Johan Peter Klein Skovrider, Korsbækhoved, Barritskov, ophav

Startet af Torsten Klein Mikkelsen, 21 Jan 2019 - 13:56

Forrige emne - Næste emne

Torsten Klein Mikkelsen

Jeg har nu gennem flere måneder søgt hans oprindelse førend han blev skovrider ved Barritskov. Nu har jeg fundet en annonce i avisen, som måske er nøglen.

http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis/record/doms_aviser_page%3Auuid%3Aa01755c9-4265-4d2a-ab26-95190c926fe1/query/%22Johan%20Peter%20Klein%22/page/doms_aviser_page%3Auuid%3Aa6ae7689-a0f2-41a4-bbae-4ae931c00a93

Johan Peter Klein døde den 12. feb. 1842 i  Korsbækhoved

som siger, at han havde en søster Charlotte Klein som døde som kammerfrue i Rudolfstad i Thyringen. Her efter søges arvinger i Horsensområdet efter Johan Peter. I Thyringens arkiv ligger breve, testamenter mv. på Charlotte. Charlotte døde ca. 1877 og fra Horsens Byret søges arvinger. Hvem kan finde disse dokumenter i Horsens?

Hvem kan hjælpe med at finde disse breve og testamenter i Thyringen??





Henrik Brandt

#1
Hej

Jeg har fundet dette:

http://www.archive-in-thueringen.de/de/findbuch/view/bestand/19422/systematik/33047

CitatArchiv: Landesarchiv Thüringen - Staatsarchiv Rudolstadt

Schwarzburgisches Justizamt / Amtsgericht Rudolstadt

Testament der ledigen Kammerfrau Charlotte Klein in Rudolstadt
Archivalien-Signatur: 3792  Bestandssignatur: 5-13-6250  Datierung: 1841 - 1862

Så vidt jeg kan se, befinder Charlotte Kleins testamente sig på et arkiv i Rudolstadt. Måske kan du købe en kopi?

Jeg vil tro, at hun har arbejdet ved fyrstehoffet i den lille stat Schwarzburg-Rudolstadt. Jeg har læst, at kammerfruer ofte arbejdede for fyrstlige personer.

Jeg har også søgt i Daisy for at se, hvilke skiftesager der findes under Horsens Byfoged. Skifteprotokollen fra omkring 1877 er ikke skannet, ser det ud til. Så den skal ses på Rigsarkivet i Viborg.

https://www.sa.dk/daisy/fysiske_enheder_liste?a=horsens+byfoged&b=&c=&d=1877&e=2019&f=&g=&h=&ngid=523098&ngnid=523100&heid=8239032&henid=8239032&epid=16385122&faid=12&meid=&m2rid=&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Torsten Klein Mikkelsen

Kære Henrik Brandt

Har du kendskab til personer som har let adgang til Rigsarkivet i Viborg og som vil finde materialet til mig?

Jeg er uerfaren i brugen af dette?

Henrik Brandt

Du kan skrive i gruppen:

Opslag i bøger og på arkiver m.v.

og spørge, om der er en venlig sjæl, som vil lave et opslag i Viborg for dig.

Ole Bech Knudsen

Hej,

Jeg har set efter skifteoplysninger om Charlotte Klein i Horsens Byfogedarkiv, men uden resultat i skifteprotokollen 1877 – 80.  Og heller ikke i navneregister til skifteprotokollerne ses hun nævnt omkring 1877.
Men det var vel heller ikke at vente. Hvis hun er død i Rudolstadt, må skiftebehandling jo have fundet sted der, og ikke i Horsens.  Her søger man blot efter hendes arvinger. Altså en efterlysning (en politisag).
Jeg har undersøgt Horsens Byfogeds journal, og fandt følgende lille notis:

"Horsens Byfoged.
Journal II. 1875 – 79.    (B 066, 7049).

Gruppe J.   Politivæsenet.
Fol. 214b – 215a.
Journalnr. 331 / 1877.

Dateret 8. oktober 1877.       Modtaget 15. oktober 1877.
Politiet i Rudolfstad sender en fortegnelse over arvinger efter den tidligere omtalte Peter Klein, hvilke beløber sig til 13, hvoraf de fleste i Horsens og omegn, og beder sig snarest mulig meddelt oplysninger desangående."

I journalen er sagen rubriceret under litra J,  Politivæsenet, vel fordi det er en efterlysning, og ikke en skiftebehandling.
Desværre fandtes jounalnr. 331 / 1877 ikke blandt de bevarede journalsager for 1877.
I den viste avis notits indkaldes til møde 16. november 1877 på Horsens Rådstue, men heller ikke dette eventuelle møde har jeg kunnet finde nærmere oplysninger om.
Der nævnes fra politiet i Rudolstadt, at arvingernes antal beløber sig til 13.  Det passer egentlig godt med, at der kendes 15 børn af Johan Peter Kleins 2 ægteskaber.
Barritskov Gods´ skifteprotokol 1817 – 50.  Er scannet, men desværre i en meget mørk og dårlig kopi, som kun kan tydes med tålmodighed.  Skifte 15/3 1842 efter Johan Peter Klein.  Opslag 212 – 217. 

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=1766342#192358,32263745

Hans første kone Maren Davids 6. november 1824, opslag 81 – 82.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=1766342#192358,32263614

Bedste mulighed er nok som nævnt af Henrik Brandt at prøve at købe en kopi af testamentet, som åbenbart findes på Staatsarchiv Rudolstadt.
Mvh.
Ole Bech Knudsen

Ole Bech Knudsen


Torsten Klein Mikkelsen

Kære Ole og Henning

Mange tak for svar.
Jeg har fået tydet de to skifter, lægdsruller, hans fæstekontakt på Korsbækhoved, sendt et brev til arkivet i Tyskland.

Torsten Klein Mikkelsen

Jeg har nu fået testamentet tilsendt fra Rudolstadt og er ved at få det tydet. Den gode skovrider havde en del søskende hvoraf testamenteskriver er Kammerfrau Charlotte Klein. Følgende søskende skal arve: Johan Peters børn , afdøde Heinrich børn, Rebecka, afdøde Maries børn, Louis, Freidericke, Wilhelmine og til sidste Karoline.

Nu er opgaven at finde hvor de er født, døde, udvandret,  forældrene, uddannelser mv. mv.
Det bliver der arbejdet på, men hvis nogle sidder med oplysninger hører vi gerne.