Gemme fra microfiche

Startet af Jacob Furu, 19 Jan 2019 - 16:23

Forrige emne - Næste emne

Jacob Furu

På Rigsarkiver i København har jeg fundet nogle oplysninger i kontraministerialbog for Sct. Ansgar Kirken - Døde mænd 1908 - 1931. Kirkebogen ligger på et microfiche-kort.

Hvordan kan jeg gemme/scanne siden? Jeg forsøgte at tage et foto direkte af skærmen, men der blev resultatet ikke godt...

Venlig hilsen
Jacob Furu

Hans Chr. Baagøe

Hvis Rigsarkivet stadig har udstyret til at du kan printe en kopi, kan du efterfølgende scanne eller affotografere den printede side, når du kommer hjem.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

John Nielsen

Hej Jacob

Statsbiblioteket har filmlæsere med kopieringsmulighed og Kgl. sikkert også.
Det hjælper dig sikkert ikke for du kan sikkert ikke låne dem dertil.

Skal det forstås sådan at SA stadig har de gamle elendige filmlæsere med matskærm.
Her på forum er der anvisninger på fotografering fra disse, fra gamle dage.
Resultatet har aldrig været imponerende.
En del scannere kan digitalisere mikrofilm, men det er jo en lidt større operation.
Jeg har haft bærbar og scanner med på læsesal flere gange uden problemer.
En anden mulighed er at vente til SA scanner, men det er sikkert en lang vent.

Hilsen John Nielsen

Egon Hansen

To muligheder: I det tidligere katalogværelse bag skranken ved indgangen til læsesalen (hvor du skal melde din ankomst) står der en resder-printer hvor du kan tage kopier af de film som ikke endnu er lagt på nettet. Den kan også kopiere microkort, men den er dyr i brug!
2: mange lokalarkiver købte microkort af kirkebøger i deres område, prøv at se om de aktuelle kort findes andre stede end RA
Mvh Egon
Ærgeligt for resten at så mange microkort blev kasseret de var ofte bedre end det er ligger på nettet!