Slesvi.gske tællimger

Startet af Egon Hansen, 21 Jan 2019 - 21:35

Forrige emne - Næste emne

Egon Hansen

Jeg mener at have læst at slesvigske tællinger 1803 skulle være kommet på nettet, Hvor finder jeg dem? (Emmerlev sogn og Cuxbøll kommune
i Tønder amt.
mvh Egon

Hans Chr. Baagøe

Hej

På Rigsarkivets hjemmeside kan du gå ind under: Folketællinger:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/collection/theme/2

Vælge Folketællinger, Sønderjylland
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/rif/rif-collection/48

Desværre er der ingen tællinger fra de 2 sogne i 1803. For Emmerlev er de kongerigske tællinger fra 1801 tilgængelige via den "normale" søgning.

Du kan også benytte indgangen fra Sall (Her vist for Hjerpsted):
http://ao.salldata.dk/index.php?type=ft&n1=T%C3%B8nder&n2=&n3=Hjerpsted
Eksemplet er for at vise, at en del af de vestlige sogne havde både Slevigske og Kongerigske områder.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Ebbe Thygesen

Hej Egon

Det er en lidt problematisk sag.

I forbindelse med at de skannede slesvigske folketællinger for 1803 blev lagt på Arkivalier Online i 2017 stor der:

"Folketællingen omfatter dog ikke befolkningen i enklavesognene og i sognene i Tørninglen i Nordslesvig. De er medtalt i den kongerigske tælling fra 1801".

Dette mente jeg ikke var korrekt for de såkaldte blandede sogne f.eks. Emmerlev sogn i Højer Herred. Indbyggerne her hørte dels under de kongeriske godser Trøjborg og Schackenborg, dels under Kogsbøl kommune (Slesvig) og resten under den slesvigske del af Højer Herred/Tønder amt. De slesvigske indbyggere i Emmerlev sogn kan da heller ikke findes hverken i 1801 folketællingen eller i skannede 1803 folketællingen.

I DDD kan man derimod findes slesvigske indbyggere i Emmerlev sogn i 1803 folketællingen. Så de må jo findes et sted.

Men der må altså mangle noget i skanningerne for Emmerlev sogn i 1803 folketællingen f.eks. landsbyen Nørre Sejerslev, som var en 100% del af Kogsbøl kommune, og Sønder Sejerslev, som ligeledes for en stor del var slesvigsk under Højer Herred.

Jeg skrev dette i en mail til RA i 2017 og fik svar af typen "god dag mand økseskaft" - så opgav jeg.

Mvh, Ebbe

Ebbe Thygesen

Hej igen Egon

På Danish Family Search kan du faktisk finde indtastninger for Emmerlev sogns 1803 folketælling i en overskuelig form (de samme data som DDD).

https://www.danishfamilysearch.dk/census1803/sogn1808

Mvh, Ebbe

Egon Hansen

Hej.
Tak for svarene  For ca15 år siden arbejdede jeg med enklavesognene Emmerlev, Brede og Rømø, og læste dengang de fleste Slesvigske tællinger på RA, og tog også enkelte prints af sider som dengang var aktuelle ud fra min viden om forslægt der.
SSenere kom der Microfice af enkeltte tællinger (1860 og 1803), men jeg mente at have læst her i efteråret, at 1803 tællingen skulle være kommet på nettet, men jeg fik desværre ikke noteret mig linket.
Men at Ebbe fandt en renskreven liste fra Emmerlev var meget fint, stor tak for det. Jeg vender tilbage med to forvekslinger i LA Larsens bog  af "min" Niels Christensen Kjærmark og en anden (noget ældre) Niels Christensen.
Mvh Egon

Egon Hansen

"min" Niels Christensen Kærmark er 3. familie i listen fra Emmerlev by, Han er 31 år, og har sin svigermoder boende.Hans kone hedder Ann Merregrethe Hansdatter (Hjort?). der er også en Niels Christensen i 11. familie, samme by. Han er 47 år. Hans kone hedder Botilde.
Begge er jordløse husmænd, "min" er søfarende, den anden står som "tjenestemand", (hvad er det?).
Ann Merregrethe dør i 1857 - har været enke i over 40 år! Iflg L.A.Larsens bog:" Folk og Steder i Emmerlev døde hus hos en svigersøn som  havde overtaget hendes hus (side 18). Hun skulle være enke efter Niels Kærmark som skulle have været urmager!
I kirkebogen kan jeg kun finde een Niels Christensen begravet mellem 1803 og 1827, han har tilnavnet "Viig" og er 65 år.
Da Niels Christensen Kærmark kun har to piger, Ingeborg nævnt ovenfor og min Ane: Maren fører "Kærmark" -  .navnet ikke viderer
Er Niels født Kærmark eller er det et kendenavn har er tillagt for at skelne ,der er mindst 4 Niels Christensen i 1803 tællingen for Emmerlev? Er det et stednavn fra sognet eller et af de omliggende sogne?
Ann Merregrethe er født 1776,datter er søfarende Hans Madsen Hjort og Ingeborg. Hans Madsen dør som fhv styrmand, 88 år i 1796 i Emmerlev.

Hans Chr. Baagøe

Hej

Jeg ved ikke, om han er født "Kærmark", men der er en gård ved det navn nordøst for Brøns.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Egon Hansen

Tak for mailen. Jeg prøver at søge efter en Niels Christensen ca 1772, hvis der da er en kirkebog.
Mvh Egon