Lægdsrullerne: Hjælp til at komme videre med min far Paul Hansen

Startet af Inge Sørensen, 05 Jan 2019 - 17:02

Forrige emne - Næste emne

Inge Sørensen

Hej.

Nu har jeg brug for hjælp igen, denne gang til at komme videre med min far Paul Hansen i lægdsrullerne.

Han er født d. 20. juli 1913 i København og er søn af Julie Margrethe Hansen.

Jeg har fundet ham her:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16481033#19009,1293535

hvor han er opført i registret 1931 (18 år) i lægd nr. 1 og med løbenr. 1.

Så langt så godt!

Men han startede som elev i Marinen i København allerede som 14 årig i 1928, og blev i Marinen til sin pension som orlogskaptajn i 1975.

Så hvor finder jeg ham ellers lige i lægdsrullerne, eller er der slet ikke flere oplysninger der, når han startede på denne måde?

Mange venlige hilsener
Inge Sørensen

 



Kurt Arne Empacher

Hej
Da du skriver at han kom i Marinen som 14 årig så er han nok blevet optaget i sørullerne og de er ikke på nettet
Mvh
Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher


Inge Sørensen

Tak for svarene.

Er der så slet ingen muligheder for at komme videre på nettet?

Det lyder jo utroligt at der ikke er noget tilgængeligt online.

Mvh Inge.

Inger Toudal


https://www.sa.dk/da/hjaelp-og-vejledning/rigsarkivets-online-vejledninger/laegdsruller-kom-godt-i-gang/

Periode
- De ældste lægdsruller er fra 1701. Omkring 1940 blev lægds- og søruller afløst af Sessionskort.

- Bemærk at lægdsruller, der har udskrivningskredsene som arkivskaber, indeholder oplysninger i op til 15 år efter lægdsrullens datering. Tilgængelighedsfristen på 75 år gælder fra lægdsrullens slutår.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inge Sørensen

Tak for hjælpen - jeg har læst "Kom godt i gang".

Én af årsagerne til at jeg gerne vil vide mere om min fars tjenestetid- og steder (han døde i 2000, så han kan jo af gode grunde ikke hjælpe mig) er han har efterladt sig så mange fotos og negativer.

Rigtig mange sidder i mapper og er beskrevet, men der er endnu flere uden nogen angivelser, og han har jo gjort tjeneste på flere af Marinens fartøjer, i hvert fald frem til midten af 1950´erne.

Så jeg vil jo gerne have noget at forbinde disse fotos med.

Men måske sidder der nogle med Marine-erfaring rundt omkring, der kan hjælpe mig videre?

Mange hilsener Inge.