret frugt.
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

Hans Peter Christiansen

#1
Hvis du tager på dit lokale bibliotek, kan du søge på http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis

Prøv at søge på kombinationer af: Brørup - møbelindustri/fabrik o.s.v. fra 1950-1955.

Der findes måske en notits om konkursen i en såkaldt ejerløs avis (ex:Ribe Stifts-Tidende (1849-1960)) - som kan læses på biblioteket.

Jeg kan se i min telefonbog fra 1951 at der findes et par møbelfabrikker i Brørup.

Bl.a. Brørup Møbelindustri, Skolegade 15.
Mvh HP

Erik Rødsgaard Jensen

Hej Hans.

Tak for input. Jeg vil forsøge at følge nogle af disse spor. Men tænkte også, at der måske ville være nogle officielle arkivalier hos måske en skifteret eller anden myndighed.
Jeg prøver om mediestream kan hjælpe i første omgang. Tak for hjælpen.
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

Ole Westermann

Fra https://www.sa.dk/da/brug-arkivet/bestil-arkivalier/tilgaengelighedsfrister-paa-arkivalier/

Skifteprotokoller, skiftesager og testamenter indeholder oplysninger om rent private forhold.
De er omfattet af en tilgængelighedsfrist på 75 år.

Skiftearkivalier og testamenter, der er mellem 50 og 75 år kan benyttes efter speciel tilladelse.
Denne tilladelse kan søges ved besøg på læsesalen. Ansøgningen behandles med det samme.

mvh Ole

Christian Konstmann Autzen

Dagbladet "Vestkysten" - som blev udgivet i Esbjerg - er givet bedste udgangspunkt. I dag hedder den JydskeVestkysten.

I mine forældre og bedsteforældres tid var det den daglige avis i hele det vestlige Sønderjylland og hele det vestlige Jylland. Min bror og jeg udbragte i en perioden denne avis efter skoletid i Ullerup i Skærbæk sogn, og hvor så godt som alle husstande holdt "Vestkysten".

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Erik Rødsgaard Jensen

Tak til Ole og Christian for svarene. Jeg har i mellemtiden haft kontakt med biblioteket, og det giver mig ikke bedre mulighed for at søge i Mediestream. Der er også her en karenstid på 70 år for hvad man må se. Så jeg får intet ud af denne mulighed. Til gengæld har jeg mulighed for at kigge i de gamle aviser i Aarhus og København.

Jeg troede at skiftesager og skifteretten kun beskæftigede sig med egentlige skifter i forbindelse med død. Men jeg vil da også prøve denne mulighed.

Ja, Jydske Vestkysten er nok der, en sådan konkurs ville have været nævnt. Jeg ved at der dengang var en lokalredaktion i Brørup.
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

Ole Bech Knudsen

Hej Erik,

Konkurssager behandledes af den lokale skifteret,
Så i dit tilfælde må sagen være behandlet af skifteretten under Holsted Dommer

https://www.sa.dk/daisy/arkivskabers_arkivserier?a=&b=&c=holsted+dommer&d=1&e=2019&f=&g=&h=&ngid=1151727&ngnid=&heid=&henid=&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=


Sagen burde være nævnt i skifteprotokollen, med henvisninger til yderligere behandling.

Så jeg vil foreslå, at du starter her


https://www.sa.dk/daisy/fysiske_enheder_liste?a=&b=&c=dommeren+i+Holsted&d=1&e=2019&f=&g=&h=&ngid=1151727&ngnid=&heid=1151749&henid=1151749&epid=1151749&faid=11&meid=&m2rid=&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Men du må prøve dig frem.

Mvh.
Ole Bech Knudsen
Ole Bech Knudsen

Erik Rødsgaard Jensen

Hej Ole.

Tak for svar og links. Det vil jeg helt sikkert forsøge i Viborg.
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen