Morten Andersen fra Kimmerslev, Borup sogn på 1700-tallet

Startet af Eva Vajstedt, 10 Jan 2019 - 18:18

Forrige emne - Næste emne

Eva Vajstedt

Morten Andersen er gårdmand i Kimmerslev under Svenstrup Gods, Borup sogn. Hans datter Sidse Mortensdatter er min anemoder. Jeg har fundet i Borup/Kimmerslev kirkebog at han fick fire börn Mats 1754 opslag 82, Bodil 1756 opslag 86, Sidse 1762 opslag 94 og Anders 1763 opslag 96. Indtil jeg fandt et skifte efter hans hustru Sidse Andersdatter i Svenstrup gods skifteprotokol troede jeg at ovenstående börn havde samme moder. Skiftet er fra 5/9 1759 og börnene der er Anders 16 år (f ca 1743), Peder 15 (f ca 1755), Hans 11 f 29/7 1748 opslag 72 og Bodil 3 år (f ca 1756). Anders og Peder har jeg ikke fundet döbt i Borup sogn. Desvärre findes ingen begravelsbog for Boru för 1785.
Det vil sige at Mats må väre död för 1759 da han ikke nävnes i skiftet og at Sidse og Anders er fra andet ägteskab.
Hvem er Mortens anden hustru og hvor blev de gift? Jeg har heller ikke fundet Morten gift med sin förste kone i Borup og heller ikke med nogen af dem i Nörre Dalby sogn.
Håber nogen kan hjälpe mig videre.
Med venlig hilsen
Eva Vajstedt

Jette Nielsen

#1
Hej Eva

Mon ikke de er her, gift i Vigersted, 2.ægteskab er han enkemand fra Kimmerslev:

Name:   Morten Anderson
Spouse's Name:   Zidsel Andersdr
Event Date:   24 Jun 1742
Event Place:   Vigersted, Soro, Denmark

til ve. anden nederst, meget utydeligt:

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=158709&side=180
----

Name    Morten Anderson
Spouse's Name    Bodild Jorgensdr
Event Date    21 Oct 1759
Event Place    Vigersted, Soro, Denmark

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=158709&side=183

Mvh.
Jette Nielsen

Eva Vajstedt

Hej!
Jo det er ham, tak. Det fandt du hurtigt. Tänk om du kan finde hvor Morten Andersen er födt, det må väre engang omkring 1710.
Mange hilsener
Eva Vajstedt :)

Eva Vajstedt

Hej igen!
AO Vigersted side 188 fandt jeg at Morten blev gift ---- Advent 1759. Da Morten giftede sig med Zidsel har jeg forsögt tyde hvorfra han kom og tror det kan väre Overdrevs huse, hvad tror du? Jeg har ledt efter Morten og Bodils dåb i Vigersted uden resultat.
Med vänlig hälsning Eva

Jette Nielsen

#4
Hej Eva

Ja, jeg læser det også som Overdrevshuset, det er et sted i Ortved,Vigersted sogn,
som nævnes flere gange i Svenstrup skifteprotokol.

Der er også en kro: Overdrevskroen, der eksisterer som kro, den dag i dag.

Bodil Jørgensdtr. var ved vielsen 1759 af Snecherup/Snekkerup, Vigersted sogn.

Der er en Bodil Jørgensdtr. konf. 1750 i Vigersted, desværre står der kun et navn:
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=158709&side=190

Iflg. skiftet blev hun gift 2.gang med Niels Pedersen, det må være dem herunder (ingen andre passer)

så hun må være født omk.1733, det passer også med konf.:

Kilde:  OE-1771
Mandens navn:  Niels Persen Mandens erhverv:  Gaardmand
Mandens alder:  36 Mandens civilstand:  Gift
Mandens nr. ægteskab:  1 Mand død (ja/nej):  Nej
Hustru død (ja(nej):  Nej Hustrus alder:  38
Hustrus civilstand:  Gift Hustrus nr. ægteskab:  2
Sogn:  Kimmerslev Herred:  Ramsø
Amt:  Roskilde Stednavn:  Kimerslew Bye
------
Iflg. skifterne i Svenstrup gods havde Morten Andersen 2 brødre: Jens Andersen i Gammerød (Borup/Kimmerslev sogn)
og Jørgen Andersen i Kløvested (Nr.Dalby sogn), men det har du vel set. ;)

Morten Andersens 2 første sønner Anders f.1743 og Peder f.1745, var døbt i Vigersted.

Morten Andersen har muligvis en bror mere, der hedder Mads Andersen:

Mads Andersen hmd i Lammestrup        11 Jul 1753    pg 188
WIFE:    Margrethe Larsdtr
CH:      Ane Madsdtr 8
        Kirsten Madsdtr 4
BRO:     Jens Andersen skoleholder i Gammerod
[Svenstrup gods skpr; Book 2 1733-1782; FHL film 41366]

Mvh,
Jette

Jette Nielsen

#5
Hej igen

Ved Morten Andersens datter Sidses dåb, var det Skoleholderen Jens Andersens Hstr. fra Gammerød der bar.

Så det kunne tyde på, at det er skoleholderen, der er bror til Morten.

Mandens navn:  Jens Andersen Mandens erhverv:  Skoleholder
Mandens alder:  55 Mandens civilstand:  Gift
Mandens nr. ægteskab:  1 Mand død (ja/nej):  Nej
Hustru død (ja(nej):  Nej Hustrus alder:  49
Hustrus civilstand:  Gift Hustrus nr. ægteskab:  1
Sogn:  Borup Herred:  Ramsø
Amt:  Roskilde Stednavn:  Gammerød Bye 2
-------

Jens Andersen døde først 1797, iflg skiftet her:

66 Marie Cathrine Andersdatter i Gammerød i Borup sogn]. 29.11.1796, fol.442.
Jens Andersen, skoleholder i Gammerød, der døde 5.12.1797. B:
1) datter, død. 2B:
a Hans Knudsen 19, i bødkerlære i København
b Christen Knudsen 12, på stedet
2) Anders Jensen, der døde. E: Birthe Sørensdatter.
(Ramsø herred. Gejstlig skifteprotokol  1737-1801,e.brejl)

Jens A. ses også i FT.1787 70 år gl. Måske har du det her i forvejen-men nu får du det alligevel.

Det er som regel lettere at finde et fødested, hvis der er flere søskende at søge efter ;)

V.H.
Jette

Eva Vajstedt

Hej Jette!
Lige nu fandt jeg at Morten Andersen er döbt 12/7 1711 i Borup og er fra Lammestrup. Faderen er Morten Andersen som 12/6 1701 bliver gift med Anne Lauridsdatter i Borup, de bor i Lammestrup. Det kan kun väre ham og dem.
Anders Mortensen får flere börn: Kirsten 1702, Mads 1707, Karen 1709, Morten 1711, Jörgen 1714, Jens 1717 og Karen 1719.
Jeg vil nu kikke på det du har sendt. Har endnu ikke fundet Bodil Jörgensens födsel.
Med vänlig hälsning
Eva

Eva Vajstedt

Hej!
Det er uheldigt at dåbsbogen for Vigersted ikke findes mellem 1720 til 1734 hvor Bodil må väre födt.
På opslag 74 döbes Anna förste advent 1737. Faderen er Jörgen Simonsen og et dåbsvidne er Jörgen Jensen. Det må väre samme Anna som konfirmeres 1756 opslag 190. 1755 konfirmeres Frederich Jörgensen og Cathrine Jörgensdatter. Kan dette bruges til noget?
Hilsen Eva ;)

Eva Vajstedt

Hej Jette!
Hvor finder jeg Kilde OE-1771. Jeg fandt dem ikke i FT 1787 Kimmerslev. Tak for oplysningen om Overdrevs kro.
Med vänlig hälsning Eva

Jette Nielsen

#9
Godt du fandt Morten Andersens fødested og søskende, og det passer fint med dem, der er nævnt i skifterne ;)

Det bliver nok vanskeligere med Bodil Jørgensdtr. -

Jeg tror ikke det er Jørgen Simonsen,ved konens skifte 1773 er der ingen Bodil nævnt, og 1771 er han i 1. ægteskab.

Hun kan jo også være født i et andet sogn, måske er det ikke hendes konf.1750, selvom det er nærliggende at tro det.

Der er et spor, som jeg nok ville undersøge nærmere:
Ved Bodils skifte er det en Hans Andersen fra Ørninge, (Borup sogn) der er formynder for den umyndige datter Sidse på 8 år.

Han kaldes Hans Bager i FT 1787. og der er skifte efter ham 1790:

Hans Andersen inds i Orninge          15 Jun/20 Aug 1790      pg 81 91
2WIFE:   Mette Hansdtr
CH:      Mette Hansdtr 16
        Kirsten Hansdtr 10
1WIFE:   Mette Pedersdtr
CH:      Christian Hansen 50 gmd i Gammerod
        Anders Hansen 45 gmd i Heinede
        Peder Hansen 38 hmd i Ugerup
        Johanne Hansdtr = Ole Borresen gmd i Orninge
[Svenstrup Gods, skpr; Book 3 1783-1805; FHL film 41367]
-------

Hvis det er din Sidse Mortensdtr. der var gift med Jens Hansen, så får de deres 1.datter døbt Karen,
og der er Hans Bagers Kone i Ørninge nævnt som fadder. Så der må være en forbindelse, men hvilken??

Har du fundet Sidse Mortensdtr.s konf. jeg kan ikke se den i Borup/Kimsl.?

Her er linket til OE 1771:
http://www.ddd.dda.dk/soeg_oeders.asp

Hvis du ude i ve.side vælger: Avanceret søgning områdevalg, kommer du frem til alle de andre folketællinger.

Den originale OE 1771 er ikke på nettet, mærkeligt nok, hvis det er den du søger.

For resten kan Hans Andersen være Sidses farbror?

VH
Jette

Eva Vajstedt

Hej Jette!
Sidse Mortensdatter blev gift med Jens Hansen 20/3 1784. Barnet Karen har jeg ikke. Derimod fik de Bodil 1786 som döde samme år. Derefter Anders 1787, Bodil 1790 min anmoder, Ole 1794 og Margrete 1797.
Jens Hansens foräldre har jeg kommet frem til er Hans Olsen og Kirsten Pedersdatter.
Jens Hansen döde 7/9 1831 i Kimmerslev og Sidse Mortensdatter 1/8 1831 i Kimmerslev.
Jeg har ikke fundet Sidse Mortensdatters konfirmation.
Bodil Jörgensdatters skifte har jeg ikke fundet og heller ikke hendes död som må väre omkring 1775 når Sidse er 8 år. Jeg leder videre.
Med vänlig hälsning Eva

Jette Nielsen

#11
Skifterne er fra denne hjemmeside, du nævner selv et skifte på Sidse Andersdtr.
så jeg regnede med at du brugte denne side,  det er en guldgrube :) (søg på siden ved at vælge rediger)

https://aurelia.dis-danmark.dk/svenstpx.htm

Bodil Jorgensdtr i Kimmerslov         7 Dec 1774     pg 507
2HUSB:   Niels Pedersen gmd
1HUSB:   Morten Andersen
CH:      Sidse Mortensdtr 8
guard: Hans Andersen i Orninge
[Svenstrup gods skpr; Book 2 1733-1782; FHL film 41366]
-----
Det originale skifte på Bodil J. Svenstrup gods:  (Det giver ingen nye oplysninger om familien)
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=132515#132515,33272068

Morten Andersen gmd i Kimmerslef      27 Nov 1767    pg 418
WIFE:    Bodil Jorgensdtr
CH:      Peder Mortensen 21
        Hans Mortensen 10
        Bodil Mortensdtr 10
        Sidsel Mortensdtr 6 wks
BRO:     Jens Andersen i Gammerod
[Svenstrup gods skpr; Book 2 1733-1782; FHL film 41366]

VH.
Jette

Eva Vajstedt

Hej igen!
Jeg vil kikke på det i morgen er trät på alle mulige Hans til Jens Hansen. I skiftet efter Morten Andersen står at Hans og Bodil er 10 år. Det er forkert der döbes ingen tvillinger.Hans skal väre 20 år og fra förte gifte, et år yngre end Peder. Skiftet efter Sidse Andersdatter fandt jeg i Svenstrup gods skifteprotokol. Angående Jens Hansen gift med Sidse Mortensdatter tar jeg tilbage det om hans foräldre. Der er noget som ikke stemmer. Jeg finder ham ikke fodt i Borup omkring 1758 med tanke på at han döde 1831 og blev 73 år.
Hilsen Eva

Eva Vajstedt

Hej Jette!
Jeg er i gang med skiftet efter Bodil Jörgensdatter. Der er en del at tyde. I hvert fald så lover Niels Pedersen at give hende en god kristelig opdragelse og skolegang samt en kiste med diverse som skal opbevares der indtil hun gifter sig samt moderen töj. Värgen Hans Andersen fra Örninge er jeg helt sikker på er hendes farbror og det må väre samme person som hedder Hans Bager ved FT 1787, Borup opslag 7. Hvorfra Sidses mand Jens Hansen kommer kan jeg ikke finde. Da de gifter sig 1784 står at han er af Borup, opslag 186.
God middag, Eva

Eva Vajstedt

Undskyld her er jeg igen med noget som gör mig frustreret.
I Borup Kirkebog 0pslag 101 står at Sidse er döbt 16/11 1766 og skiftet efter faderen er dateret 27/11 1767 der hun er 6 uger gl. Hvem skal jeg tro på? Har prästen fört ind hende forkert, der står at faderen er död da hun döptes eller blev skiftet först gjort året efter?

Sidse Mortensdatter: I FT 1787 er hun 23 år (* 1764), FT 1801 36 år (* 1765) og 64 år når hun dör 1831 (*1767).
Jens Hansen: I FT 1787 er han 29 år (*1758), FT 1801 er han 41 år (*1760) og 73 år når han dör 1831 (*1757).

I Borup döbes Jens 1760 opslag 91. Han er den eneste Jens hvor faderen hedder Hans to år för og to år efter 1760. Foräldrerne er de jeg blev usikker på og tog tilbage nemlig Hans Olsen gmd i Borup og Kirsten Pedersdatter som gifter sig 10/11 1759 opslag 181. Hvad tror du?
Med vänlig hälsning Eva

Jette Nielsen

Hej Eva

Et dødsfald skulle anmeldes til skiftemyndigheden indenfor 30 dage, derefter kunne der godt gå meget lang tid inden skifteregistreringen fandt sted. Så det passer meget godt med din Sidse Mortensdtr.

Umiddelbart vil jeg tro at Jens Hansen er søn af Hans Olsen Gmd. i Borup. I 1786 ved Jens Hansens dtr.Bodil er det Hans Olsens kone i Borup der bar. Desuden er Jens Hansen i Kimmerslev ofte fadder ved Gmd Per/Peder Hansens børn i Borup.

Men du har ret i,at det er temmelig forvirrende, for der er mange der hedder det samme! Jeg har kun kigget det hurtigt igennem.

Jens Hansen har også en søn der hedder Ole. Du kan prøve at se om navnet Kirsten går igen i den næste generation, det burde det vel gøre, hvis det er de rigtige personer.

VH,
Jette
   

Eva Vajstedt

Hej Jette!
Jeg fandt Morten Andersens to äldste sönner döbt i Vigersted sogn men de er sväre at läse, håber du kan.
Anders döbt 1742 opslag 77, står överst på höjre side.
Peder döbt 1754 opslag 79, den er lidt lettere. Jeg kan ikke tyde det som står för Morten Andersen og för hustru Inger Andersdatter. Står der Sneckerup efter drengebarn?
Med vänlig hälsning Eva

Jette Nielsen

#17
Hej Eva

Jeg læser det også som Sneckerup ved Peders dåb, men ved Anders dåb er det nærmest umuligt at se andet end navnene.

Ang. Jens Hansen, så tror jeg ikke han er søn af Hans Olsen Sognefoged, har kigget lidt mere på det,
og som du selv skriver, så passer det ikke sammen.

Jens Hansen i Kimmerslev og Peder Hansen gmd. i Borup,er faddere for hinandens børn, så der må være en forbindelse.

Jens Hansen fik også døbt en søn Hans 1793, hvor Peder Hansens Hstr. i Borup bar,så det barn kan være opkaldt efter farfaderen.

Fandt dette skifte, efter Anders Mortensen bror:

Laurs Mortensen = Bendte Jensdtr i Gronholt    30 Apr 1716    pg 156
CH:      Ole Laursen 4
        Karen Laursdtr 2
HIS.BRO:         Anders Mortensen i Lammestrup
[Svenstrup gods, skpr; Book 1 1702-1733; FHL film 41365]

Jeg har kigget i lægdsrullen i de første år, efter Jens Hansen, både i Kimmerslev og Borup sogne, men fandt ikke noget.

NB: Der er en Jens Hansen født i Borup 16 p.Trin. 1759, søn af Hans Olsen, Konf. 1777. 

Men om det er "din" er svært at afgøre ;)

Mvh.
Jette

Eva Vajstedt

Hej Jette!
Jeg har nu väret frem og tilbage i dåbs og vielsesbogen for Borup, men först hvor har du fundet at Hans Olsen er sognefoged?
Der er tre Hans Olsen og to som gifter sig i Borup mellem 1749-1757 eller får börn döbt og det er: Hans Olsen hugger, Hans Olsen fra Dalby og Hans Olsen fra Borup.
Opslag 179: Hans Olsen husmand i Dalby og Kirsten ----- af Kimmerslev som gifter sig 12/10 1749 eller 1750, årstallen står konstigt. Jeg har ledt i N Dalby for at finde mere om Hans uden at lykkes.
Opslag 181: Det er den Hans Olsen og Kirsten Pedersdatter som gifter sig 1/11 1757 og jeg tror og ikke tror er den rigtige.
Opslag 77: Hans Olsen hugger (ikke ledt efter hans vielse) får en sön Jens döbt 1751 med andre navne på dåbsvidnerne.
Opslag 107: Dom 26 Trin 1770. Hans Hansen väret hos Hans Olsen gårdm i Borup og döbt sin datter Kirsten. Hans Olsen kone -- bar barnet. T: Hans Matsen i Ebbe---huset, Hans Hansens kone, Ditlev Nielsens kone, Hans Nielsens kone alle af Borup. Kan Hans väre sön af Hans Olsen.
Du skriver om en forbibdelse mellem Jens - og Peder Hansen. er det fra opslag 141?
Jeg har ledt efter Peders dåb men ikke fundet den.
Har du tips hvordan jeg skal gå videre. Jeg håller på at tappe den röde tråd. Lägdsrullerne begriper jeg mig ikke på.
Mange hilsener Eva ???



Jette Nielsen

#19
Hej Eva

Jeg tror heller ikke vi kommer videre foreløbig ;) der er arbejde nok til de lange vinteraftner.

Meget af det jeg har fundet er bl.a. fra de indtastede FT. og skifter, det er en stor hjælp.

Denne Hans Olsen kaldes i FT.1801 for sognefoged, og bor hos sønnen, jeg tror ikke, det er de rigtige:  

Roskilde, Ramsø, Borup, Borup Bye, 3. Fam, , FT-1787
Hans Olsen   61   Gift   Hosbonde   Gaardmand og Fæstebonde      
Kirsten Peters Dtr.   49   Gift   Madmoder   -      
Christian Hansen   22   Ugift   Deres Børn   Avlingskarl      
Peter Hansen   8   Ugift   Deres Børn   -      
Karen Hans Dtr   23   Ugift   Tjenestefolk   Eene Pige      
Christian Nielsen   18   Ugift   Tjenestefolk   Avlingsdreng
--------    
Roskilde, Ramsø, Borup, Borup Bye, Gaard, 3, FT-1801
Christian Hansen   35   Gift   Huusbond   Bonde og Gaardbeboer      
Kirsten Hansdatter   30   Gift   Hans Kone        
Jørgen Christiansen   9   Ugift   Deres Børn        
Hans Christiansen   7   Ugift   Deres Børn        
Karen Christiansdatter   5   Ugift   Deres Børn        
Ole Jørgensen   18   Ugift   Tjeneste Folk        
Kirsten Frederiksdatter   17   Ugift   Tjeneste Folk        
Hans Olsen   85   Enkemand   Huusbondens Fader   Sognefoged
-------  

I OE-1771 er der disse 3 i Borup, så må du selv sortere i dem:

3 poster fundet

Kilde:  OE-1771
Mandens navn:  Hans Olsen Mandens erhverv:  Gaardmand
Mandens alder:  45 Mandens civilstand:  Gift
Mandens nr. ægteskab:  1 Mand død (ja/nej):  Nej
Hustru død (ja(nej):  Nej Hustrus alder:  31
Hustrus civilstand:  Gift Hustrus nr. ægteskab:  1
Sogn:  Borup Herred:  Ramsø
Amt:  Roskilde Stednavn:  Borup Bye 2
------
Kilde:  OE-1771
Mandens navn:  Hans Olsen Mandens erhverv:  Gaardmand
Mandens alder:  40 Mandens civilstand:  Gift
Mandens nr. ægteskab:  2 Mand død (ja/nej):  Nej
Hustru død (ja(nej):  Nej Hustrus alder:  26
Hustrus civilstand:  Gift Hustrus nr. ægteskab:  1
Sogn:  Borup Herred:  Ramsø
Amt:  Roskilde Stednavn:  Lammestrup Bye 2
------
Kilde:  OE-1771
Mandens navn:  Hans Olsen Mandens erhverv:  Dagleyer
Mand død (ja/nej):  Ja
Hustru død (ja(nej):  Nej
Hustrus forsørgelse:  Spinderokken Hustrus alder:  70
Hustrus civilstand:  Enke Hustrus nr. ægteskab:  1
Enkestand antal år:  3 Antal uforsørgede børn:  1
Sogn:  Borup Herred:  Ramsø
Amt:  Roskilde Stednavn:  Borup Bye 1
------
Hvis jeg skal komme med et tip, så må det være, at starte med at søge ud fra det, man ved, er helt sikkert og konkret,
og så arbejde sig frem, ud fra det, ellers kommer man nemt til at lede i blinde, og bruge en masse tid.

Det er sikkert, at til Jens Hansens børns dåb i Kimmerslev, er der faddere fra Borup sogn,især Peder Hansen gmd. i Borup,
og omvendt flere gange. Men hvordan det hænger sammen ved jeg ikke.
Der er man nødt til at gennemgå alle faddere på dem begge to, for at se om det kan give nogen oplysninger.

Jeg vender tilbage senere -

VH.
Jette

Eva Vajstedt

Tak Jette.  Jeg pröver dit tips.
Med vänlig hälsning Eva

Jette Nielsen

#21
Hej Eva

Har nu fundet forbindelsen til Peder Hansen gmd. i Borup, han er ikke bror til din Jens Hansen.

Peder Hansen var gift 1.gang 1772 med Kirsten Madsdtr, hun var datter af Mads Andersen i Lammestrup, bror til Morten And.
(Se skifte efter Mads And.1753 i mit indlæg 11/1)

1773 nov. til ve. døbt Peder Hansen søn Ole, fadder var: Hans Nielsen Per Hansens Fader:
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=148498&side=115&height=684

Kirsten Madsdtr. døde 1778:

Kirsten Madsdtr i Borup      7 May 1778      pg 543
HUSB:    Peder Hansen gmd
MODER:   Margrethe Larsdtr = Jens Olsen gmd i Orninge
SIS:     Ane Madsdtr = Jorgen Andersen gmd i Ortved
½SIS:    Maren Jensdtr
        Johanne Jensdtr begge hiemme i Orninge
[Svenstrup gods skpr; Book 2 1733-1782; FHL film 41366]
-----
Skifte efter Peder Hansens mor:

Marie Pedersdtr i Boerup     30 Jul 1772     pg 480
HUSB:    Hans Nielsen gmd
CH:      Peder Hansen 28        
         Rasmus Hansen 13
        Johanne Hansdtr 22
        Bodil Hansdtr 21
        Karen Hansdtr 12 - alle hiemme
[Svenstrup gods skpr; Book 2 1733-1782; FHL film 41366]

Dvs. at Sidse Mortensdtr. og Kirsten Madsdtr. var kusiner ;)

Mvh.
Jette

Eva Vajstedt

Hej Jette!
Jeg er ikke kommet längere med Jens Hansen. Mit problem er at 8 personer som findes i den  gren/generation så kommer 6 måske 7 fra samme sogne omkring Svenstrup gods og det er let at blande navnene sammen da flere går igen. Det er sådan at det engang imellem virker som om de er en hel stor familie. Det er bare at ikke give op men lige nu har jeg tabt oversikten eller tråden.
Med vänlig hälsning Eva


Eva Vajstedt

Hej Jette!
I Borup konfirmeres tre Jens Hansen Den en 1772, sön til Hans Madsen i Urup. Ham tror jeg ikke på. Sår er det Jens konfirmeres 1777 og sön til Hans Olsen i Borup (som er nävnt tidligere) og så er der Jens konf 1778 og sön til Hans Pedersen i Lammestrup. Det kan väre ham men faderen findes ikke i FT-1787 og jeg har ikke fundet den Jens i dåbsbogen.
Med vänlig hälsning Eva

Jette Nielsen

#24
Hej Eva

Noget kunne tyde på at der kan være en forbindelse til Gmd. Hans Olsen/Kirsten Pedersdtr. i Borup, som du først fandt.

Men Hans Olsens alder i FT.1801 må være ca.10 år for høj, sammenlignet med OE 1771 og FT.1787.
Desværre er der ikke skifte på Kirsten Pedersdtr. (død1799) eller Hans Olsen, hvis død jeg ikke kan finde.
 
Hvis man ser på fadderne til Jens Hansens børn, så var det Hans Olsens Kone i Borup der bar deres 2. barn til dåben:

Øverst til ve. Unge Jens Hansens Bodil døbt 1786:
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=148498&side=129

Det sidste barn blev kaldt Margrethe, døbt 8/10 1797, kan hun være opkaldt efter Kirsten Pedersdtr.s mor, der døde 1795??

Kirsten Pedersdtr. var iflg.skiftet datter af Peder Rasmussen i Borup

Peder Rasmussen gl. hmd i Borup       13 Oct 1778    pg 550
WIFE:   Margrethe Larsdtr
CH:      ... Pedersdtr = Hans Olsen gmd i Borup
        Rasmus Pedersen gmd i Borup (dod) = ... = 2. Lars Frandsen i Borup
           CH:  Arne Pedersdtr = Peder Hansen gmd i Borup
                Ane Pedersdtr ugift hiemme
wgd: Christen Pedersen hmd i Bregentved
[Svenstrup gods skpr; Book 2 1733-1782; FHL film 41366]
----
Margrethe Larsdtr i Borup    10 Dec 1795/19 Oct 1796                  pg 342 365
HUSB:    Jens Sorensen hmd
HEIRS:   Kirsten Pedersdtr = Hans Olsen sognefoged i Borup        
         Ane Rasmusdtr = Jens Hansen gmd i Borup
        Arne Rasmusdtr = Peder Hansen gmd i Borup
[Svenstrup Gods, skpr; Book 3 1783-1805; FHL film 41367]
------
Der er en Jens Hansen Gmd i Lammestrup, som i FT.1787 er 29 år,(samme alder som din Jens H.) Han var senere gmd i Borup.

Det ser ikke ud til at han er søn af Hans Olsen i Borup.  Så han må kunne udelukkes.

Han boede først i Lammestrup, senere i Borup, og havde en bror Lars Hansen, der ses i skiftet herunder,
de var sønner af Hans Pedersen i Snekkerup iflg. et skifte:

Birthe Sorensdtr i Lammestrup         3 Jun 1812     pg 170 192 197
HUSB:    Lars Hansen hmd
CH:      Karen Larsdtr ugift tien i Urby
        Ole Larsen 15 tien i Dalbye
        Maren Larsdtr ugift tien i Borbye
        Jens Larsen 6 hiemme
        Ane Larsdtr ugift hiemme
        Kirstine Larsdtr ugift hiemme
HUSB.BRO: Jens Hansen gmd i Borup
[Svenstrup Gods, Holbaek skifteprot; Book 4 1805-1830; FHL film 41368]

Desværre mangler det endelige bevis, men jeg tror jeg ville arbejde videre med dette spor.

Har du fundet hvad der blev af din Jens Hansens børn?

Hvis det er den rigtige familie, så burde navnet Kirsten vel forekomme i næste generation.

Mvh.
Jette

Eva Vajstedt

Hej Jette!
Tak. Jeg har väret inde og kikke på Svenstrups skifter og fundet dem. Angående FT 1801 så kan jeg ikke finde Hans Olsen der. Derimod i FT 1787 hvor han er 61 og Kirsten Pedersdatter 49 år. Den alders forskel er ikke så märkelig som nedenstående.
I samme FT opslag 5 fandt jeg  Jens Sörensen 38 gift 1:e gang og Margrethe Larsdatter 83 år gift 2:e gang. D v s at Margrethe bör väre födt omkring 1704 men jeg finder hende ikke i Borup. Vil kontrollere Vigersted sogn.
Derimod finder jeg at Peder Rasmussen i Bastebjerg får en datter Margrethe döbt 8/7 1706 i Borup. Det märkelige er at Jens Sörensen når han gifter sig 28/9 1780 opslag 186 står der at han er fra Bastebjerg og der hedder hun Margrethe Peders enke af Borup. På en eller anden måde må disse personer hänge sammen. ???

Jeg har ledt efter Kirsten Pedersdatters dåb uden resultat

Jens Hansens og Sidse Mortensdtatters börn, alle döbt i Kimmerslev kirke:
Karen * 1785 opslag 127
Bodil *1786 opslag 129, död samme år.
Anders *1787 opslag 131.
Bodil  *1790 opslag 135.
Ole * 1794 opslag 144.
Margrethe * 1797 opslag 152.
Med vänlig hälsning Eva ???

Eva Vajstedt

Hej Jette!
Peder Rasmussen giftede sig 19/11 1693 med Mette Christensdatter, begge af Bastebjerg. De fik i hvert fald 6 börn mellem 1694 til 1710, måske 7 om han er samme person som döber sönnen Friderich, opslag 19. Börnene er Lars 1694, Jens 1696, Mette 1700, Margrete 1706, Karen 1708 og her kaldes han Peder Bastebjerg, Hans 1710 og her står at faderen för boende i Bastebjerg.  Det syvende barn om det er ham er Frederich 1711 og der står sergeant ved Landmilitsen, den eneste som er döbt i Kimmerslev kirke.
Jeg fortsatte i dåbsbogen for at finde flere börn og jeg fandt noget helt andet nemlig:
Opslag 23: 18/5 1717, havde et be---det qvindfolck Margrethe Laursdatter en sön til dåben kaldet Christen. Hun udlagde til barnefader ----- tjenende i Lammestrup ----- Peder Persön.
Opslag 26: 1/1 1721 havde Margrethe Laursdatter et uägte barn ----- var hendes 3die ----- barn hvorfor hun er bleven udvist af menigheden er udlöst af dem; Barnet blev kaldt Rasmus. Hun lod udlägge til barnefader en soldat ved Lands-militsen navnlig Peder Pedersön med den hun og avlede det forrige barn.
Er 3die forkert?
Nogen Margrethe med far Lars/Laurs har jeg ikke fundet i Borup. Det kan kun väre den rigtige Margrethe. Hvornår hun blev gift med Peder Rasmussen har jeg ikke fundet. Han må ha väret gammel og hvor samt hvornår er Kirsten Pedersdatter döbt gift med Hans Olsen?
En svär knude at löse.
Eva ???

Jette Nielsen

#27
Det er de forkerte du har fat i, tror jeg, de er alt for gamle ;)

Peder Rasmussen i Borup må være ham her, født ca. 1696, og død 1778 iflg.skiftet.

Kilde:  OE-1771
Mandens navn:  Per Rasmusen Mandens erhverv:  Huusmand
Mandens alder:  75 Mandens civilstand:  Gift
Mandens nr. ægteskab:  1 Mand død (ja/nej):  Nej
Hustru død (ja(nej):  Nej Hustrus alder:  61
Hustrus civilstand:  Gift Hustrus nr. ægteskab:  1
Sogn:  Borup Herred:  Ramsø
Amt:  Roskilde Stednavn:  Borup Bye 12
-------
Ifølge OE 1771 var Kirsten 31 år, = født omk. 1740,  i FT. 1787 var hun 49 år = omk.1738

Kilde:  OE-1771
Mandens navn:  Hans Olsen Mandens erhverv:  Gaardmand
Mandens alder:  45 Mandens civilstand:  Gift
Mandens nr. ægteskab:  1 Mand død (ja/nej):  Nej
Hustru død (ja(nej):  Nej Hustrus alder:  31
Hustrus civilstand:  Gift Hustrus nr. ægteskab:  1
Sogn:  Borup Herred:  Ramsø
Amt:  Roskilde Stednavn:  Borup Bye 2
-------

Kirsten Pedersdtr. havde en bror Rasmus, der døde 1768,han er nævnt i sin fars skifte 1778, ovenover.

Rasmus Pedersen gmd i Boerup                 23 Jun 1768      pg 422
WIFE:    Birthe Kortsdtr
CH:      Ane Rasmusdtr 8  (unsure of her 1st name?)
        Ane Rasmusdtr 2
guard: Hans Olsen gmd i Boerup
wgd: Hans Andersen i Orninge
[Svenstrup gods skpr; Book 2 1733-1782; FHL film 41366]

De kan jo være født i andre sogne indenfor Svenstrups gods område

Mvh
Jette

Eva Vajstedt

Hej Jette!
Jeg får det heller ikke at stemme men der findes kun en Margrethe Larsdatter og så er der aldersforskellen mellem hende og Jens i FT 1787, for der må de vel väre de rigtige personer - eller??
Mener du at skiftet efter Peder Rasmussen ikke er fra Bastebjerg men den du nävner födt ca 1696 med samme navn?
Kan enken Margrethe Larsdatter väre den som fik uägte börn hvoraf den ene hedder Christen?
I skiftet efter Peder Rasmussen har hun Christen Pedersen som laugsvärge fra Bregentved.
Jeg har läst skifterne og det sidste fra 19/10 1796  er på opslag 366. Det har jeg svärt ved at forstå. Jeg behöver din hjälp med det. Jeg förstår det handler om husets bröstfäldighed og må handle udgifter på 67 rdr. Er det udgifter som arvingerne ikke vil betale eller vil ha erstatning for? De har et möde med Jens Sörensen 17/1 1796 og er der blevet enige med ham så at alt nu er afklaret - korrekt?
Nu vil jeg kikke på det sidste skifte du lige har sendt.
Mange hilsener Eva ???


Eva Vajstedt

Hej igen!
Hvorfor kan jeg ikke finde det du får frem i OE-1771?
Eva :)