TINGBØGER 1927-2000 FJERRITSLEV RETSKREDS

Startet af Kirsten Ørum, 06 Jan 2019 - 20:11

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Ørum

Godt nytår.

Jeg har sat mig for at gøre brug af tingbøgerne til at opklare/stadfæste slægtens gøren og laden.

Nedenstående link viser ejendommen i FT 1940. Jeg læster matr.nr. 4c Haverslev:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=226810#226810,42783488


Tingbogen viser et salg i 1943 iflg. nedenstående opslag sælges matr.nr. 3-ac Haverslev fra faderen Christen Sørensen til en søn.


https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=49937#49937,10678934

Jeg ville gerne kunne finde frem til hvornår Christen Sørensen købte ejendommen (som jeg tror var jord købt uden bygninger).
Jeg kan ikke gennemskue, om der er tale om én og samme ejendom efter alle de overførsler, der sker i tingbøgerne.

Samme sælger har ifølge min viden en ejendom mere, som også ligger Haverslev, så i princippet kan der være tale om to forskellige  ejendomme.

Håber nogen har mod at løse gåden.

Svar kan om nødvendigt sendes til mig direkte.

Venlig hilsen
Kirsten Ørum






Kurt Dahl

Hej Kirsten

Det er tilsyneladende den samme virksomhed.

Det er altid en god idé at starte med at se hvad der står på henvisningsbladene: se opslag 5:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=49937#49937,10678835

VH

Kurt Dahl
Venlig hilsen

Kurt Dahl

Kirsten Ørum

Tak for svar Kurt.

Ja det har du ganske ret i.

Men hvordan kommer jeg videre fra 1943 og tilbage til, hvor han købte ejendommen? Jeg ved, at han ejer den i 1917.

Disse tingbøger er, så vidt jeg forstår ikke på nettet.


Mhv
Kirsten

Lillian Larsen

Kan du ikke bruge realregister 1868 -1956 for Haverslev?

MVH
Lillian

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Kirsten Ørum

Hej

Som et par stykker måske har konstateret, så har jeg fået slettet mit seneste indlæg. Tænkte det var bedst, idet der står hvornår Christen Sørensen og hustru døde.

Jeg er den yngste i flokken af børnebørn. At være yngst har den fordel, at jeg lever endnu, men også den bagdel at jeg ikke husker så langt tilbage, som jeg gerne ville.

Kan jeg lede i realregisteret, hvis jeg skal finde en ejendom (måske et jordareal til bebyggelse), som jeg anslår må være anskaffet før 1943 men måske efter 1931. Jordstykket kan være afskaffet før 1931 og senere bebygget. Eller kan realregisteret kun bruges før 1922?

Ejendommen som blev solgt i 1943 lå ca. 2km fra det det indkøbte jordstykke i "bynær "bebyggelse.

Mvh
Kirsten

John Damm Sørensen

Hej,


tinglysning.dk kan du for ejendommen, der ligger på Haverslev Kærvej 43, 9690 Fjerritslev, finde en udskrift af en dom fra 1938, hvor Chr. Sørensen tilpligtes at opretholde en sti langs et vandløb.

Det kan ikke udelukkes, at der i sagen findes oplysninger om, hvornår ejendommen er anskaffet. Ellers må du aflægge Rigsarkivet et besøg, for at se de gamle blade i tingbogen.

Hilsen
John

Kirsten Ørum

Hej John
Det lyder interessant.
Det vil føje et nyt blad til min slægtsthistorie.

Tusind tak
Kirsten

Kirsten Ørum

Hej John

Jeg har forsøgt at finde selve dommen og sagens akter, men forgæves.

Hvis nogen ved, hvor jeg kan søge, vil jeg meget gerne ha' hjælp til at finde det.

Venlig hilsen
Kirsten Ørum

Kirsten Ørum

HEJ

Jeg vil gerne ha' hjælp til at finde ud af, om og hvor jeg kan finde dom m.m. Måske det er det forkerte FORUM at bede om hjælp til det.
I så fald  vil jeg gerne sendes videre i systemet.



Citat fra: Kirsten Ørum [3392] Dato 27 Jan 2019 - 16:29
Jeg har forsøgt at finde selve dommen og sagens akter, men forgæves.

Hvis nogen ved, hvor jeg kan søge, vil jeg meget gerne ha' hjælp til at finde det.

Venlig hilsen
Kirsten Ørum
Citat fra: John Damm Sørensen [1492] Dato 15 Jan 2019 - 09:39
Hej,


tinglysning.dk kan du for ejendommen, der ligger på Haverslev Kærvej 43, 9690 Fjerritslev, finde en udskrift af en dom fra 1938, hvor Chr. Sørensen tilpligtes at opretholde en sti langs et vandløb.

Det kan ikke udelukkes, at der i sagen findes oplysninger om, hvornår ejendommen er anskaffet. Ellers må du aflægge Rigsarkivet et besøg, for at se de gamle blade i tingbogen.

Hilsen
John
Venlig hilsen
Kirsten Øeum


Kirsten Ørum

Hej John

Det er meget fint John.

Den bestiller jeg.

Mange Tak.
Kirsten