domme fra landstinget, hvor står de

Startet af Grethe Leerbech, 29 Jan 2019 - 18:53

Forrige emne - Næste emne

Grethe Leerbech

Jeg har en gammel sag i Viborg landsting, som har strakt sig i 4 år. og så skrives der således.

Jeg kan ikke læse alt sammen-desværre.
Onsdagen den 16 juli 1783, Paabegyndt Landstinges retten under administration af kammerherre Schindel og kammerherre Thestrupt
Men fra Justitsraad og landsdommer Steensen er indberettet, at ...Han, efter Kongl. allernaadigste Befaling skal som Byfoged, selv omgaae for at forfatte det anbefalede Extra Skatte Mandtal over Thisted Bye, er det ham umuligt at møde ved denne maaneds landsting -- og lansdommer Lautrup har tilkendegivet at han formedelst vedvarende Svaghed ikke kan komme til denne maaneds Landsting - Blev da 1.oplæst forordninger anlangende den formular som herefter skal bruges ved den Hellige Daab dateret Christiansborg d- 7. may 1783 - 2. ligelededs oplæst Extracten af det ved komme navn+ og documenter og 3. afsagt dom udi sagerne:

og herefter klomemr en opresning
bla. nr. 7 Anders Olesen i schousboe Contra Jacob Rasch

Det er altså ikke oversættelsen af teksten - men hvor finde rjeg dommen?????

På forhånd tak.
Grethe

Opslag 302 i Justitsprotokol for landstingshøreren 1776-1792

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=271233#271233,51620108
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Grethe Leerbech

Undskyld jeg spurgte- men jeg er så vant til at ALT ligger på nettet.  ;)

Så jeg måtte lige i gang med daisy og fandt stedet.
Viborg Landsting, Dombøger 1774-1788, B-024, pakke 588

Men altså så er det en tur på arkivet- det er jo lettere herhjemme. :) Men jo dejligt at der er så meget på nettet somd er er.

mvh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ