At finde oplysninger om en gård

Startet af Line Kammer, 03 Jan 2019 - 17:45

Forrige emne - Næste emne

Line Kammer

Jeg leder efter oplysninger om en lokal gård hvor min familie i et par generationer har boet.

Det drejer sig om en gård i Grønbæk (Lysgaard herred) Jeg ved ikke om den officielt hedder 'Kammergaarden' men den er i hvert fald blevet kaldt det i mange mange år.  


i 1870 dukker Mette Katrine Jensen op på gården og står som ejer sammen med Søren Nielsen ( Mette Katrine kommer fra 'Kammergaarden' I Røgen) Hendes far havde Kammergaarden i Røgen og hed selv Kammer til efternavn.  


Noget af det jeg er meget interesseret i er hvordan navnet 'Kammergaarden' er opstået. Altså om den kommer ud af nogle personer med dette navn som jar boet på gården. Eller om mit efternavn (Kammer) mon udspringer af gårdens navn.

MEN... Jeg har lidt svært ved at finde ud af hvor jeg skal lede for at finde noget om denne gård. Jeg har undersøgt nogle skifteprotokoller  og folketællinger bla. Men omkring 1815 ender sporet.


Hvad kan jeg tage fat i/ hvor skal jeg lede for at få nogle informationer om gården/hvem der har boet på gården. (Alt efter 1815 burde jeg have styr på) ;)







* matrikelnummeret er for resten 14a - Grønbæk, Grønbæk Sogn, Lysgaard herred, Viborg Amt

John Damm Sørensen

Jeg tænkte på om kammer skal relateres til oplag, hvorfor navnet kunne være synonym for ladegård.
Se under nr. 3
https://ordnet.dk/ods/ordbog?query=kammer

Hilsen
John

Britta Hansen

#2
Hej Line

Du skriver '(Alt efter 1815 burde jeg have styr på)'. Jeg er lidt i tvivl om, hvad du mener.

Navnet 'Kammergården' fremgår bl.a. af
Historisk Atlas 1953 – 1976
Den er beliggende Gl Kongevej 18, 8643 Ans By.
Se også BBR informationer på boliga.dk: matr.nr. 14a Grønbæk By, Grønbæk Klik på 'Åbn kort' og zoom ind.

Lysgård-Hids Herredsfoged Realregister matr.nr. 14 og 15 Grønbæk By, Grønbæk
Selvejergårdmand Peder Hansen sælger ejendommen i 1837 til Niels Sørensen fra Gjern – skødet er tinglæst 1846
Læs her i Skøde- og panteprotokol

Navnet Kammer ses ikke anvendt i FTer 1845-1860, men prøv at checke de originale kilder.
Ved de to sønners dåb
Søren Nielsen 20.10.1837
Johannes Nielsen 14.7.1841
er Kammer navnet heller ikke anvendt.

Mette Katrine Jensen overtager først gården, da ægtefællen Søren Nielsen dør – ved skiftebrev den 25.4.1878 - og da hun bliver gift igen med Jens Pedersen Aagaard, er det ham, der får skøde på gården.
Realregistret matr.nr. 14 og 15 Grønbæk By, Grønbæk link til registeret også vist ovenfor.

Hvornår ser du navnet 'Kammer' første gang på records i kirkebøger, folketællinger, realregistre?
Din egen forklaring på Kammer-navnets opståen i Grønbæk sogn lyder ganske plausibel.

Er dette første person i Grønbæk, der er døbt Kammer?
Her er Jens Kammer Nielsen *3.5.1867 – søn af Søren Nielsen og Mette Catrine.

Mette Catrine Jensens *27.5.1842 fader hed Jens Christensen – Røgen, Gjern, Skanderborg

Skanderborg, Gjern, Røgen, Røgen Bye, en Gaard, 29, FT-1834, B6192
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Jens Christensen Kammer     41     Gift          Gaardmand       
Anne Dorthe Sørensdatter     39     Gift          hans Kone       
Gjertrud Marie Jensdatter     11     Ugift          deres Børn       
Ellen Jensdatter     8     Ugift          deres Børn       
Birgitthe Jensdatter     6     Ugift          deres Børn       
Kristine Jensdatter     1     Ugift          deres Børn     

Han døde 18.7.1855 i Røgen sogn, Gjern, Skanderborg. Han blev kaldt Jens Christensen Kammer og var født i Sporup sogn.
Så det kunne være med udgangspunkt i ham, du skal lede efter navnets oprindelse.

Kammergården i Røgen sogn ligger Røgen Hedevej 50, 8472 Sporup og har matr.nr. 9a Røgen by, Røgen
Her kan du undersøge alt f.s.v. angår ejendommen i Realregistre, Skøde- og Panteprotokoller, samt kirkebøger, folketællinger etc. for gårdens beboere.
Historisk Atlas 1901 – 1945 hed stedet Kraghøj Gd

Du kan læse lidt om ejendommen på bl.a. salldata.dk
Røgen Hedevej 50
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com