Spørgsmål vedr lægdsruller og Søruller

Startet af Karsten Egeblad, 13 Jan 2019 - 08:13

Forrige emne - Næste emne

Karsten Egeblad

Jeg søger efter min oldefar men er i tvivl om jeg har overset ham eller han bare ikke er der.

Jeg ved følgende:

Peder Georg Chr Pedersen (født 1867 i Helsingør), (bosiddende i København fra 1873 - 1881) konfirmeret i Købvenhavn 1881 og stak til søs umiddelbart efter på en islandskutter.

Har været on/off bosiddende hos din moder op til 1895, da han mest var ude at sejle (oplysninger fra politiets registerblade - desværre er der på intet tidspunkt angivet lægdsnummer ud for ham de gange han er registreret som beboer).

I 1895 aftjente han sin værnepligt på vagtskibet Sjælland. (Denne oplysning er fra et billede jeg har)

Derefter ansat hos DFDS som 2. Styrmand.

Har søgt efter ham fra 1881-1895 i lægdsrullerne fra København (Navne registerne) uden held da jeg havde den opfattelse at man altid blev registreret i lægdsrullen først.

Så mit spørgsmål er: Skal han findes i lægdsrullen eller vil han kun optræde i sørullen?

Med venlig hilsen

Karsten Egeblad

Inger Toudal

#1

http://www.dis-naestved.dk/Links/Laegsruller/Materiale%20fra%20J%C3%B8rgen%20Green.pdf - side 3

Citat
1861: Alle værnepligtige indskrives i lægdsrullen. Hel- og
halvbefarne søfolk skal overføres fra lægdsrullen til
sørullen. Herudover udskrives der fra lægdsrullen
mandskab til tjeneste ved søværnet som marineinfanteri-
ster m.m. uden at være indskrevet i sørullen.

1912: Føring af selvstændige søruller ophører. Alle
værnepligtige udskrives fremover fra lægdsrullen.
De, som står i sørullen bliver tilbageført til landrullen
for det samme lægd.

Han burde kunne findes i tilgangsrullen for det år, hvor han fylder 18. Hvor har han bopæl på det tidspunkt?

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Karsten Egeblad

Hej Inger,

Tak for svar.

Mht bopæl så er jeg af den overbevisning at han er afmeldt hos Københavns Politi (altså politiets registre) - når han er hjemme i DK så bor hans hos sin moder som boede i Ryesgade 71 - 67 og senere Sortedams Dosseringen 61D. Dog har jeg et hul fra Maj 1885 til Maj 1887 hvor jeg ikke ved hvor familien boede.

Jeg har fundet ham i mandtallerne op til Nov 1882 og først derefter i Maj 1889 og Maj 1895 - dog med forbehold for den periode hvor jeg ikke ved hvor de bor henne.

Mvh

Karsten Egeblad