Charlotte Amalie fra Kerteminde begravet i Tommerup 31.12.1714

Startet af Poul Hedegaard, 02 Feb 2019 - 17:52

Forrige emne - Næste emne

Poul Hedegaard

Marie Sophie ?ald fra Kerteminde og hendes datter C(h)arlotte Amalie er nævnt I Tommerup kb 1646-1779, folio 549, AO opslag 266. Jeg tror jeg kan læse det meste af teksten, nogenlunde således:
1714. d=31=December Marie Sophie ?ald fra Kerteminde hendes Datter noë Carlotta Amalia, som døde i Store Abbe, da hun .... besøge sin Svoger Niels Henrichsen.
I en afskrift af Tommerup kirkebog 1646-1779 står der (www.wadschier.com/afskrifter/tommerup1646_1779_w.pdf)
   "Niels Henrichsen, Tommerup, Store Appe, Marie Sophie Hald fra Kerteminde, 1714 31.12, hans svigerinde +"
Der mangler oplysningen om, at det er datteren, der er død, og efternavnet læses som Hald.
Det vil selvfølgelig hjælpe at blive sikker på Marie Sophies efternavn, men jeg har forsøgt med Bald, Hald og Vald i Kerteminde, "viede og døde", og fødsler i kirkebogen 1700-1714, men kan selvfølgelig have overset noget.

Niels Henrichsen er fæster på gården Store Appe, og er let at finde i Tommerup kirkebog og i Ryttergodsets fæsteprotokol.

Men hvem er Marie Sophie ?ald fra Kerteminde? Og hvem er far til Charlotta Amalia?

Med venlig hilsen
Poul Hedegaard


Jette Nielsen

Her er et bud fra FS, måske kan det bruges, det kunne vel godt passe at barnet var 2½ måned gammelt?

Name:   Charlottha Amalia Nielsen
Gender:   Female
Christening Date:   11 Oct 1714
Christening Place:   , KERTEMINDE, ODENSE, DENMARK
Father's Name:   Niels Moller

dåb til hø:
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=179749&side=154
--------
Ang. Marie Sophies navn, så læser jeg det som "Boltis"  måske er det hendes navn, eller hun er gift med en" Bolt"
der var en del der hed Bolt i FS, blandt andet her i Tommerup, (han er tilfældigt valgt)

Name:   Henrik Nielsen
Gender:   Male
Christening Date:   20 Oct 1748
Christening Place:   , TOMMERUP, ODENSE, DENMARK
Father's Name:   Niels Bolt
-------
Niels Henrichsen havde også en datter af samme navn, men det har du vel set:

Name:   Charlotta Amalia Nielsen
Gender:   Female
Christening Date:   19 Nov 1713
Christening Place:   , TOMMERUP, ODENSE, DENMARK
Father's Name:   Niels Henrichsen

Mvh,
Jette Nielsen

Poul Hedegaard

Tak for hjælpen, Jette.
Charlotte Amalie Nielsen er bestemt en mulighed, jeg må undersøge nærmere. Lidt pinligt, at jeg har overset hende.
Marie Sophie Bolt er også et godt bud, der er flere familier Bolt rundt om på Fyn, så der er meget at kontrollere.
Og ja, jeg har Niels Henrichsens datter Charlotta Amalia, og to døtre mere, Maria Cathrine (f. 1721) og Mette Marie (f. 1725). Kun de tre børn ser ud til at være undsluppet børnedødeligheden...
Mvh
Poul Hedegaard

Eskild Marstrand

Niels Rasmussen Møller i Kerteminde fik mindst 3 børn døbt i Kerteminde

1.  13/12-1711 opsl. 142 Johannes Schougaard, segn. Schougaard hustru bar
2.  11/10-1714 opsl. 154 Charlotte Amalie, søsteren Constance bar
3.  16/4-1716 opsl. 164 Johan Schougaard, Niels Henrichsen kæreste i Store Appe bar

Jeg tror at Niels Rasmussen Møller flyttede til Lumby

Venlig hilsen
Eskild Marstrand

Poul Hedegaard

Tak for hjælpen og oplysningerne om de tre Kerteminde-børn.
Niels Henrichsen (fra Store Appe) var fadder for Johannes Schougaard, og Niels Henrichsens "Kiæriste i Store Abbe" bar Johan Schougaard, så de to familier må have kendt hinanden ganske godt. Johan Schougaard (gift med Charlotte Amalie Bolt) og forskellige Søren Bolt-døtre var faddere for Niels Henrichsens børn, der alle blev døbt i Tommerup kirke i årene 1712-25.
Jeg har ikke fundet Niels Rasmussen Møller i Lumby (jeg har sikkert ikke søgt grundigt nok!), men der er et skifte i Bogense, der godt kan passe:
   Bogense Byfoged, Skifteprotokol 1695-1727, www.brejl.dk/bogense.html
   136 Niels Rasmussen Møller, skipper i Bogense. 23.5.1727, fol.414B, 418B.
   E: Marie Sofie Bolt. LV: Gregers Holm. B:
   1) Gertrud Nielsdatter 18
   2) Henrikke Nielsdatter 3.
   FM: Christen Rasmussen.
Desværre andre børn end de tre i Kerteminde... Der er et efterfølgende bryllup
   Bogene kb 1646-1735, folio 26 (Opslag 16)
   1727. Fredag dend 15. Augusti blef Rasmus Thomesøn Rou og Maria
   Sophia Bolt viede tilsammen udi Bogense Kirche.
Og Odensedatabasen:
   Maria Sophia Bolt, Optaget på Gråbrødre Hospital 16.5.1757, død 29.4.1759
Der er nok at arbejde videre med, i første omgang postmester Søren Bolts børn og deres ægtefæller.
Med venlig hilsen
Poul Hedegaard