Husk forud for besøg på Rigsarkivets arkiver

Startet af Christian Konstmann Autzen, 09 Jan 2019 - 15:28

Forrige emne - Næste emne

Christian Konstmann Autzen

Jeg skal på rigsarkivet i Aabenraa i uge 6 - og jeg har nu via telefonisk forespørgsel fået oplyst, at jeg forud skal bestille det materiale, som jeg ønsker at se i på arkivet, på it-systemet Daisy.

https://www.sa.dk/daisy/daisy_forside

Vejledning til systemet findes her:

https://www.sa.dk/wp-content/uploads/2016/12/S%C3%A5dan-finder-du-oplysninger-i-Daisy.pdf


Systemet synes tricky - men jeg må så gå igang med at søge, "og den som søger, den finder vel så"  :D


Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Ebbe Thygesen

Hej Christian

Det er egentlig ikke så kompliceret. Men RA's hjemmeside incl. Daisy er ikke helt så lettilgængelig og logisk.

1. Først skal du oprette en brugerprofil i Daisy
2. Så logger du på Daisy
3. Så finder du arkivaliet i Daisy
4. Så bestiller du incl. læsesal (Åbenrå) og ønsket brugertidspunkt i Daisy
5. Så kommer der en email med kvitering fra Daisy
6. Så afventer du email med, at arkvalierne er klar til dig på læsesalen

Sådan husker jeg det fra sidste gang jeg var på RA.

Mvh, Ebbe


Christian Konstmann Autzen

Hej Ebbe

Tak for oplysningerne - men jeg har allerede været inde og se lidt i vejledningen, og så skulle det jo gerne give sig selv.

Men selv om jeg har slægtsforsket i nu vel godt 10 år, og været på arkivet, både Rigsarkivet i København og i Aabenraa, så virker Daisy for mig sådan lidt kryptisk. - Men sådan er det så  :D

Hilsen
Christian 
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Aase Madsen

Daisy er et kapitel for sig.

Man skal søge på mange forskellige måder, før man evt. giver op.
Der er altid hjælp at hente i dette forum, hvis man bliver fortvivlet.
Venlig hilsen.
Aase Madsen