Lægsrulle for person født 1921

Startet af Jane Kirsten Krause-Schmidt, 10 Jan 2019 - 09:45

Forrige emne - Næste emne

Jane Kirsten Krause-Schmidt

Hej

Min afdøde far: Hans Harry Krause. Født 31-12-1921 i Ønslev skulle vel være at finde i lægsruller trods krigen. Som jeg er blevet orienteret skulle han være optaget det år han fyldte 18 år. Det vil sige 1939-40. Han skulle også være i 2. udskrivningskreds. Leder jeg på sa.dk ved lægsruller er der umiddelbart ingen efter 1931...
Jeg har søgt via Daisy, på 2. udskrivningskreds, men finder det uoverskueligt - da jeg ikke aner hvilket læg han skal findes i. Hjælpesiden lægsruller.dk beskriver, at man kan finde det korrekte lægd ud fra hvor en person opholdt sig et bestemt år. Her angives at hvis han var i Ønslev i 1925 (hvad der er bekræftet via FT) - burde det dreje sig om lægd 196. Er det korrekt? Jeg vil SÅ gerne forstå at bruge de lægsruller. 

Kan nogen hjælpe mig med hvordan jeg kommer videre?



Mvh.

Jane Krause

www.jane-krause.dk[/i]]www.jane-krause.dk
Mvh.
Jane K. Krause

Hans Chr. Baagøe

Hej

Du kan starte med at se her:
https://www.sa.dk/da/brug-arkivet/bestil-arkivalier/tilgaengelighedsfrister-paa-arkivalier/

Da lægdsrullerne kun er affotograferet frem til 1931, kan du være så uheldig, at du må vente til omkring 2030, inden du kan få lov til at se rullen på Rigsarkivet. Dertil kommer så den nye persondataforordning, som også kan have indflydelse på, hvornår rullen kan ses. I givet fald skal du vente, mindst 13 år endnu.

Det er rigtigt, at du skal kende stedet for et bestemt år, men det skal være inden for den periode, han skal stå i lægdsrullen! Han vil så stå i rullen i det år, han er flyttet til sognet, hvis det er efter optagelsen, ellers i optagelsesåret. Der vil være henvisninger til hvor han kom fra, og hvor han flyttede hen, hvis han ikke blev i sognet.

Det er en god ide at øve dig med en, der er gammel nok til at du må se hele perioden på nettet, så du ikke spiller tid på arkivet, hvis du efter ansøgning kan få lov at se rullen inden den bliver offentlig tilgængelig. Du kan jo øve dig med din farfar og din oldefar.

De "nemme" lægdsruller er dem, der starter i slutningen af 1700-tallet og ind til 1850, da drengene dengang blev skrevet ind kort efter fødslen, lige som alle, der ikke var for gamle, skulle registreres ca. hvert 3-4. år i det sogn, de aktuelt opholdt sig i.

Du kan også benytte følgende indgang til lægdsrullerne, så skal du ikke lede så mange steder: http://www.salldata.dk/laegd/


Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Jane Kirsten Krause-Schmidt

Mvh.
Jane K. Krause