Lægdsrullerne: Hjælp til at finde min morfar.

Startet af Inge Sørensen, 03 Jan 2019 - 18:42

Forrige emne - Næste emne

Inge Sørensen

Kan en venlig sjæl mon hjælpe mig med at finde min morfar i Lægdsrullerne: August Peter Petersen, født 10. febr. 1891 i København, døbt 22. februar 1891 i Skt Stefans sogn, København.

Han er opvokset i Køge hos plejeforældre Johan og Maren Meldal. Johan Meldal var værkfører på Køge Gasværk. Både August`s mor og den udlagte barnefader til August arbejdede på Køge Andelsslagteri.

Jeg vil tro at han stadig boede i Køge v/det 18. år, for da August ansøger om navneforandring i 1913 til August Peter Rolsøe, skriver hans plejefar under på at han giver sit samtykke til navneforandringen, som August så også får.

I ansøgningen, som er stilet til Frederiksberg Birk d. 12. marts 1913, anmoder August (der nu er slagter) om at navnebeviset bliver tilsendt til Nyt Genealogisk Institut og opgiver samtidig sin lægdsrullebetegnelse til at være: 2-306-L-13 (det er sådan jeg tolker den håndskrevne ansøgning, som jeg har fået en kopi af fra RA.)

Men jeg kan ikke lige finde det i lægdsrullerne, så jeg håber meget på hjælp til opklaringen af dette.

Mvh Inge Sørensen
   


Inge Sørensen

Hej Ole.
Tusind tak for alle oplysningerne.
Nu må jeg i gang med "oversættelserne" af de forskellige betegnelser/forkortelser.
Mvh Inge.


Inge Sørensen

Hej igen.
Endnu en gang tak for alle oplysningerne - jeg kommer vist ikke til at kede mig foreløbig.
Mvh Inge. 

Erik Andersen

Hej Inge

Også jeg arbejder med August Peter Rolsøe, og vil være interesseret i , at komme i kontakt med dig.
Jeg vil derfor - hvis du er interesseret - gerne høre fra dig og sender her min "normale" mailadresse.
Håber at høre fra dig.
Med venlig hilsen

Erik Andersen

erikva1945@gmail.com