Morten Andersen fra Kimmerslev, Borup sogn på 1700-tallet

Startet af Eva Vajstedt, 10 Jan 2019 - 18:18

Forrige emne - Næste emne

Jette Nielsen

#60
Hej Eva

Ang. Engelkes dåb, de to du nævner var  "Studiosi" = studenter eller studerende

Her er skifte efter Laurs Jensen, konen hed Anne Jensdtr.(død 1716, se skifte)  hun var mor til Engelke,

Laurs Jensen Boemand i Valsomagle      25 Apr 1703   pg 8
WIFE:    Anne Jensdtr  ( Ane Jensdtr )
CH:      Jens Larsen      12
gd: Knud Hansen i Valsoemagle
wgd: Jens Jensen sognedeign i Harrested  
[Skjoldnaesholm gods; Book 2; FHL film 41350]
--------
Anna Jensdtr ( Ane Jensdtr ) i Valsomagle       tillysn. 12/20 May 1716        pg 177
1 HUSB:  Laurs ...  ( Lars ... )
CH:      Jens Larsen      25 land soldat
2 HUSB:  Jens Jensen  
CH:      Lars Jensen      19
        Emsel Jensdtr  7      
[Skjoldnaesholm gods; Book 2; FHL film 41350]

(I originalen læser jeg det som Enchel, hendes alder passer ikke helt, måske var der født en af samme navn senere)
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=132628&side=178  (til hø)
--------
Engel Jensdtr.s  far døde 1756 i Kimmerslev, (se hans skifte i mit indlæg 28/1 ovenfor,) i det originale skifte står der:

" Sal. Jens Jensen som i mange aar har opholt sig her i gaarden hos sin Datter og Svigersøn Niels Ibsen" (Engel Jensdtr. døde 1755)
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=132515&side=257  (til hø)
--------
Jens Jensens far, der var degn i Haraldsted døde 19/1 1725, 76 år gl. han hed også Jens Jensen og havde slægtsnavnet Busch,
han var gift med Kirsten Juliusdtr. død 1713, 65 år gl.

Jens Jensen Busch begr. 19/1 1725  til ve. øverst.
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=150800&side=231
-------
Der findes en del på nettet om denne slægt, bl.a. skifter bl.a. fra Skjoldnæsholm gods, og andre steder fra

Geni har en oversigt over slægten her, det gør det lidt mere overskueligt, der var mange børn, men vær opmærksom på evt. fejl:
https://www.geni.com/people/Jens-Jensen-Busch/6000000032389645895

Vender tilbage om lidt .....

Mvh
Jette

Jette Nielsen

#61
Her er lidt mere - til resten af søndagen ;)

Fra Sjællands Stifts Degnehistorie:

Haraldsted-Allindemagle Sogne.
Kbg. ført af Degnen fra 1700. Sprs. Bøger br. tilligemed Prgrd. 5/4 1789.
— Jens Jensen Busch, f. 1648, blev Degn her omtr. 1675 og afstod Embedet 1715, bgr i Kirken 19/j 1725, for Gravstedet betalt 10 Rd.; g. Kirsten Juliusdtr., bgr. "/2 1713, 65 Aar gi. — Peder Jacobsen Hald, f. 1668, Stud. Ringsted 1686, Medhjælper her og Degn fra c. 1715, bgr. 18/10 1737; g. her 13/9 1713 Formds. Datter Dorthe Busch.
https://dis-danmark.dk/bibliotek/900340.pdf
----------

Læg mærke til at Engel Jensdtr.s far Jens Jensen kaldes Jens Jensen Busch nogen steder, det er hans søskende der ses nedenunder i skifterne,
han nævnes både i Valsømagle, hvor han boede først og dernæst i Kimmerslev, hvor han døde hos datteren, passer med det der står i hans originale skifte:

41 Peder Jacobsen Hald, degn i Haraldsted og Allindemagle, [begravet 18.10.1737], fol.206B.
E: Dorthe Jensdatter Busch.
Testamente af 9.6.1727.
Underskrevet af
1 hans [halv]bror Jacob Olufsen Lund i Allerslev
2 hendes bror Jens Jensen Busch i Valsømagle.
(Ringsted herred Gejstlig skifteprotokol 1719-1749 e.brejl)
------
53 Dorthe Jensdatter Busch i Nordrup. 18.2.1742, fol.290, 299B, 305B.
E: Morten Nielsen Hofmann, degn i Nordrup og Farendløse, der ægter Mette Marie Rasmusdatter Knobloch (Knoplov)
Testamente af 6.12.1740.
Testamente efter hans første hustru af 23.2.1731.
Afkald af 18.2.1742 fra
1) bror Jørgen Busch
2) bror Peder Busch
3) bror Jens Jensen Busch i Kimmerslev  *
4) søster Gertrud Jensdatter Busch i Allindemagle
5) søster g.m. Søren Jensen i Østrup
6) søster Johanne Jensdatter Busch i Kragerup i Ørslev sogn [i Løve herred]
7) søster g.m. Peder Christiansen i Sigersted
8 ) søster Maren Jensdatter Busch i Dellinge mølle.
[Første ægteskab med [Peder Jacobsen Hald, degn i Haraldsted og Allindemagle, skifte 18.10.1737].
Afkald 11.12.1742 fra Mette Marie Rasmusdatter Knoplov til sin værge Hans Plum, degn i Førslev og Sneslev.
(Ringsted herred Gejstlig skifteprotokol 1719-1749,e.brejl)
-------
Giertrud Jensdtr i Allindemagle        25 May/18 Nov 1754     pg 531
HUSB:    Hans Pedersen hmd
BRO:     Jens Jensen i Kemmerslov
SIS:     Maren Jensdtr = Claus Moller i Sellinge/Dellinge Molle
BRO:     ... Jensdtr degn i Enderlev (dod)
        Peder Jensen degn i Lellinge (dod)
SIS:     Johanne Jensdtr (dod) = ... i Callundborg
[Skjoldenesholm gods; Book 5; FHL film 41352]

Vh.
Jette

Eva Vajstedt

Hej Jette!
Tusind tak  :D. Det er nu ikke nok med at studere alt det på en söndag. Ja, jeg har også opdaget at der er mange fejl i GENI og kontrollerer det alltid. Det kommer at ta tid at gå igennem det du har sendt og fra i morgen og de näste 8 dage er vi på Irland, men jeg kommer tilbage når jeg har gået igennem alt. Du får lidt ferie fra mig, Eva :)

Eva Vajstedt

Hej Jette!
Jeg har haft en lang pause. Är så smått i gang igen, men der er noget jeg ikke kan få til at stemme og behöver hjälp/tips af dig.
Jens Jensen (Busch) gifter sig med enken Anna Jensdatter 1703, Haraldsted opslag 5 og 1704 bliver Engelke döbt, opslag 64. 1706 döbes Laurids opslag 67 og 1711 Hans opslag 72, han dör 2 uger senere. I skiftet efter Anna 1716 står at hun efterlader sig 3 börn. Jens Laursen 25 år fra 1. gifte med Laurs Jensen og fra 2. gifte med Jens Jensen börnene Laurs Jensen 19 år og Enchel Jensen, er hun 4 eller 7 år?
I fölge kirkebogen er Engelke äldre end Laurs. Det er umuligt at Laurs er 19 år, han skulle i så fald väre födt 1697. Jeg har ledt efter flere börn og om Jens Jensen skulle ha giftet sig igen efter 1716 men uden resultat. Laurs Jensen må väre död för faderen eftersom han ikke nävnes i skiftet 1756 i Kimmerslev. Engelke döde 1755.
M v h
Eva ;)

Jette Nielsen

Hej igen Eva

Ja, der er noget galt med de 2 børns alder i skiftet, Engelkes alder angives til 7 år, og ved Lars skulle der nok ha' stået 9-eller 10 år, hvis det skal passe med kirkebogen.

I følge Jens Jensens skifte havde han endnu en datter Karen Jensdtr. gift med en skomager i Jyderup, Holbæk amt.
Dem har jeg tidl. søgt efter men ikke fundet. Jyderup kbg. starter først 1778, og i Agersvold skifte er de ikke fundet, de kan være døde før OE-1771.

Jens Jensen må så have haft et ægteskab efter Anne Jensdtr. Han kan jo være gift i et andet sogn.

Jens Jensen inds i Kimmerslov         5 Feb 1756     pg 256
CH:      Engel Jensdtr (dod) = 2. Niels Ibsen sognefoged i Kimmerslov
            CH:  Hans Olsen 26 hiemme
                 Ole Olsen 22 hiemme
                 Ane Olsdtr = Jorgen Eriksen i Walsoemagle, Skioldenesholms gods
                 Johanne Olsdtr = Jens Nielsen i Bieveskov, Spanagers gods
                 Maren Nielsdtr 13 tien i Kongested
                 Karen Nielsdtr 6 hiemme
         Karen Jensdtr = Hans Jorgen Christian Skoemager i Jyderup, Holbek, Agersvolds gods ( Hans Christian Jorgensen )
[Svenstrup gods skpr; Book 2 1733-1782; FHL film 41366]

Originale skifte til hø:
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=132515&side=257

Mvh.
Jette

Eva Vajstedt

Hej Jette!
Dit svar har jeg fundet men jeg ved ikke hvorfor jeg tolkede det som at Karen var en söster til Jens. Det er forvirende at far og sön har samme navn. D v s at kone nr 2 er död för Jens. Håber der kan findes et skifte efter hende.
m v h
Eva

Jette Nielsen

#66
Fandt lige denne vielse i Haraldsted via Familysearch:

15 Juni 1716 Jens Jensen og Johanne Pedersdatter af Wals: begge enker, behøvede ingen Caution,- det må være dem ;)

Viede 5 p.Trinit. nederst til ve:
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=150800&side=11

Vh.
Jette

Jette Nielsen

#67
Her er skiftet efter Johanne Pedersdtr.:

Johanne Pedersdtr i Valsomagle         25 Aug/27 Sep 1725     pg 69
1 HUSB:  Jacob ...
CH:      Ane Jacobsdtr = Mathias Jensen i Egrestrup
        Karen Jacobsdtr  = Peder Rasmussen i Torpe
        Johanne Jacobsdtr        = Hans Rasmussen i Torpe
2 HUSB:  Jens Jensen gmd
[Skjoldnaesholm gods; Book 3; FHL film 41350]

Begr.24 aug.1725,Johanne Pedersdtr. 65 år gl.  Så Karen kan ikke være hendes datter, desværre har vi ikke Karens alder:
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=150800&side=231

Tilføjet:

Fandt lige noget andet, et skifte efter Karen Jensdtr. død 1707, det må være Ane Jensdtr.s mor:

Så det er mest nærliggende at Jens Jensens datter Karen, er datter af Ane Jensdtr. (opkald efter hendes mor),
men Karen nævnes ikke i skiftet efter Ane Jensdtr. død 1716, og måske heller ikke i kirkebogen?

Karen Jensdtr enke i Ortved           25 Oct 1707    pg 69
CH:      Mathias Jensen i Egelstrup
        Ane Jensdtr = Jens Jensen i Valsoemagle        
Kirsten Jensdtr = Hans Hansen i Ortved
[Svenstrup gods, skpr; Book 1 1702-1733; FHL film 41365]

Mvh.
Jette

Eva Vajstedt

Hej igen!
Tak Jette, men hvorfor omtales ikke Jens Jensens börn i skiftet efter Johanne Pedersdatter. Der er også et skifte efter Jens jensen og Lisbeth Jensdatter som jeg endnu ikke har läst, men i Haraldsted opslag 19 gifter Jens Jensen sig med Lisbeth. förlovningsmänd er Peder Jacobsen sognedegn ------ og unge Jens Larsen af Walsömagle. Kan han ha giftet sig en 3:e gang?
Med vänlig hälsning Eva ???

Jette Nielsen

#69
Ja, det kunne godt tyde på at han var gift 3.gang med Lisbeth Jensdtr. Forloveren Peder Jacobsen sognedegn,
var gift med Jens Jensens søster Dorthe, se skifte efter ham:

41 Peder Jacobsen Hald, degn i Haraldsted og Allindemagle, [begravet 18.10.1737], fol.206B.
E: Dorthe Jensdatter Busch.
Testamente af 9.6.1727.
Underskrevet af
1 hans [halv]bror Jacob Olufsen Lund i Allerslev
2 hendes bror Jens Jensen Busch i Valsømagle.
(Ringsted herred Gejstlig skifteprotokol 1719-1749,e.brejl)

https://www.brejl.dk/sorogejst.html
------
Det passer også med at Jens Jensen er i Valsømagle i 1737, og ved Dorthe Jensdtr. Buschs skifte i 1742, er han i Kimmerslev.

Det er kun Johanne Pedersdtr.s egne børn, der er arvinger efter hende, hvis hun havde haft børn med Jens Jensen ville det fremgå af skiftet.
Hvis hun døde barnløs ville det være hendes søskende og evt. deres børn igen, der ville være nævnt som arvinger.

Så i et skifte efter en barnløs person, kan man være heldig at få serveret hele familien, i flere generationer :)

Mvh.
Jette

Eva Vajstedt

Hej igen!
Tak. lige nu fandt jeg Karens dåb, eller Caren som hun kaldes i kirkebogen. Hun döbes Festo Circumsiones 1709, opslag 70. I skiftet efter Ane Jensdatter må de ha skrevet fel på Engelke og Laurits alder,
Hälsningar
Eva

Eva Vajstedt

Jeg har väret inde på Brejls hjemmeside, men kan ikke finde det om Peder Jacobsen og Dorthe Jensdatters testamente.
Hvordan gör jeg det?
Eva

Jette Nielsen

#72
Når du er inde på siden, er der oppe foroven et felt der hedder Rediger, og i det, vælger du "søg på denne side",
så skriver man et navn, f.eks. Busch, der er så 14 stk. med det navn, på hele siden.

Det samme gælder her, når du først er inde i den skifteprotokol du skal bruge, f.eks.Svenstrup og Skjoldenæsholm i Holbæk amt:
https://aurelia.dis-danmark.dk/probate.htm

Forøvrigt se mit indlæg 28/4, der er de 2 skifter sat ind på Dorthe Busch og hendes mand ;)

Jette

Eva Vajstedt

Hej Jette!
Nu har jeg väret inde på Brejls hjemmeside men jeg finder ikke feltet Rediger. Derimod prövede jeg med alternativ sögning og skrev Busch og fik frem utrolig mange i DK, fandt også Dorthe med söskende og klikkede på dem men kom ikke videre. På Ringsted Gejstlige fra 1719  fandt jeg Peder Jacobsen men hvordan finder jeg testamentet?
M v h
Eva 

Jette Nielsen

#74
Hvis det er de originale skifter/testamenter du mener, så er de her:

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=132825&side=297

samt opsl.306 til hø.

Fundet her:
http://ao.salldata.dk/index.php?type=skifter&n1=Gejstlige&n2=Sor%C3%B8&n3=Ringsted+Herreds+Provsti

Når du er inde på den side skal bruge, må du på din pc, foroven, kunne vælge f.eks:  Filer Rediger Funktioner hjælp, osv.

Det er der på min gamle pc. men det er lidt svært at forklare, du har formentlig et nyere windows ;)

Jette

Eva Vajstedt

Hej Jette!
Jeg fandt Karen Jensdatters begravelse i Vigersted 4/11 1707 opslag 158 og der står sal. Jens Hansens. Det må väre hende. I skiftet fra 25/10 henviser til et skifte fra 1698. Jeg tänkte at det må väre det år Jens Hansen döde men jeg finder först en Jens Hansen död 1687 opslag 152. Jag tror ikke at Jens Skrädder död 1697 som blev 96 år är den rigtige eller hvad tro du. Af deres börn har fundet Kirsten födt 1667 opslag 32. Da bogen er svär at läse vil jeg endnu engang gå igennem den.
Mathias är inget almindeligt navn og de to jeg fandt kan jeg ikke få til at passe med enten Karen eller Jens. Det er Hans Mathiasen 1663 opslag 22 hö side og Hans Mathiasen död 1687 opslag 152.

Egelstrup er det samme som Engelstrup?
Mv h
Eva :)

Eva Vajstedt

Jeg glemte dette:
Vigersted opslag 32. Står der Jens Jensen eller Jens Hansen? Det kunde väre Kirstens dåb födt 1667. Jeg har svärt ved at tyde alt men en Hans Mathiasen nävnes.
Eva

Jette Nielsen

Hej Eva

Som jeg læser det er der 2 Jens Hansen i Ortved:

Jens Hansen Møller, fik døbt en datter Kirsten 1667,opslag 32 som fadder var Anne Jens Bundes
Jens Hansen Bunde, fik døbt en søn Anders 1665, fadder var Karen Jens Møllers.

Karen Jensdtr.s 2 døtre fra skiftet 1707, deres alder ved død ses her, Mathias kan jeg ikke finde, hvilket sogn hører Egelstrup til?

Anne Jensdtr. døde 1716 i Valsømagle 47 år gl. = født ca.1670
Kirsten Jensdtr. døde 1734 i Ortved 59 år gl. = født ca.1675

Der mangler en hel del indførsler i Vigersted kbg. f.eks. ingen døbte fra 1669-1678, og det er i den periode at børnene formentlig er født.
Så det kan blive lidt vanskeligt at finde de rigtige forældre.

Skifte efter Kirsten Jensdtr.s mand Hans Hansen:

Hans Hansen gmd i Ortved     16 May 1733     pg 8
WIFE:    Kirsten Jensdtr
CH:    Anders Hansen 32
         Lars Hansen 28 i Vigersted
         Karen Hansdtr = Anders Pedersen i Ortved
guard: Madsis Moller i Ortved
[Svenstrup gods skpr; Book 2 1733-1782; FHL film 41366]

Mvh.
Jette

Eva Vajstedt

Hej Jette!
Ved at Google fandt jeg lige nu at Eigelstrup tilhörer Sönder Asminderup, Merlöse Holbäk amt. Må se om det giver noget ellers slutter denne gren nu. Jeg er kommet längere end jeg troede jeg ville komme. Du skal have stor tak for hjälpen. Den 4 juli bliver det lunch på Overdrevskroen og sightseeing i område. Også tak for den oplysningen.
Eva :)

Eva Vajstedt

Hej Jette!
Blot dette for at fortälle at jeg fandt et skifte efter Christopher Ollesen som boede i Egelstrup og via Svenstrup gods fästeregister står at han fästede gården Ejlstrup, Ringsted, Haraldsted sogn. Så det jeg troede tidligere om Egelstrup er forkert. Denne person tilhörer måske en anden gren af samme slägt. Også den gren har jeg problem med men gör det i et nyt opslag.
M v h
Eva

Jette Nielsen

Hej Eva

Bare lige en kort bemærkning ang. Egelstrup/Ejlstrup, efter nogen søgning fandt jeg ud af,
at Egelstrup hørte til Ringsted landsogn i ældre tid, og skal findes i Ringsted sogns kirkebøger.

Her er skiftet efter Mathias Jensen, måske har du set det:

Mathias Jensen i Eigelstrup           5 May 1729     pg 336
WIFE:    Ane Jacobsdtr
CH:      Lisbeth Mathiasdtr = Bertel Jensen i Ringsted  (? Bertel Nielsen )
         Jacob Mathiasen 23 (the eldest)
         Jens Mathiasen 21
         Peder Mathiasen 17
         Jacob Mathiasen 11
         Hans Mathiasen 8
         Johanne Mathiasdtr 4
wgd: Hans Rasmussen i Torpe
[Svenstrup gods, skpr; Book 1 1702-1733; FHL film 41365]

Død 1729 begr. 24 marts i Ringsted sogn kbg.:
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=154778&side=235

Mathias er nævnt i denne hjemmeside:
http://www.janalbrecht.dk/albrecht-schou/12768.htm

Mvh.
Jette

Eva Vajstedt