Morten Andersen fra Kimmerslev, Borup sogn på 1700-tallet

Startet af Eva Vajstedt, 10 Jan 2019 - 18:18

Forrige emne - Næste emne

Jette Nielsen


Det er denne her du skal bruge til OE 1771- prøv dig lidt frem:

http://www.ddd.dda.dk/soeg_oeders.asp

Ja, vi er enige om at det er Peder Rasmussen i Borup. det drejer sig om, f.ca.1696 og død 1778.

Han var gift med Margrethe Larsdtr. som var 61 år i OE 1771, dvs.født ca.1710 så det kan ikke være hende. der får børn i 1721!

Margrethe Larsdtr. i Borup blev gift 2.gang med Jens Sørensen,og når hun kaldes 'Margrethe Peders' ved vielsen,
er det sikkert det, hun blev kaldt i daglig tale, efter hendes mand, og ikke hendes efternavn.

Du har jo skiftet efter hende, hvor hendes arvinger er nævnt, resten af skiftet har jeg ikke fået set.

VH.
Jette

Eva Vajstedt

God morgon!
I går fandt jeg Hans Olsen död 29/3 1808. Han boede da hos sönnen Jens Hansen i Kimmerslev. Märkeligt nok så findes han ikke i FT-1801 for Borup og Kimmerslev, men det betyder ikke så meget.
m v h Eva :)

Jette Nielsen

#32
Hej Eva

Jamen, så faldt det hele jo på plads, :)  omkring Jens Hansen. Det var et rigtig godt fund -

Hans Olsen er i FT.1801, hvor han bor hos sin søn Chr.Hansen, men der er noget galt med hans alder, den er mindst 10 år for høj.

Roskilde, Ramsø, Borup, Borup Bye, Gaard, 3, FT-1801
Christian Hansen   35   Gift   Huusbond   Bonde og Gaardbeboer      
Kirsten Hansdatter   30   Gift   Hans Kone        
Jørgen Christiansen   9   Ugift   Deres Børn        
Hans Christiansen   7   Ugift   Deres Børn        
Karen Christiansdatter   5   Ugift   Deres Børn        
Ole Jørgensen   18   Ugift   Tjeneste Folk        
Kirsten Frederiksdatter   17   Ugift   Tjeneste Folk        
Hans Olsen   85   Enkemand   Huusbondens Fader   Sognefoged
-----

Han må være født omk.1726, når han var 78 år ved sin død i 1806.

VH
Jette

Eva Vajstedt

Hej Jette!
Tak. Det ser ud til at det bliver svärt at finde mere om Margrete Larsdatter, hun er ikke döbt i Borup. Jeg har fundet to mulige foräldre til Hans Olufsen i Borup.
1. Oluf Hansen g m Citzse -ansdatter 1/10 1719 opsl 171. Det förste bogstav i efternavnet er jeg usikker på om det skal väre et J.
2. Oluf Andersen g m Engel Jensdatter. At konen hedder Engel fremgår af at hun er enke efter Ole Andersen og döber Maren 24/7 1740 opsl 53 i Kimmerslev. Der er et skifte efter Engel, som havde giftet sig igen Niels Ibsen. De er ikke gift i Borup sogn.
Oluf og Engel får flere börn deriblandt Hans 26/6 1729 opsl 34.

Tilbage til Oluf og Citze. De får Karen 29/7 1721 opsl 26, Jens 11/11 1725 opsl, Hans 30/3 1728 opsl 32 og måske Mette 1730 opsl 41, faderens navn er svär at tyde.
Jeg tror mere på denne familie da alderen passe på Hans men desvärre findes ingen skifter på nogen af dem.

Går dette at löse eller bliver det til et måske?
m v h Eva :)

Jette Nielsen

#34
Ang. alderen på Hans Olsen i Borup, så skulle han være født ca. 1728, ud fra hans alder ved død, (jeg havde skrevet 1726)

Det er interessant med denne Engel Jensdtr. og sønnen Hans Olsen,
det kan måske forklare, hvorfor Hans Olsen i Borup kalder sin 1. søn for Jens:

Engel Jensdtr i Kimmerslov   24 Dec 1755     pg 251
2HUSB:   Niels Ibsen
CH:      Maren Nielsdtr 12
        Karen Nielsdtr 6
1HUSB:   Ole ...
CH:      Hans Olsen 26 tiene hiemme        
        Ole Olsen 23 tiene hiemme
        Ane Olsdtr = Jorgen Eriksen gmd i Walsoemagle, Skioldenesholms goeds
        Johanne Olsdtr 19 tiene hiemme
REL:     Niels Nielsen i Kimmerslov
[Svenstrup gods skpr; Book 2 1733-1782; FHL film 41366]
------
Jens Jensen inds i Kimmerslov         5 Feb 1756     pg 256
CH:      Engel Jensdtr (dod) = 2. Niels Ibsen sognefoged i Kimmerslov
          CH:  Hans Olsen 26 hiemme                
                Ole Olsen 22 hiemme
                Ane Olsdtr = Jorgen Eriksen i Walsoemagle, Skioldenesholms gods
                Johanne Olsdtr = Jens Nielsen i Bieveskov, Spanagers gods
                Maren Nielsdtr 13 tien i Kongested
                Karen Nielsdtr 6 hiemme
        Karen Jensdtr = Hans Jorgen Christian Skoemager i Jyderup, Holbek, Agersvolds gods ( Hans Christian Jorgensen )
[Svenstrup gods skpr; Book 2 1733-1782; FHL film 41366]
------
Hans Olsens børn i Borup:
1759 Jens, 1762 Ole, 1766 Christian, ca.1779 Peter.

Ved sønnen Christians dåb 1766, er det Thomas Christensens kone fra Kimmerslev, der bærer barnet,
fadder var Hans Fransen fra Kimmerslev, det bør undersøges nærmere, hvem de 2 var:

1766 Johan Baptist til hø. døbt Christian
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=148498&side=100

VH.
Jette

Eva Vajstedt

Hej Jette!
Jeg ved ikke om dette giver noget. I hver tfald så er personerne i nogle tilfälde fadder til hinandens börn.
Hans Fransen gifter sig med Karen (jeg tror der står Henriksdatter) 1760 i Kimmerslev opsl 182.
Samme opslag lige under Hans Hansen gift med Birte Christensdatter i Borup.
Thomas Christensen gift med Karen Larsdatter 1765 i Kimmerslev.

Så har jeg et notat som jeg tidligere reagerede på og ikke har löst hvordan de hörer sammen:
Opslag 107: Dom 26 p t 1770 havde Hans Hansen väret hos Hans Olsen gårdmand i Borup sin datter Kirsten til dåben. Hans Olsens kone bar og faddere var Hans Matsen i Ebbesenshuset, Hans Hansens kone, Ditlev Nielsens kone, Hans Nielsens kone alle af Borup.

Hele Borup og Kimmerslev må väre i familie med hinanden   :)
Eva

Jette Nielsen

#36
Der er meget der tyder på, at det er "din" Hans Olsen, der nævnes i skiftet efter Engel Jensdtr. men jeg kan ikke finde det endelige bevis.

Hans alder passer, og han blev gift 1757 i Borup, og den 1.søn kaldes Jens.  Efter morfaderen?

Ole Andersen af Kimmerslev og Engelke Jensdtr. blev trolovet 12 Nov. 1723 i Haraldsted, Sorø amt:

vielse til ve:
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=150800&side=17

De blev trolovede udi Fæstemøens Fader Jens Jensens hus i Wals. (Valsømagle)  

Det er så denne Jens Jensen der nævnes i skiftet 5 Feb.1756, som indsidder i Kimmerslev, (Engel Jensdtr.s far)

Ole Andersens forlover var Anders Laursen i Snecherup, det må være hans far i skiftet her:

Anders Laursen hmd i Snecherup        21 Jul 1735    pg 63
WIFE:    Karen Jensdtr
CH:     Ole Andersen i Kimerslov        
          Niels Andersen bonde i Gronholt
        Laurs Andersen (dod) i Klovested
          2CH:
        Margrethe Andersdtr = Peder Aagesen i Orted Brentved
[Svenstrup gods skpr; Book 2 1733-1782; FHL film 41366]
-------

Jeg fandt 2 børn mere af Hans Olsen i Borup:

1770 3 p.Trin. døbt Rasmus
1775 6/8 døbt Karen
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=148498&side=108
-----
Fandt også Sidse Mortensdtr. konf. 1783 tj. Niels Pedersen i Kimmerslev (stedfaderen) til ve.
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=203279&side=4

Mvh.
Jette

Eva Vajstedt

Hej Jette!
Ole Andersen og Engel fik 8 börn, det förste döde dagen efter, jordmoderen döbte ham. Til de andre börns dåb går nogle navne igen og det er Marcus Smed og hans kone, Frants Laursen og en del Nielsen. Jeg har läst faderens skifte dateret 21/7 1735 opslag 65. Faderen Anders Laursen var gift med Karen Jensdatter og deres börn er: Ole i Kimmerslev, Niels i Grönholt, Lars' 2 börn i Klövested og Margrete Andersdt gift med Peder Aagesen Orsted Berentved. Jeg har kikket på Engels skifte på 6 sider men kun nået at läse begyndelsen. Desvärre, mens jeg skriver dette, slår det mig at jeg glemte lede efter Ole Andersens skifte. Det gör jeg senere.
Jeg har ikke fundet Ole Andersen döbt i Borup og heller ikke hans foräldres vielse.
Er det ikke märkeligt at navnet Engel/Engelke ikke dukker op i slägten sidenhen?
Kan fästeprotokollerne fortälle noget og hvordan leder man der?
m v h Eva

Jette Nielsen

#38
Det var en god ide med fæsteprotokollen, ser ud til at det kun er registret, der er bevaret,

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=18484441#237053,45111456

jeg tror man starter fra en ende af ;) obs. at der 2 sider pr. opslag.

Prøv at se opslag 6 anden øverst, der nævnes en Hans Olsen??  Et fæstebrev kunne godt blive udstedt lang tid efter at fæstet var overtaget.

Det med navneskikken undrer også mig - jeg tror de tar de ældste først, f.eks. burde din Jens Hansen vel ha' en søn Morten,
men deres 1. søn hedder Anders i stedet.  Den eneste datter Hans Olsen fik blev kaldt Karen, hvem hun så er opkaldt efter.

Obs. Kimmerslev starter opsl. 18 i Fæsteprotokollen,

Det mest sandsynlige er, at han var søn af Ole Andersen, og blev sognefoged som sin stedfar Niels Ibsen, (død omk.1765 iflg skifte)
forøvrigt så var det Thomas Christensen i Kimmerslev, der blev gift med Niels Ibsens enke og fik gården med hende.

Thomac Chr. nævnes som fadder 1766 ved Hans Olsens søn Christians dåb.

VH
Jette

Eva Vajstedt

Hej Jette!
Tak, jeg skal pröve og se om jeg kan finde ud af det. Jeg har lige väret inde og fundet Engelkes dåb. Haraldsted opslag 64: Rogate 1704 Jens Jensens datter af W.magle Engelke og hendes foräldres vielse på opslag 5: Duica Jubilate 1703 Jens Jensen ---- står der Dagges sön Jens af Haraldsted og forhen Lars Jensens enke af Walsömagle ved og uden --- for hvilken såvel bekendte ingen caution behöves 2 p trin blev gift. Rogate er det trolovelse når det andet er vielse? Hvad enken hedder går ikke at finde. Han må väre död för 1700 der kirkebogen begynder. Da jeg ledte efter Lars Jensens död faldt jeg over en anden kvinde Engelke dör 29 år og i övrigt flere usädvanlige navne sammenlignet med Borup.
m v h
Eva

Eva Vajstedt

Hej Igen Jette!
Jeg har kikket på registeret. Betyder det ikke at at Hans Olsens far er Ole Hansen?
Eva ???

Jette Nielsen


Jo, sådan læser jeg det også, hvis det altså er din Hans Olsen, men datoen passer jo godt nok, når han blev gift 1757.

Der er man stadig nødt til at se på fadderne, og andre personer, der nævnes i din Hans Olsens nærhed.

Det ville ha' været rart at se selve fæstebrevet, men det er nok gået tabt.

VH,
Jette

Eva Vajstedt

Hej Jette!
I Hans Olsens närhed har jeg bare börnene og hans hustru Kirsten Pedersdatter og hendes foräldre Peder Rasmussen og Margrete Larsdatter.
Så er der Oluf Hansen gårdmand i Borup gift 1/10 1719 med Sitze ----datter og deres 3 börn.
Hans db 30/3 1728, Jens db 11/11 1725, Karen db 1721.
Dåbsvidner til Hans og Jens er de samme: Unge Anders Nielsen, Peder Sörensen Hans Hansen og prästens kone bar. Ved Karens dåb er det Jep Olufsen, Pofvel Marcussens hustru Anne og Karen Pedersdatter som tjente hos prästen.

Findes ikke fästebrevene bevarede på Rigsarkivet?
m v h Eva

Jette Nielsen

#43
Hej igen

Det er fadderne til Hans Olsens børn der er vigtige, især hvis der er nogle der kommer fra andre sogne, så er det værd at undersøge nærmere.
Ved datteren Karens dåb 6/8 1775, er det f.eks. Nilauses kone fra Heinerup der bærer barnet, Heinerup ligger i Præstø amt, i Sædder sogn
dåb til ve.
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=148498&side=108

Hvordan det hænger sammen ved jeg ikke, det er sådan noget, man kan få resten af vinteren til at gå med :D  

Hvem den Ole Hansen i Borup er, med en søn Hans Olsen, ved jeg ikke, og jeg kommer det nok heller ikke nærmere.
Det er jo lidt mærkeligt at det er fra 1757 -

Jeg fandt noget andet i fæsteprotokollen,

opslag 48 anden øverst, Jens Hansen landsoldat, fik fæste på gården i Kimmerslev 18/4 1785 efter Niels Pedersen (Sidses stedfar)

Jeg har søgt efter selve fæsteprotokollen i Google, måske er der andre der vil prøve at søge Daisy ?

Mvh.
Jette

Jette Nielsen

Hej igen

Har lige kigget lidt mere i registret til fæsteprotokollen, og her er Ole Andersen i Kimmerslev ikke nævnt,
men vi ved jo at han boede der, og døde omk. 1740, hvor hans enke fik døbt en datter Maren.

Vi ved også at det var Niels Ibsen sognefoged, der blev gift med enken iflg. hendes skifte.

Fandt dette på Daisy fra Svenstrup gods:

https://www.sa.dk/daisy/arkivskabers_arkivserier?a=Svenstrup+gods&b=F%C3%A6steprotokol&c=&d=1&e=2019&f=&g=&h=&ngid=814732&ngnid=&heid=17175029&henid=17175031&epid=17175034&faid=12&meid=&m2rid=&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Mvh
Jette

Eva Vajstedt

Hej Jette!
Tak ska du ha. Jeg vil give den gren en chance til ellers må jeg stoppe der. I fästeregistret fandt jeg Jens Hansen Kimmerslev 3/9 1776 og jeg fandt heller ikke Ole Andersen. Daisy var jeg inde i for nogle år siden men begreb mig ikke på den. Godt at du sendte en genvej og så må jeg lede mig frem.
m v h Eva :) :)

Eva Vajstedt

Hej igen!
Jeg har en bekendt i Köbenhavn som også slägtforsker. Hun har lovet at kikke efter fästebrevene på Rigsarkivet.
Jeg har väret inde i Heinerup Sädder sogn både i kirkebogen og folketälling 1787. Nielausen var ikke i FT men jeg mistänkte en kvinde i sit andet gifte med 2 börn fra förste Jens Nielsen 13 og Ane Nielsdatter 10 opslag 22. Den nye manden hed Anders Henrichsen 42 og hun Karen Davidsdatter 52 år. På opslag 65: Niels Nielsen döde 1780 og blev 87 år om det nu er ham, igen en stor aldersforskel. Nogen Nilaus Nilausen fandt jeg ikke. Jeg fandt Ane döbt 1777 opslag 57 (alle vidner fra Heinerup) men ikke Jens. Om jeg ikke husker helt forkert var der en David i Borup så jeg vil undersöge om hun kommer derfra.
m v h
Eva ;)

Jette Nielsen

#47
Hej Eva

Godt du har fået én til at gå på arkivet, så må vi håbe det giver en afklaring med fæsteprotokollen.

Jeg har tidl. haft kigget på Nilaus fra Heinerup, men det opgav jeg ret hurtigt ;) jeg kan ikke se hvilken forbindelse der er til din Hans Olsen.
Måske var de gode bekendte?

Nilaus kom fra Borup sogn, og flyttede senere til Hejnerup i Sædder sogn, som åbenbart hører under Svenstrup gods. Han døde i Ørsted, Ramsø herred.

Margrethe Hansdtr kone i Borup Smedhuus        8 Apr 1770     pg 436 437
CH:      Ole Christensen Smed i Borup Smedhuus
        Judithe Jensdtr = Jep Hansen gmd i Heinede
        Margrethe Jensdtr = Nilaus Hansen i Heinerup        
        Ane Jensdtr = Henrich Andersen i Kioge
? madame sal. Ursin i Boerup Praestegaard  (guard: Sveistrup byefoged i Ringsted
[Svenstrup gods skpr; Book 2 1733-1782; FHL film 41366]
--------
Kilde:  OE-1771
Mandens navn:  Nielaus Hansen Mandens erhverv:  Gaardmand
Mandens alder:  54 Mandens civilstand:  Gift
Mandens nr. ægteskab:  1 Mand død (ja/nej):  Nej
Hustru død (ja(nej):  Nej Hustrus alder:  45
Hustrus civilstand:  Gift Hustrus nr. ægteskab:  1
Sogn:  Sædder Herred:  Bjæverskov
Amt:  Præstø Stednavn:  3
------
Skifte:
Nielaus Hansen gmd i Orsted Udflyttede gaard           6 Dec 1786     pg 35
WIFE:    Margrethe Jensdtr
CH:      Jeppe Nielausen 27 gmd i Heinede
        Jens Nielausen 25
        Hans Nielausen 20
        Kirsten Nielausdtr  alle hiemme
wgd: Jeppe Hansen gmd i Heinede
[Svenstrup Gods, skpr; Book 3 1783-1805; FHL film 41367]
-----

Men som jeg skrev tidl. havde Hans Olsen en forbindelse til Kimmerslev, hvor Thomas Christensens kone var Gudmor til
Hans Olsens søn Christian i 1766.

Nilaus ses også i fæsteregistret på opslag 9, 2 steder samt opslag 22, hvor han 1768 flytter til Hejnerup

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=18484441#237053,45111477

Mvh.
Jette

Eva Vajstedt

Hej Jette!
Jeg har lige fået svar på at Hans Olsens foräldre er Oluf Hansen gift 1/11 1719 med Sidse Thomasdatter, enke efter Hans Nielsen. Der ser vi kopplingen til Thomas Christensen, se vores korrespondance 31/1. Jeg manger stadigväk at få kopie på nogle fästeprotokoller.
Mange hilsener
Eva

Jette Nielsen

Hej Eva

Det lyder interessant, jeg er lidt nysgerrig efter at høre, hvordan man er nået frem til den konklusion :)

VH.
Jette

Eva Vajstedt

Hej Jette!
Jeg venter på at få fästebrevene på Jens Hansen og Hans Olsen der gl fästeren er Ole Hansen/Oluf Hansen.
Oluf Hansen gifte sig 1/10 1719 i Borup med Sidse Thomasdatter/Tommesdatter som var enke. Skiftet efter hendes mand Hans Nielsen 5/7 1719 har jeg fundet. Hendes Laugsvärge er Niels Tommesen ----- af Kiöge Svenstrup gods skifter opslag 199-201). ----- kan ikke tyde. Jeg tror at Sidse er söster til Niels Thomasen, Jens Thomasen, Christen Thomasen (Christen Thomasen må väre sön til ham som du har nävnt) og at deres far er Thomas Fischer/Fisker eller så er halvsöskende. Thomas Fisker bliver gift 2 gange. Förste gange 1655 med Karen Christensdatter op 161, jeg kan ikke tyde alt som står der. Anden gang er 1684 med Methe Kieldsdatter opslag 166. Opslag 164 anno 1668, lige derunder, står en hel del som Thomas Fisker er indblandet i og der kan jeg herlede at hans rigtige navn må väre Thomas Nielsen. Jeg hörer fra mig når jeg har fundet den röde tråd, lige nu mangler jeg den.
mvh Eva ;)

Eva Vajstedt

Hej igen!
Opdager at i ovenstående med fedstil skal stå Thomas Christensen. :)
Med vänlig hälsning Eva

Jette Nielsen

#52
Hej Eva

Jeg har lidt svært ved at se, hvordan de personer du nævner, skulle ha' forbindelse til "din" Hans Olsen ;)

Har nu kigget lidt mere i Borup kirkebog, og fandt denne oplysning, som tydeligt viser, at der er en forbindelse mellem din Hans Olsen og Niels Ibsen Sognefoged i Kimmerslev, dem har vi tidl. haft fat i,   (se skifte efter Engel Jensdtr.1755)

1764 3.Trin. til hø:
Niels Ibsen Gaardmand i Kimmerslev hans Datter Sara døbt,Hans Olsen Gaardmd. fra Borup hans Kone bar.
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=148498&side=97
---------
Niels Ibsen døde 1765, og Thomas Christensen blev gift med enken, og 1766 er Thomas Chr. fadder "ved din" Hans Olsens søn Christians dåb.

Der var 2 Hans Olsen nævnt 1759 i Borup, den ene var gårdmand og den anden indsidder.
Indsidderen er muligvis ham der senere blev gmd. i Lammestrup.

1759 ve.side nederst. Peder Rasmussens søn Peder i Borup, (Hans Olsen gmd. og Hans Olsen indsidder var faddere)
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=148498&side=90

Forhåbentlig kan fæstebrevene give en afklaring,
Mvh.
Jette

Eva Vajstedt

Hej Jette!
Jeg ser först dit svar nu. Jeg har ventet på de sidste fästebreve og de kom idag. Jeg ved ikke om jeg har blivet klogere. Jo Lidt. måske. Jeg behöver din hjälp med at holde tråden lige. Dette fik Jeg: Jens Hansen landsoldat er det ikke. Han er ungkarl 1785 da han underskriver kontraktet og min Jens Hansen gifter sig 1784 med Sidse Mortensdatter.
Jens Hansens far Hans Olsens er ungkarl da han underskriver fästebrevet 28/3 1759. Han overtager gården i Borup efter sin far Ole Hansen som stadigväk lever. Det er altså heller ikke Hans Olsen gift med Kirsten Pedersdatter som jeg tänker lige nu. De giftede sig 1757. Derimod finder jeg i dag, Borup opslag 182 en Hans Olufsen som gifter sig 1 advent 1760 med Mette Jensdatter. Her findes altså også en Jens med tanke på det tidligere med Engel. Jeg behöver sove på det her og begynde forfra.
Mange hilsener
Eva  ???

Eva Vajstedt

Hej igen!
Hans Olufsen gift med Mette Jensdatter 1760 finder jeg ikke i FT-1787 for Borup, Kimmerslev og N Dalby.
Jeg har også fundet at der er en kopling til Niels Ibsen og alle "Tomasser" men ikke löst problemet.
M v h, Eva

Jette Nielsen

#55
Hej Eva

Da der nu er 2 Hans Olsen i Borup samtidig, kunne det vel være Hans Olsen Indsidder, der var søn af Ole Hansen,
gift 1 adv.1760 (eller måske skulle vielsen ha' været Dom adv.1759?) med Mette Jensdtr. død 1768, og fik en datter døbt Mette Jubil.1759 ned til hø.

Denne Hans Olsen må så senere være gmd. i Lammestrup, og gift igen efter Mette Jensdtr.s død, (se OE 1771)

Mette Jensdtr i Lammestrup   7 Nov 1768      pg 424
3HUSB:   Hans Olsen gmd
1HUSB:   Hans Jensen
CH:      Jens Hansen gmd i Snekerup
        Niels Hansen ungkarl tien i Eilstrup
        Kirsten Hansdtr = Anders Knudsen hmd i Urup
2HUSB:   Henrich Olsen
CH:      Hans Henrichsen 22
        Ole Henrichsen 18
        Peder Henrichsen 11
        Christen Henrichsen 9
guard: Mogens Nielsen Smed i Lammestrup
[Svenstrup gods skpr; Book 2 1733-1782; FHL film 41366]
--------
Kilde:  OE-1771
Mandens navn:  Hans Olsen Mandens erhverv:  Gaardmand
Mandens alder:  40 Mandens civilstand:  Gift
Mandens nr. ægteskab:  2 Mand død (ja/nej):  Nej
Hustru død (ja(nej):  Nej Hustrus alder:  26
Hustrus civilstand:  Gift Hustrus nr. ægteskab:  1
Sogn:  Borup Herred:  Ramsø
Amt:  Roskilde Stednavn: Lammestrup Bye 2
-------

Jeg er nu ret sikker på at Ole Andersen/ Engel Jensdtr. er forældre til din Hans Olsen, og disse oplysninger tyder meget i den retning:

1764 3.Trin. til hø:
Niels Ibsen Gaardmand i Kimmerslev hans Datter Sara døbt, Hans Olsen Gaardmd. fra Borup hans Kone bar Barnet.
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=148498&side=97
---------
Niels Ibsen døde 1765, og Thomas Christensen blev gift med enken, og
1766 er det Thomas Chr.s Kone i Kimmerslev der bærer barnet  "ved din" Hans Olsens søn Christians dåb, og Thomas Christensen er fadder.

Niels Ibsen var sognefoged, og var gift 1.gang med Engel Jensdtr. død 1755.  

Din Hans Olsen var også sognefoged og desuden var han lægdsmand i Borup (havde tilsyn med at lægdsrullen blev ført)  
Så han har haft 2 betroede hverv i sognet, foruden at være fæstebonde.

1796 lægdsrulle Borup by, nederst til ve.:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16481031#17048,659331

https://wiki.dis-danmark.dk/index.php?title=L%C3%A6gdsmand&oldid=71830
-----
Mvh.
Jette

Eva Vajstedt

Hej Jette!
I dag har jeg igen gået igennen alt om Ole Andersen og Engel og Niels Ibsen. Jeg kan ikke finde hvem Niels Ibsen giftede sig med efter Engel. At han får en datter Sara har jeg fundet. Derimod har jeg fundet at Thomas Christensen giftede sig med Karen Larsdatter 18 p t 1765 opslag 183. Dit svar som kom lige nu når jeg först at studere på mandag.
Tak for hjälpen, Eva

Eva Vajstedt

Hej Jette!
Jeg er nu ved at tro du har ret om at Hans Olsens foräldre er Ole Andersen og Engelke Jensdatter. Hans olsens sön Jens Hansen födt 1760 giftede sig med Sidse Mortensdatter (foräldre Morten Andersen og JBodil Jörgensdatter) 20/3 1784. Med de sidste fästeprotokoller fik jeg også det på Jens Hansen som er dateret 18/4 1785 og der står han var ungkarl og landsoldat "dersom hand Soldat haver tient ved hans Majts. Kongens Regiment i et Aar". Han overtager gården efter Niels Pedersen, stedfar til Sidse Mortensdatter. Kan prästen ha skrevet forkert årstal. Der er jo en del fejl i Borup kirkebog som overstregninger af dåb i vielsesbogen og dubletter på flere dåbssider. Hvad tror du?
Mange hilsener
Eva Vajstedt

Jette Nielsen

#58
Hej Eva

Ang. fæstebrev på Jens Hansen, det kan vel tænkes,at han har overtaget gården, så snart den blev ledig,
og så er fæstebrevet udstedt senere, med de "gamle oplysninger".

Niels Ibsen var gift 2 gange efter Engel Jensdtr.s død, først et kort ægteskab med Ingeborg Hermansdtr. i Kværkeby:

Vielse:  Niels Ibsen
Spouse's Name:   Ingeborg Hermansdr
Event Date:   07 Mar 1756
Event Place:   , Kvaerkeby, Soro, Denmark

Trol.ops.19, øv.til ve. Viet ops.25
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=153098&side=19
---------
Derefter Trol. 28/3 1760 i Jystrup Sorø amt med Karen Bøgeds (Larsdatter) til hø.
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=152271&side=242

Skifte efter Niels Ibsen:

Niels Ibsen gmd i Kimmerslov          15 Apr 1765    pg 412
2WIFE:   Karen Larsdtr
1WIFE:  
CH:      Maren Nielsdtr tien i Dalby
        Karen Nielsdtr tien i Aagerup
        Hermand Nielsen 8 hos MORFAD Herman Pedersen i Kongsted
1WIFE.FAD: Herman Pedersen i Kongsted
2WIFE.FADER: Lars Jensen Bojed i Jydstrup
guard: Rasmus Andreasen
[Svenstrup gods skpr; Book 2 1733-1782; FHL film 41366]
------
Engel Jensdtr. var ud af en Degneslægt, her er den vielse som du fandt i Haraldsted:

Vielse 1703 Haraldsted ned. til hø: Jens Jensen Deins Søn Jens og Sal.Lars Jensens Enke
af Walsøemagle
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=150800&side=5
----
Mvh.
Jette

Eva Vajstedt

Hej Jette!
Tak ska du ha. Först misforstod jeg dig, at det var Jens Jensen Dein som var Engelkes far. Det med samme navne er forvirrende. Jeg fandt nu at Engelke blev födt1704 opslag 64 men jeg har svärt ved at läse hvorfra Peder Jensen og Friderich Eliasen kommer. Jeg fandt også hvornår Lars Jensen döde, opslag 272. Han blev 66 år. Derimod kan jeg ikke finde hvad enken, Engelkes mor, hedder.
Går det at komme videre med Degnen?
m v h, Eva :)