mediestream - køb fra nyere aviser?

Startet af Bodil Andersen, 06 Jan 2019 - 17:23

Forrige emne - Næste emne

Bodil Andersen

Kære alle. Jeg er i tvivl om, hvorvidt man kan købe avissider fra nyere aviser, f ex ønsker jeg en avisside fra 1939, hvor jeg er sikker på, at der er en dødsannonce på min morfar.
Gælder 100 års reglen også ved køb?
Venlig hilsen og tak fra Bodil Andersen

Grethe Elten Mortensen

Hej

Gå på dit eget bibliotek, der kan du også købe en kopi af det du selv finder.

Se her:
Nu kan man gå ind på 50 danske folkebiblioteker og læse aviser i Mediestream Aviser, som man ellers skulle være taget til Det Kgl. Bibliotek eller Det Danske Filminstitut for at kunne læse i.
Hvis det lokale folkebibliotek giver udvidet adgang, kan man læse i aviser udgivet helt indtil 2001. Hjemmefra kan man i Mediestream kun læse i aviser, der er udgivet før årsskiftet 1917/1918, i alt ca. 4,8 mio. sider. Med den udvidede adgang er der åbnet for yderligere 5,6 mio. sider. Det betyder, at møder man op på sit folkebibliotek, kan man frit søge og læse i mere end 10 mio. historiske avissider.
Hvilke aviser er med i den udvidede adgang?
Ca. 60 aviser er med i den udvidede adgang. Aviserne spænder meget bredt i det politiske spektrum samt fra få årgange til mere end 80 årgange af en titel.
Antallet af titler øges, efterhånden som flere aviser digitaliseres.

Venligst
Grethe Elten Mortensen

Aase Madsen


Husk det er KUN ejerløse aviser man kan se på de udvalgte biblioteker.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Bodil Andersen

Kære begge to. Tak for svarene.
Venlig hilsen Bodil

Hans Peter Christiansen

#4
Hej.

Når jeg har fundet noget på biblioteket, som jeg er interesseret i på Mediestream (ejerløse aviser)

tager jeg et printscreen og mailer hjem til mig selv  ;)
Mvh HP

Poul G. Michelsen

For mange aviser har abonnenterne adgang til de nyere årgange, som er skjult på mediastream.
Hvis du ved hvilke aviser, der er interessante, og du har en ca. dato, kan du bede om hjælp i hjælp til opslag.
Måske er der en i forum, som har adgang og vil hjælpe.
Alternativt kunne du prøve at skrive til avisen og spørge, om du kan få/købe en kopi fra en bestemt avis.
Med venlig hilsen
Poul G. Michelsen

Bodil Andersen

kære Hans Peter og Poul. Tak for jeres råd, jeg vil prøve at kontakte avisen, jeg abonnerer faktisk på den avis, det drejer sig om, så jeg kunne jo være heldig at få den side, jeg ønsker mig.
Venlig hilsen Bodil