Navngivning af børn - 1790-1810.

Startet af Michael Rosenkrands, 21 Jan 2019 - 17:58

Forrige emne - Næste emne

Michael Rosenkrands

Hej med jer.

Jeg er kørt lidt fast med en ane.

Jørgen Hansen Bonke blev viet med Birthe Jørgensdatter

Jørgens forældre hed Hans Jørgensen Bonke og Inger Christiansdatter.
Jeg leder endnu efter Birthes fødesogn og navne på forældre.

Jørgen og Birthe fik følgende børn i rækkefølge:
Hans
Rasmus
Jens
Inger
Christian
Jørgen
Niels

Hans og Inger er vel opkaldt efter Jørgens forældre?

Men hvad med Rasmus, Jens og Christian?

Jørgen er vel opkaldt efter Birthes far? Alt andet lige hed han vel Jørgen, når hun hed Jørgensdatter til efternavn? Men hvorfor først søn nummer 5?

Jeg kan sige, at Hans Jørgensen Bonke's forældre (Altså de nævnte børns bedsteforældre på faderens side) hed Jørgen og Kirsten - og jeg kender ikke Inger Christiansdatters forældre...


Kan nogen sige noget om navngivningen?


På forhånd tak for hjælpen :-)

MVH

Michael

Grethe Leerbech

Hej

der er jo mor- og farforældre.
Sandsynligvis er Christian altså morfar- Ingers Christensdatters far

Rasmus og Jens kan jo så være bedsteforældre til spindesiden, årsagen kan jo være at Birthes mor- eller farfar er døde omtrent på det tidspunkt de får børnene. Hvad siger faddernavnene - kan du ikke ved hjælpe af dem se om nogle af Birthes brødre eller søstre er blandt dem og så gå den vej igennem dåb og se om bedsteforældrene er deriblandt. -før Rasmus og Jens blev født.  det har jeg haft held med.

mvh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Michael Rosenkrands

Hej Grethe.

Tak for din rådgivning - det giver mening. Jeg vil bruge det i min videre færd.

MVH

Michael

Grethe Leerbech

Hej Michael

Jeg tror din ane er hende, der er 18 år i 1787 og født i Hejringe. Birthe Jørgensdatter. Hun er tjenestepige  hos, een der hedder Jørgen A
Andersen, og altså født i 1769. Årstallet stemmer overens med den alder der er opgivet i folketællingen 1801.
Men desværre er kirkebogen for Birket jo fuld af huller, så du kan ikke kontrollere hendes fødsel.
Og desværre kan jeg ikke finde dm i folketælling 1834, hvor han vil være 72 og hun 65- jeg har ikke kontrolleret hvornår de er døde- kirkebogen er jo også håbløs gnidret.

mvh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Michael Rosenkrands

Hej Grethe.

Tak for hjælpen igen.

Jeg havde godt fundet den Birthe, som du nævner og var kommet til samme konklusion: at jeg ikke kan bekræfte, at det er hende. Men nu har jeg kigget alle kirkebøger i området igennem for at finde en Birthe Jørgensdatter - og jeg fandt kun én - og det var i Stokkemarke. Og du har ret omkring Birket kirkebog - meget hullet desværre. Jeg kan heller ikke finde Hans Jørgensen Bonke og Inger Christiansdatters vielse, som skulle være omkring 1752-1753 (altså lige før deres førstfødte). Har også kigget mange KB igennem for at finde vielsen uden held - kunne også være i Birket Sogn... men det får jeg nok aldrig bekræftet.

Jørgen Hansen Bonke døde i 1821 og Birthe Jørgensdatter i 1842. Her er hun i FT1834 ved sin søn: https://www.danishfamilysearch.dk/cid2574509 og her i FT1840: https://www.danishfamilysearch.dk/cid3612856. Fødselssogn er desværre ikke angivet.

MVH

Michael

Grethe Leerbech

#5
Hej igen michael

Tænkte på om der måske er en dødsannonce i det lokale blad. prøv at slå op under mediestream. Kender ikke lige de lokale aviser i maribo-men muligheden for det er værd at udnersøge- dermed ikke sagt, at du finder andet end hendes fødesogn. Så må du se om hun evt. er gudmoder /fadder til nogle slægtninge i Birket elelr hendes mand evt. er fadder til nogle af hendes slægtsninge-men det er jo en langsommelig proces. Men har selv været heldig i avisen og ved gennemgang af alle faddere, hvor mine slægtning var med, har jeg fået løst et slægtskabsforhold.

Mener forøvrigt jeg fandt deres vielse på familysearch, på en slægtstavle- men skrev det ikke ned.

mvh
Grethe

Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Helle Jespersen

Børn blev opkaldt efter de døde først for at ære dem.
Så det at de er opkaldt efter nogen før andre, er udelukkende på grund af, at de døde æres før de levende.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Grethe Leerbech

Hej Michael
fandt slægtstavlen på familysearch, og skrives der at de blev gift i Vesterborg kirke den 4 september 1790

mvh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Michael Rosenkrands

Hej Helle og Grethe.

Tak igen for jeres hjælp.

den vielse, som du har fundet er Jørgen Hansen Bonkes barnebarns vielse - barn af Hans Jørgensen Bonke (Som skullevære viet omkring 1753).

Jeg vil kigge i mediestream efter aviser, som du foreslår.

Tak igen :-)

MVH

Michael

Lis Helleberg

Hej Michael,

Mit bud er, at den Birthe Jørgensdatter, der blev gift med Jørgen Hansen (Bonke) er født i Vesterborg Sogn i 1767.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17119755#158642,26652328

Samtidig er jeg enig med Grete i, at selvsamme Birte Jørgensdatter bliver gift med Jørgen i 1790
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17119755#158642,26652328

Du skriver om Gretes fund, at det giftermål, hun har fundet i 1790, er Jørgen Hansen Bonkes barnebarns vielse og her går jeg lidt galt i forståelsen omkring det med barnebarnet.

Historik som jeg lige ser det:
Hans Jørgensen Bonke og Inger Christensdatter, viet iflg. dine oplysninger ca. 1753
får søn Jørgen Hansen Bonke som bliver gift med Birthe Jørgensdatter (efter min menig vielse i 1790).

Jeg håber, du kan bruge ovenstående bud til noget i din videre eftersøgning efter Birthe.

Mvh.
Lis

Area of interest: Thy, especially Vang, Thisted, Hillerslev, Hundborg

Michael Rosenkrands

Hej Lis.

Tak for dit input - jeg tror, at du har ret i, at Birthe bliver født i Vesterborg Sogn i 1767 - det er virkelig godt fundet. Mange tak for det.

Jeg er enig med jer begge i, at Birthe vies med Jørgen Hansen Bonke i 1790 - fuldstændig.

Det er dog Jørgens fars vielse, som jeg ikke kan finde. Jørgen, der vies i 1790, havde en fader, der hed Hans Jørgensen Bonke (Født omkring 1715 og død FEB 1766). Hans er viet med Inger Christiansdatter, og får, som jeg kan finde ud af det, deres første barn i Vesterborg Sogn i 1754 - Mette. Og derpå får de en række andre børn - herunder Jørgen i 1762 (Der vies med Birthe i 1790).

Hans Jørgensen Bonke - fader til Jørgen Hansen Bonke - havde en fader, der også hed Jørgen Hansen Bonke... Denne Jørgen var viet til Kirsten Christiansdatter, og døde i 1753 - "...Jørgen Bonke fra Schouh...". Det fremgår endvidere af register over fæstebreve, at han døde i 1753, og at han var fra Skovhuse. Jeg skal til KBH for at læse det. I sønnen Hans' fæstebrev fremgår det, at han også er fra Skovhuse.

Så kort ridset op:
Jørgen Hansen Bonke (d. 1753) - Kirsten Christiansdatter
Hans Jørgensen Bonke (1715-1766) - Inger Christiansdatter (1725-1794) - mangler vielsen...
Jørgen Hansen Bonke (1762-1821) - Birthe Jørgensdatter (1767-1842)
Hans Jørgensen Bonke (1791-1855) - Sidsel Johansdatter (1799-1872)
Hans Jørgen Hansen Bonke (1827-1901) - Grethe Marie Sørensdatter (1831-1905)

Jeg er rigtig glad for, at du fandt Birthes dåb - jeg vil nu lede videre efter vielsen fra omkring 1753 mellem Hans Jørgensen Bonke og Inger Christiansdatter.

MVH

Michael

Lis Helleberg

Hej Michael,

Så tydningen af den fødsel, jeg havde henvist til - og ØV - Jeg kunne heller ikke tyde det til Sørensdatter.

Jeg mener, at der var flere piger, der blev døbt Birthe omkring den periode, hvor hun kunne tænkes at være født (+/- et par år) i samme kirkebog. Det er måske værd at tjekke igen.

Ud fra navnene på børnene kunne Birtes far måske hedde noget i retning af:
Jørgen Rasmussen
Jørgen Jensen
eller Jørgen Christensen

Held og lykke med søgningen.

Mvh.
Lis
Area of interest: Thy, especially Vang, Thisted, Hillerslev, Hundborg

Michael Rosenkrands

Hej Lis.

Tak igen - ja, og øv med den fødsel du fandt - men det var et godt forsøg :-)

Og tak for de nye vurderinger i forhold til navne på faren.

God weekend.

MVH

Michael