Haveforeningen Ørsted, København

Startet af Henning Kærbye, 19 Jan 2019 - 16:35

Forrige emne - Næste emne

Henning Kærbye

Jeg søger et kort over den for længst nedlagte "Haveforeningen Ørsted" på Vasbygade.
Københavns Stadsarkiv mener ikke at have et kort, men måske har en DIS-bruger en ide?
Mvh
Henning Kærbye

Lis Holm

Hej Henning:


måske kan dette lokalarkiv hjælpe - her er i første omgang 1 billede:



http://www.sydhavnenshistorie.dk/velkommen/haveforeningen-oersted/


vh
Lis Holm 2730 :)

John Damm Sørensen


Henning Kærbye

Hej Lis og John.
Tak for jeres svar.

Jeg kender billedet af indgangsportalen til haveforeningen. Der ligger også nogle billeder af haveforeningen set fra H. C. Ørstedsværkets tag/skorsten på Københavns Stadsarkivs hjemmeside.

Det løser desværre ikke mit problem: At finde et bestemt hus, som jeg kender den nøjagtige adresse på. Haveforeningens veje havde numre, Vej 1 til (i hvert fald) Vej 5, og de enkelte huse havde også numre.

Der må jo være nogen, som i sin tid har udstukket veje og haver efter en eller anden plan.

Jeg leder videre...

Venlig hilsen
Henning

Lis Holm

Hej Henning,

som jeg ser kortet fra John, ser det for mig ud som om, at det var DSB (Statsbanerne), der ejede grundene.
Måske kan du få noget at vide der.

En anden mulighed er Københavns Kommune, der måske har været "med índ over" mht veje og huse, sanitet m.m.

vh
Lis Holm 2730 :)

Henning Kærbye

Hej Lis

God ide med DSB, som ganske rigtigt ejede - og stadig ejer - området. Jeg prøver at kontakte dem.
Jeg har talt med Københavns Stadsarkiv, som ikke finder brugbare spor. Jeg skal sikkert besøge dem for at finde spor ad den vej.
Jeg prøver også Sydhavnens arkiver, som jeg ikke tidligere har hørt om.

Tak for hjælpen.

Venlig hilsen
Henning

Freddy Hansen

Hej Henning.
Hvilket nummer søger du? Jeg søger nummer 17 og 34

Henning Kærbye

Hej Freddy
Den helt nøjagtige postadresse var Vasbygade 2, Vej 5 nr. 58.
Haven lå i den ende af haveforeningen, som var tættest på København (Dybbølsbro).
Mvh
Henning

Freddy Hansen

Hej Henning.
Jeg leder også som en gal efter oplysninger fra haveforeningen. Jeg får ikke meget ud af deres hjemmeside med foreninger.
Min Mor og Oldemor boede der i slutningen af halvtredserne

Henning Kærbye

Ja, den er ikke så nem at gå til. Jeg har været i kontakt med Rigsarkivet, som ligger inde med en masse arkivalier fra DSB. Man mener ikke at der ligger noget om haveforeningerne på Vasbygade.

Jeg husker et par navne på børn derude: Vinnie og Berit, Vinnie boede på Vej 5, Berit på næste vej (Vej 4?). De må være omkring 70 år gamle nu. Jeg har desværre ingen anelse om hvor de befinder sig idag.

Det undrer mig hvis der ikke ligger et par tegninger over haveforeningerne. Én eller anden må da have sat nogle skelpæle og dermed afmærket haver og veje da haveforeningerne blev dannet. Og det må da være sket på basis af en eller anden form for skitse/tegning/kort.

Jeg har et par ideer mere, som jeg skal have forfulgt. Jeg vender tilbage hvis der er nyt.

Mvh
Henning

Freddy Hansen

Hej Henning.

På Rigsarkivet hvis du går ind på folketællinger fra Københavns amt , er der folketællinger fra Haveforeningen ørsted op til 1940. Man skal nok helt ind på Rigsarkivet for at få oplysninger længere fremme.

John Damm Sørensen

I følge en artikel i Dagbladet Politiken fra 1. september 1957 blev beboerne opsagt, fordi DSB skulle bygge et toldpakhus med plads til to godstog. Der er et interview med formanden havnearbejder Hardy Andersen. Haveforeningen Ørsted var speciel, fordi man havde set gennem fingrene med, at kolonihaverne havde udviklet sig til helårsbeboelse med 228 familier.
Området har ikke nødvendigvis været matrikuleret, da det var ejet af DSB.

Fraflytningen skete tilsyneladende ikke så hurtigt for 28. februar 1961 skriver Dagbladet Politiken igne om sagen. På det tidspunkt bor der stadig 135 familier, men banechef S. Thorning Christensen udtaler, at man nu ikke længere kan vente, og buldozerne vil bliver indsat til endelig rydning.

I juni 1936 berettes om episode, hvor et vildfarent projektil affyret på skydebanerne på Amager rammer ned i et plankeværk tæt på to ægtepar, der stod og talte sammen.

Mon ikke der ligger noget i sagen om toldpakhuset?

Hilsen
John


Henning Kærbye

Hej Freddy og John
Jeg har været folketællingen i 1940 igennem og det viser sig at der ikke var beboere i haven som jeg søger. Enten har den ikke været bebygget på det tidspunkt eller også har der ikke været faste beboere.

Huset, som jeg søger, blev  fraflyttet længe før haveforeningen blev nedlagt og ryddet. Beboerne, som jeg kender til boede der fra 1951-1954.

Mvh
Henning

Bente Aaris

Hej,

Formoder i har set denne « En vaskermands erindringer»  af Ejner Hansen, i tilfælde ikke, er her en link:

http://www.folketshus.dk/ejner/index.html

Foruden han beskriver noget om hvordan det var og bo i Haveforeningen Ørsted,
er der også nogle fotos derfra.

Hans materiale manuskript og billeder skal være overleveret til Næstved Lokalarkiv,
han oplyser at han flyttede til Haveforeningen i 1957 og boede der helt til han måtte flytte ud,
tænkte der måske kunne ligge flere billeder i hans materiale?

Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Henning Kærbye

Hej Bente

Tak skal du have.

Ja, jeg har læst lidt i Ejner Hansens erindringer, et fint billede af tiden.
God ide med Næstved Lokalarkiv. Jeg prøver at kontakte dem.

Henning

Henning Kærbye

Sidste nyt:
Næstved Lokalarkiv har ikke længere notaterne liggende, de er formentlig videresendt til Københavns Stadsarkiv.

Jeg har også haft kontakt til DSB, som heller ikke har noget liggende.
Jeg må nok opgive, da jeg er løbet helt tør for ideer.

Tak for interessen undervejs.

Med venlig hilsen
Henning

Niels Bjerregaard

Min mormor og andre af min familie boede også i H/F Ørsted så jeg har med interesse læst indlægget nu.

Jeg har kigget på Kraks kort hvor de desværre først midt i 50´rne tegne haveforeningerne på vasbyvej med. Der var haveforening i 1940 med mere end 150 familier. Den første der forsvinder i 1962 Krak kort er h/f Ørsted.

Jeg har netop igen bestilt folketælling for 1950 og 1960 til privat læsning på læsesalen. Den må ikke kopieres og ikke kommunikeres, men man kan selv notere oplysningerne til eget brug.
med venlig hilsen

Niels Bjerregaard
familien stammer fra Heltborg

Henning Kærbye

Hej Niels Bjerregaard
Tak for dit input. Jeg har ikke brugt folketællingerne, da den familie jeg leder efter boede på stedet fra 1951 til 1954 og dermed falder ned i hullet mellem folketællingerne.
Mvh
Henning Kærbye