Fattiggård og fattighjælp

Startet af Helle Jespersen, 29 Jan 2019 - 09:04

Forrige emne - Næste emne

Helle Jespersen

Min tipoldemor ender på fattiggården i Hallenslev ved Holbæk i perioden 1885-1889 ca.
Hvor finder jeg optegnelser omkring det? Vil gerne vide lidt mere om hendes ophold der.
Jeg har skrevet til arkivet derover, men de kunne ikke hjælpe
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Egon Hansen

lokalarkivet i Høng er medudgiver af en landsbyhistorie om Hallenslev Gårde. måske der står noget?
Hallenslev var annexsogn til Sæby.
mvh Egon

Helle Jespersen

Jeg har snakket med arkivet, de kunne desværre ikke hjælpe mig.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Ruth Neumeister

Måske i sognerådsbøgerne, hvis de findes.

Hilsen
Ruth

Grethe Leerbech

Hej
Min morfar havnede det samme sted, og jeg fandt faktisk hans sag på  rigsarkivet. der findes en protokol. samt underbilag til denne.

Og da jeg fik de oplysninger da jeg var helt ny, så har jeg ikke skrevet kilden op- fy-fy, men kan fortælle dig at det var på arkivet som lå på Tagensvej, så hvor de er i dag ved jeg ikke.
Det var en kasse fra Holbæk amt, noget med fattigvæsenet og sager, det lå "hulter til bulter" og en del af papirerne var så dårlige og gået i stykker. Hvilket jeg fortalte da jeg afleverede det.
Men altså de findes protokollen og de enkelte sagsakter til fattiglemmerne på Hallenslev fattiggård. Så spørg eller søg på Daisy.
Jeg er ked af at jeg ikke kan hjælpe dig mere- men altså de findes
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Egon Hansen

Vores dejlige landsarkiv blev desværre flyttet ind på RA på Christiansborg. Bortset fra at man idag bliver anset for potientel tyv er alt et synbdigt rod og skal findes på forhånd på Daysy  er "hyggen" væk,
mvh Egon

Grethe Leerbech

Hej Ruth

Jeg har gået mine gamle sager igennem, og gemt nogle notater fra et arkivbesøg, så dme får du her.

Holbæk amts fattigkassen dagbog 1881-1903, nr. 1

Sæby-Hallenslev kommune sognerådet, 1867-1970
jeg skriver: BC-319f
do. forhandlingsprotokol 1842-1900 -10-01

Løve herred fattigvæsen- men den går kun 1836-1863 og jeg skriver N-128
og journalssager K

så kan jeg se jeg har lånt.
sæby-hallenslev kommune , fattiggårdsrestbrev, diverse vedr. fattiggården  (jeg tror det er den omtalte kasse)
samme kommune. : sagsgruppe ordnede sager 1849-1966, 30-34mm journalnr.
samme kommune, børneværn, forhandlingsprotokol m.m. 1902-1963 (den sidste ved jeg ikke hvorfor jeg har skrevet ned)

Merløse-Tune herred, politiprotokol 1874-1881, plus 1791-1919, 1891-1894  (jeg ved heller ikke hvorfor de er på listen, måske har jeg fundet noget jeg skulle undersøge i de andre sager, om han evt. er blevet tvangsfjernet eller lign.?)

Håber dette kan hjælpe dig ignag. Må selv kontrolelre disse kilder. 
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Anne Messmann

Til Grethe: Alle dine bestillinger, nye og afsluttede, ligger på din profil - Mine Bestillinger.

Vh, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Grethe Leerbech

Hej Anne
Du har hylet mig ud af det. Er det på Rigsarkivet jeg har en profil med bestillinger??
det vidste jeg ikke.....
Men tak-det vil jeg da undersøge.

mvh
Grethe

Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Anne Messmann

Det var da ikke meningen, at hyle dig ude af det, Grethe!

Ja- jeg går da ud fra, at de arkivalier, du nævner i dit seneste indlæg, er fra Rigsarkivet? Så log dig ind, og kig på dine bestillinger.

Hilsen, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Anne Messmann

Hej igen, Grethe.
Nu ser jeg i dit svar #4 at du først skriver Rigsarkivet, og senere, at det lå på Tagensvej. Men arkivet på Tagensvej hed Landsarkivet for Sjælland (og ikke Rigsarkivet!).

Landsarkivet f.S. lukkede i 2012 og blev lagt sammen med Rigsarkivet.

Hvis det bestilte er fra før 2012 og fra Landsarkivet, finder du nok ikke dine bestillinger på sa.dk (=Statens Arkiver), dengang var bestillingerne så vidt jeg husker på håndskrevne sedler ;)
Hilsen, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Grethe Leerbech

Du har ret Anne. Det var på landsarkivet og på håndskrevne sedler.
Men jeg har været inde og tjekke og faktisk kan jeg se, at 3 af arkivalierne derfra er oplistede på min liste.

Men tak for det, så fik jeg også et overblik over mine lån

mvh
Grethe 
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Helle Jespersen

Jeg har fået bestilt noget hjem via Daisy, og noget af det lyder som det du Grethe hentyder til. Så jeg håber da, at jeg har fat i det rigtige.

Ligger du inde med billeder af stedet? Jeg har desværre ikke været heldig at finde nogen
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Grethe Leerbech

hej helle

Jeg har en spiseseddel.
Hvis du sender mig din mail så sender jeg den -ialt 3 sider. for stor til her.
mvh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Grethe Leerbech

Hej helle
har sendt billederne -mail var her på forum

mvh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Helle Jespersen

Tak Grethe
Det vil jeg lige tjekke.

/Helle
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.