spørgsmål om lægdsruller

Startet af Grethe Leerbech, 03 Feb 2019 - 16:12

Forrige emne - Næste emne

Grethe Leerbech

Når man har en person opskrevet i lægdrullen (1893)
og der ikke f.eks. er anført nogen
mødedatoer elelr anden dato. blot nr. lægd og flyttebevis og transportdato.

og der heller ikke i det nye lægd er angivet nogen mødedatoer andet end datoen ved flyttebeviset, dato ved indskrivningen og transporten
nedenunder i tekstfeltet på en linje
og der så står Utpas 1898.

er vedkommende så blot reservist, i de 5 år, eller hvad? .

Jeg kan se der er flere hvor man "blot" skriver det samme og nogen gange heller ikke nogen utspas (udgangsår) år eller dato for afsked.

På forhånd tak
vh Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

John Damm Sørensen

Hej Grethe,

Det var ikke alle, som blev indkaldt uden for krigstider. På sessionen blev de pågældende udstyret med et udtrækningsnummer, som så afgjorde, om de blev indkaldt. At din person har fået Utspas=utjenstdygtihedspas betyder, at han formentlig har været indkaldt og i de første måneder opført sig så tilpas besværlig, at man besluttede ikke at anvende ham i krigstjeneste. Han kan også have lidt af en skavank, som ikke blev opdaget ved sessionen, men alligevel gjorde ham utjenstdygtig.

Hilsen
John

Grethe Leerbech

Hej John

Tak for hjælpen, det klargjorde en del ting. Min morfar led frygteligt af meget store åreknuder, som smertede, helt fra da han var ung, så det kan have været en grund

Og altså også dette med ta man "blot" får et nummer og så senere kan blive indkaldt. Jeg troede blot at ALLE dengang skulle være inde i rekruttiden - jeg ser jo mange der blot er "indskrevet" med nr. og ikke andet.  SÅ må det jo være det vi idag eller da jeg var ung kaldte frinummer.

mvh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ