Dety tyske opslagsværk "Archion"

Startet af Bente Hansen, 16 Jan 2019 - 15:49

Forrige emne - Næste emne

Bente Hansen

Hej
Da jeg bor på Als og har mange aner fra Tyskland er spørgsmålet:
Er der nogen, der har erfaring med opslagene i de tyske kirkebøger via Archion??

Venlig hilsen
Bente Hansen

Inger Buchard

De er i endda  god kvalitet; opbygningen er stort set som de danske; håndskriften varierer som i de danske.

Du kan se, om sognets kirkebøger allerede ligger på www.archion.de, uden at du skal betale for det. Brug Søgefunktionen øverst tv til at finde sognet.

Prisen på ca. 20 € for en måned taler for, at man finder en måned, hvor man er hjemme, før man betaler abonnementet. Vær opmærksom på, at abonnementsperioden starter, når du lukker din Webbank. Der er ingen automatisk forlængelse gemt et eller andet sted, hvilket er virkelig rart.

Der er en overgrænse for, hvor mange sider man må downloade. Det er ligegyldigt, da man kan tage så mange skærmklip, som man vil - brug din browsers klippefunktion

Inger Buchard

Redaktør på DIS-Wiki

Bente Hansen

Hej Inger
Tak for dit svar, men det er godt svært at finde rundt i alle de kredse, sogne og kirkebøger.
Jeg har på fornemmelsen, at man skal vide nøjagtigt, hvad man søger efter, og det er lidt svært,
når der kun er et navn på personen og f.eks Friedland??

Hilsen
Bente

Inger Buchard

Hvis du nøjes med at søge efter Friedland på
https://www.archion.de/de/suche
vil  du se, at der er kb fra
Friedland, Ostpreussen
Friedland, Mecklenburg

En søgning på http://gov.genealogy.net/search/index
fortæller, at der findes flere 'Friedland' end de to, der er lagt ud på Archion, så du må på een eller anden måde få søgt en oplysning om, hvilken region vedkommende kom fra

Hvad var efternavn og erhverv (og tid)?

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Bente Hansen

Igen tak for dit svar. Den sidstnævnte søgning kendte jeg ikke, men det tyder på, at den
indeholder mange gode muligheder.

Jeg prøver mig frem

Bente Hansen

Christian Konstmann Autzen

Jeg har brugt et måneds-abonnement - til søgning efter mine kartoffeltyskeraner i området ved Durlach syd for Frankfurt a.m. - og jeg kom hele vejen rundt efter det, som jeg søgte efter (Cunzmann + Glaser). Jeg benyttede så ca. 4 timer effektivt dagligt i godt 25 dage, jeg behøvede at søge i - og jeg behøvede ikke at downloade fra kirkebøgerne, og derfor havde jeg ingen begrænsninger i antal opslag i kirkebøgerne.

I Tyskland er kirkebøgerne selvfølgelig på tysk, og det gav mig ingen problemer sprogmæssigt, og da håndskriften i de kirkebøger, jeg søgte i, faktisk var nærmest bedre læselige end tilsvarende danske, så var det faktisk en ren fornøjelse. Opbygningen af kirkebøgerne er som danske, så her er heller ingen problemer.

Den tyske person-navngivning er anderledes end i Danmark, og det skal man være opmærksom på, og måske nok lige studere lidt - for ikke herved at blive forsinket i sin søgning. En mulighed er også at google tyske personnavne for det område, man ønsker at søge i - der kunne jo ligge en fil på nettet med generelle tyske personnavne, som jeg rent faktisk fandt for "mit" område, udgivet 1709, hvis jeg lige husker årstallet korrekt. Denne liste hjalp mig med korrekt stavede personnavne, og hjalp mig med at læse indskrifter rigtigt i kirkebøger. 

Hvis man skal have sendt noget til Tydning her i forum, så vil man skulle downloade og så vedhæfte som fil.

Nu er så åbenbart Slesvig-Holsten kommet med, og det vil gøre denne hjemmeside meget mere relevant for mange.

20 euro kan synes meget for 1 måned, men samler man sammen, og så er effektiv i den måned, så kommer man langt omkring.

Som i Danmark er det en god ide at få noteret alle børn - inklusiv hvis dødfødte.

Herudover så få noteret så mange af de hjemmesider om slægtsforskning i Tyskland som muligt, så det er klar, når din måned startet - så man ikke skal bruge unødig tid på det også, som også Inger henviser lidt til. Tjek gerne under bl.a. DIS-Wiki om slægtsforskning i Tyskland.

I Tyskland findes hjemmesider, hvor man fra uploadede gedbas-filer muligvis allerede kan se oplysninger om netop dine aner - og som således kan være en utrolig god hjælp, hvor man så mere eller mindre blot skal eftertjekke disse oplysninger. Her er en sådan hjemmeside: http://gedbas.genealogy.net/person/show/1199764246


Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Mikkel Eide Eriksen

Hej

Meyers Orts- und Verkehrs-lexikon des deutschen Reichs er digitaliseret:
https://www.meyersgaz.org/

Her kan man søge efter et stednavn og få at vide hvilke administrative forhold der var gældende ved den original udgivelse. Det er også muligt at se de nærmeste kirker (under ecclesiastical), og placering på en scannet udgave af Karte des Deutschen Reiches (Berlin: Kartographische Abteilung der Königlichen Preußischen Landesaufnahme, 1845–1916).

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Bente Hansen

Tak for alle svarene

Der er virkelig noget jeg kan bruge, så bare i gang
Hilsen
Bente