Et par ord i en justitsprotokol 1712

Startet af Jørgen Pedersen, 15 Jan 2019 - 16:34

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Pedersen

Hej

Jeg har problemer med at læse et par ord i en behandling af en sag om ulovligt brændevinssalg:

Hjelmslev Herredsfoged, Skanderup-Rye Birkedommer Justitsprotokol 1707-1712 fol. 353, her fra https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=298373#298373,61313161, image 81/115

Anden side, nederste linie:
Niels Madsen i Svinsager klager over ikke at kunne købe brændevin for sine penge "end som ? ei ?, saasom ..."

Med venlig hilsen
Jørgen Pedersen

Ole Westermann

Mit bud:
                                                                                ..., da sagde
Niels Mads(en): Hvorfor maa Jeg iche saauel faa for mine penge end
som Andre ei vider , Saasom Vi altid hafuer kiøbt her, men det      ....etc

Men det lyder nu lidt 'krøllet'.

mvh Ole

Jørgen Pedersen

Hej Ole

Mange tak for hjælpen.
Ja, der er unægtelig en "krøllet" formulering. Talesprog med østjysk dialekt, men meningen må være, at Niels Madsen klager over, at han ikke kan købe brændevin for sine penge ligesom andre kan.

Jeg mener bestemt, at du har ret i, at der står "Andre", men efter at have set på det igen igen igen har jeg fået mig selv overbevist om, at der ikke står "ei". Jeg tror, at der blot står "Andre", hvor sidste bogstav er trukket ud. Prikken er måske ikke en prik men en plet?

Jeg tror altså, at der står: Hvorfor maa Jeg iche saauel faa for mine penge end
som Andre vider , Saasom Vi altid hafuer kiøbt her, men det ..

Det giver lidt bedre mening, selv om jeg ikke forstår ordet "vider". Det må jo være et verbum, og jeg har kigget i Jysk Ordbog uden held. Ærgerligt, for det er jo altid sjovt at se, hvordan ens aner har formuleret sig, selv om det som her er referat.

I hvert fald: mange tak for hjælpen. Det bragte mig et godt stykke videre.

Mvh
Jørgen