Daisy - bestilling til læsning på læsesal i Aabenraa, hjælp

Startet af Christian Konstmann Autzen, 30 Jan 2019 - 16:07

Forrige emne - Næste emne

Christian Konstmann Autzen

I næste uge (5. februar) skal jeg en tur på læsesalen på Rigsarkivet i Aabenraa.

Jeg har 2 emner, som jeg skal finde dokumenter på:


1.  En faderskabssag i 1910 i Emmerlev sogn - min svigerfaders sag, født i 1910: Moderen Anna Lund og barnet Anton Lund. Jeg har tidligere set hele sagen, og taget kopi af alle bilag - men som jeg så desværre har fået slettet ved en fejl, og derfor ønsker jeg at se sagen igen.

2.  En tingbogslysning på en ejendom i Hjemsted, Skærbæk sogn, Tønder amt - som bliver overtaget i 1774/75 af Christen Pedersen (Mærsk) og hans hustru Gjertrud Jacobsdatter fra tidligere ejer Peder Mærsk eller Kirsten Peders; det er så reelt arkivaliet "grundbuch", som har disse oplysninger, og hvor der findes et "blad" for hver ejendom.

Ejendomsoplysninger for Skærbæk sogn findes tilbage fra mindst 1743 - har jeg set fra tidligere.


Jeg ringede for nogen tid siden til Rigsarkivet og spurgte, om det var nødvendigt, at jeg først havde fundet sagerne frem via Daisy, og så oplyste dato for tid for mit besøg på læsesalen - og svaret var, at det var det.

Jeg har så nu prøvet at finde det pågældende materiale i Daisy, og det er så ikke lykkedes for mig - og jeg kan så ikke sende en oplysning på forkant til arkivet.

Enten er der en behjælpelig sjæl, som kan hjælpe med de oplysninger jeg skal indtaste - eller jeg blot møder op på læsesalen, og så håber på velvilje fra en arkivar.

Hotelværelse for et par dage i Flensborg er bestilt, så min hustru og jeg vil under alle omstændigheder køre til Aabenraa - og så håbe på velvilje. Men findes der en god hjælper, tager jeg meget gerne mod tilbudet med tak på forhånd :)


PS: Ingen siger, at det skal være let, men kunne det ikke være en ide, at Daisy bliver udstyret med en liste for hvert felt over mulige søge-ord, som kan indtastes i feltet  ;)

På forhånd tak

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

Fadderskabssagen i 1910 skulle nu være bestilt - hvis ellers jeg kan forstå systemet rigtigt.

Men Grundbuch fra Skærbæk sogn i perioden 1740 - 1800 er ikke fundet.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Inger Buchard

Det hedder først Grundbuch fra indførelsen af det preussiske matrikelsystem i slutningen af 1800-tallet. Du skal lede efter skyld- og panteprotokoller - men jeg fandt ikke frem til Skærbæk sogn efter længere tids søgning, så jeg vil foreslå, at du 'spørger arkivaren': hvor er skyld- og panteprotokollerne for den slesvigske del af Skærbæk sogn (iflg. Trap Slesvig 1864 er kun to gårde i Hjemsted kongerigske)

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Christian Konstmann Autzen

Hej Inger

Tusind tak for oplysninger.

Det drejer sig om et instehus - altså et hus med/til udlejning vel. Men jeg må givet få en arkivar til at hjælpe mig.

Denne søgning efter ejerne af dette hus er faktisk meget vigtig for mig, idet det gerne skulle være med til at afgøre, hvor min svigermors Mærsk navn kommer fra; - enten at det er en Mærsk som tidligere har boet i det (her så vel Peder Mærsk, Hjemsted, som bliver begravet 7. marts 1773, opslag 159 - 62 år gammel), som så efterfølgerne i huset bliver opkaldt efter, eller det rent faktisk er tækkemand Christen Pedersen's (Mærsk) far, som det her drejer sig om, og hvor sønnen retmæssigt opkaldes efter. Men det kunne også være Kirsten Peder's kones familie (Vel Kirsten Knudsdatter, død i Hjemsted og begravet 9. oktober 1774, opslag 159 - 65 år gammel, som kommer fra landsbyen Mærsk, og så bærer slægtsnavnet videre.

Huset bliver købt (i 1774/75) - og derfor bliver det spændende, hvem som står som sælger.


- Og så har jeg fået besked fra Rigsarkivet om, at min anden sag (faderskabssagen) vil ligge klar på arkivet, og jeg er da spændt på, om det så rent faktisk viser sig at være denne faderskabssag, som jeg har fået bestilt  :D


Ikke for at træde så meget mere i det, men it- systemet Daisy synes efter min bedste overbevisning at være udviklet af yngste it-medarbejder, måske endog som en form for prøveprojekt. For hver af de felter, som kan udfyldes mangler en oplistning af mulige f.eks. arkivskabere, så man her kan vælge "svar". Sådan mulighed er almindeligt kendt inden for systemudvikling.

IT-udvikleren kunne jo have spurgt en af de erfarne arkivarer, om vedkommende lige kunne komme med en sådan oplistning - og som næppe havde taget denne arkiv mere end en dags tid at lave; - men den samlede opgavebeskrivelsen har nok kun indeholdt et krav til et system med et antal felter, og så slut  :o

Hilsen - og tak igen

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Ebbe Thygesen



Christian Konstmann Autzen

Hej Ebbe

Tak for det tilsendte og din hjælp.

Jeg har tidligere været inde på skyld- og panteprotokollen for Hvidding og Rangstrup herreder. Her har jeg ikke fundet noget om tinglysning og ejerskab om selve ejendommen, men nok om diverse pantebreve m.v.

Skyld- og panteprotokollen kan så reelt ikke hjælpe mig med de oplysninger, som jeg nu søger efter.

Mange hilsener
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Inger Buchard

Skyld- og panteprotokoller i Sønderjylland er knyttet til personen og hans gæld, ikke ejendommens hæftelser. Først med det preussiske tinglysningssystem i Bind og Blad kan man følge udviklingen i den enkelte ejendoms hæftelser. Det er også først efter 1864, at der sker en matrikulering af jorden i Sønderjylland

Hvis du ikke finder noget i Skyld- og Panteprotokollen, finder du nok ikke noget om køb og salg af ejendom

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Christian Konstmann Autzen

Hej Inger

Tusind tak for dine oplysninger - og du har desværre sikkert helt ret, og jeg huskede forkert  ;D

Jeg har nu været inde og se på, hvad jeg havde fundet på landsarkivet i Aabenraa - og taget foto af - i 2010 om mine forfædres ejendom i Ullerup i Skærbæk sogn, og det er så i den bog (Grundbuch), som jeg har vedlagte billede af.

De konkrete oplysninger om pantebrevene kan så følges tilbage i 1700-tallet - også dette er med i pdf filen.

Så - jeg bliver så nød til at tjekke samtlige opslag i skyld- og panteprotokollen - og så håbe på miraklet.

Mange hilsener

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

Så var jeg på Rigsarkivet/Landsarkivet i Aabenraa - og den bestilte faderskabsrapport var rent faktisk den korrekte.

Jeg fandt så også den Peder Mærsk, Hjemsted, som bliver begravet 7. marts 1773, opslag 159 - 62 år gammel, som reelt så hedder Peder Pedersen Mærsk. Desværre var Peder Pedersen Mærsk ikke nævnt i navneregisteret, og derfor måtte jeg i første omgang gå med uforrettet sag hvad det angår. Men senere må jeg til Aabenraa for at prøve at finde mere om ham - så i bibogen. 

Jeg vedhæfter en fil (foto) med disse oplysninger.

Den øverste fil er så fra skyld- og panteprotokollen, og den nederste er så fra det, som kaldes nebenbogen eller bibogen.
Og det er så bibogen som vil have de fleste oplysninger i sagen.

Som supplement til skyld- og panteprotokollen for Hvidding- og Nørre Rangstrup herreder findes nebenbogen/bibogen i et større antal bøger for perioden 1737 - 1891, men desværre finden ingen af disse bøger endnu som skannede bøger på nettet. Man vil derfor skulle til Aabenraa for at se i disse bøger.

I skyld- og panteprotokollen er der til højre en henvisning til bibogen - bogens nr. samt et sidetal, hvor de supplerende oplysninger så findes.

Arkivet i Aabenraa havde en skanner, som de stiller frit til rådighed for besøgende - og den taget tydelige billeder, som det kan ses; og det er nemt.

Personalet i Aabenraa var meget hjælpsomme.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

Jeg glemte så lige en meget vigtig oplysning om forholdene på Rigsarkivet i Aabenraa:

Husk at medbringe dit eget USB stik, hvis du vil skanne på deres meget fine skanner - eller vel rettere, tag det altid med i lommen.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.